Ανέστη Χριστός και "ιδού γέγονε καινά τα πάντα".
Αγαπητοί μου Χριστιανοί, ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !
Σήμερα, που μας λούζει πλούσια το αναστάσιμο Φως, η σκέψη μας στρέφεται στο τι μας πρόσφερε ο Ιησούς Χριστός με το να βγη από τον Τάφο, νικητής και θριαμβευτής του θανάτου και της αμαρτίας. Γιατί, πράγματι, τι ήταν ο κόσμος προτού να αναστηθή ο Χριστός; αφήσω να μας το πη το στόμα του Χριστού, ο απόστολος Παύλος, με τρόπο συγκλονιστικό, στο πρώτο κεφάλαιο της επιστολής που έστειλε προς τους χριστιανούς της Ρώμης, και από τον στίχο 22 μέχρι τον 32ο, όπου και τελειώνει το πρώτο αυτό κεφάλαιο : Οι άνθρωποι, γράφει, ενώ ισχυρίζονται ότι είναι σοφοί, αποδείχθηκαν μωροί και ανόητοι, διότι προτίμησαν να λατρεύουν τα είδωλα αντί για τον αληθινό Θεό. Γι' αυτό ακριβώς ο Θεός επήρε την χάρη Του από αυτούς και τους άφησε να παραδοθούν στις αισχρές επιθυμίες των καρδιών τους και στην ατίμωση του σώματός τους με τα πάθη της "ατιμίας" και με ακατανόμαστες ασέλγειες. Γιατί εθεοποίησαν τις "παρά φύσιν" σχέσεις των ανθρώπων μεταξύ τους. Κι' όπως ήταν φυσικό, κυριεύθησαν από κάθε είδος αμαρτίας, από ανηθικότητα, πονηρία, πλεονεξία, κακία και δόλο · επινοούν και εφευρίσκουν κακά, είναι απειθείς στους γονείς, καταπατούν τον λόγο και τις συμφωνίες που έκαναν με τους άλλους, δεν έχουν ούτε αυτήν την στοργή, την τόσο φυσική και σ' αυτά ακόμη τα ζώα, είναι αδιάλλακτοι και ξένοι προς τον οίκτο και την ευσπλαγχνία. (Ρωμ. α 22-32).
Αυτή, ακριβώς, είναι η εικόνα που παρουσίαζε ο αρχαίος κόσμος. Εικόνα σαπίλας και ηθικής παρακμής, που, ανθρωπίνως, έδινε την εντύπωση ότι τίποτε δεν μπορούσε ν' αλλάξη και να διορθωθή. Ο κόσμος εβάδιζε ολοταχώς προς την καταστροφή.
Κι' όμως ! Μόλις ακούστηκε το μήνυμα ότι ο Χριστός Ανέστη, τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν. Η ελπίδα της σωτηρίας θρονιάστηκε στις καρδιές. Και οι άνθρωποι πήραν ν' αλλάζουν συνήθειες και ζωή. Έτσι, όταν μετά την Πεντηκοστή, οι Απόστολοι άρχισαν να κηρύττουν Χριστόν εσταυρωμένον και αναστάντα, οι πρώτοι ακροατές τους, οι οποίοι δεν ήσαν άλλοι από εκείνους που είχαν σταυρώσει τον Χριστό, "κατενύγησαν τη καρδία", ένοιωσαν, δηλαδή, μέσα τους ένα συγκλονισμό. Η μετάνοια και το Άγιο Βάπτισμα ήρθε σαν επιστέγασμα εκείνου του πρωτοφανούς συγκλονισμού. Τρεις χιλιάδες ήσαν οι πρώτοι χριστιανοί. Κι' έπειτα έγιναν 5.000, εκατομμύρια ολόκληρα, που ζούσαν τώρα μια καινούργια ζωή, σ' έναν κόσμο, τον οποίο εφώτιζε το ιλαρό και ζωογόνο αναστάσιμο Φως.
Γι' αυτό, ο απ. Παύλος θα γράψη προς τους χριστιανούς της Κορίνθου, οι οποίοι, να σημειωθή, ζούσαν σ' ένα περιβάλλον ιδιαίτερα διεφθαρμένο : "Ει τις εν Χριστώ, καινή κτίσις · τα αρχαία παρήλθεν, ιδού γέγονε καινά τα πάντα" (Β΄ Κορ. ε 17). Δηλαδή, καθένας, που είναι ενωμένος με τον Χριστό, είναι νέο δημιούργημα. Η αρχαία κατάσταση, την οποία είχε δημιουργήσει η αμαρτία, επέρασε. Τώρα, όλα έχουν γίνει καινούργια.
Και, πραγματικά, αδελφοί μου. Οι μάρτυρες της παλαιάς εποχής, οι Νεομάρτυρες της Τουρκοκρατίας, οι σύγχρονοι μάρτυρες σ' Ανατολή και Δύση, φανερώνουν ότι μόνο με την δύναμη της Αναστάσεως του Χριστού, μπορούσε να γίνη αυτό το θαύμα: Νέοι, δηλαδή, και ηλικιωμένοι, άνδρες και γυναίκες, μορφωμένοι και ολιγογράμματοι, πλούσιοι και φτωχοί, περιφρονώντας τις κοσμικές απολαύσεις και ηδονές και την πρόσκαιρη και φευγαλέα δόξα, στερέωσαν την Εκκλησία, η οποία παρά τους λυσσαλέους (παλαιούς και σημερινούς) διωγμούς, μένει ασάλευτη στον αιώνα.
Είναι δε χαρακτηριστικό, ότι η μνήμη του Αγίου ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου του Τροπαιοφόρου γιορτάζεται πάντοτε την πασχαλινή περίοδο, για να τονιστή αυτό που έχει διακηρύξει ο ιερός Χρυσόστομος : " Η Εκκλησία πολεμουμένη νικά". Έτσι γινόταν πάντοτε, έτσι θα γίνη και τώρα. Ακούμε για κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών, για την αφαίρεση των ιερών εικόνων από τα Σχολεία, τα Δικαστήρια και αλλού, για χωρισμό του Κράτους από την Εκκλησία και ούτω καθ' εξής. Όμως, μη ταραζώμαστε, μη τα χάνουμε. Ο Χριστός, από την ώρα που αναστήθηκε, Αυτός κυβερνάει την Εκκλησία, τον κόσμο και την Ιστορία.
Αγαπητοί μου Χριστιανοί, ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !
Χρόνια πολλά, ψηλά οι καρδιές, θάρρος και πίστη θερμή και δυνατή. Οι δύσκολες μέρες θα περάσουν. Θα 'ρθουν και οι καλοί καιροί. Εμείς ας ζούμε μέσα και κάτω από την σκέπη της Αγίας μας Εκκλησίας. Ιδιαίτερα τα νειάτα : τα μαθητικά, τα φοιτητικά, τα εργαζόμενα και τα στρατευμένα παιδιά της Ελληνικής μας Πατρίδος. Αναστάσιμο χαιρετισμό απευθύνω και προς τους Βορειοηπειρώτες και τους Κυπρίους αδελφούς, που συνεχίζουν ν' ανεβαίνουν τον Γολγοθά τους, αλλά γνωρίζουν ότι μετά ακολουθεί η Ανάσταση.
Χριστός Ανέστη ! Τα πάντα καινούργια. Για όλους μας και για όλο τον κόσμο.
Διάπυρος ευχέτης εν Χριστώ Αναστάντι
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Α Ν Δ Ρ Ε Α Σ
Αγαπητοί μου Χριστιανοί, ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !
Σήμερα, που μας λούζει πλούσια το αναστάσιμο Φως, η σκέψη μας στρέφεται στο τι μας πρόσφερε ο Ιησούς Χριστός με το να βγη από τον Τάφο, νικητής και θριαμβευτής του θανάτου και της αμαρτίας. Γιατί, πράγματι, τι ήταν ο κόσμος προτού να αναστηθή ο Χριστός; αφήσω να μας το πη το στόμα του Χριστού, ο απόστολος Παύλος, με τρόπο συγκλονιστικό, στο πρώτο κεφάλαιο της επιστολής που έστειλε προς τους χριστιανούς της Ρώμης, και από τον στίχο 22 μέχρι τον 32ο, όπου και τελειώνει το πρώτο αυτό κεφάλαιο : Οι άνθρωποι, γράφει, ενώ ισχυρίζονται ότι είναι σοφοί, αποδείχθηκαν μωροί και ανόητοι, διότι προτίμησαν να λατρεύουν τα είδωλα αντί για τον αληθινό Θεό. Γι' αυτό ακριβώς ο Θεός επήρε την χάρη Του από αυτούς και τους άφησε να παραδοθούν στις αισχρές επιθυμίες των καρδιών τους και στην ατίμωση του σώματός τους με τα πάθη της "ατιμίας" και με ακατανόμαστες ασέλγειες. Γιατί εθεοποίησαν τις "παρά φύσιν" σχέσεις των ανθρώπων μεταξύ τους. Κι' όπως ήταν φυσικό, κυριεύθησαν από κάθε είδος αμαρτίας, από ανηθικότητα, πονηρία, πλεονεξία, κακία και δόλο · επινοούν και εφευρίσκουν κακά, είναι απειθείς στους γονείς, καταπατούν τον λόγο και τις συμφωνίες που έκαναν με τους άλλους, δεν έχουν ούτε αυτήν την στοργή, την τόσο φυσική και σ' αυτά ακόμη τα ζώα, είναι αδιάλλακτοι και ξένοι προς τον οίκτο και την ευσπλαγχνία. (Ρωμ. α 22-32).
Αυτή, ακριβώς, είναι η εικόνα που παρουσίαζε ο αρχαίος κόσμος. Εικόνα σαπίλας και ηθικής παρακμής, που, ανθρωπίνως, έδινε την εντύπωση ότι τίποτε δεν μπορούσε ν' αλλάξη και να διορθωθή. Ο κόσμος εβάδιζε ολοταχώς προς την καταστροφή.
Κι' όμως ! Μόλις ακούστηκε το μήνυμα ότι ο Χριστός Ανέστη, τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν. Η ελπίδα της σωτηρίας θρονιάστηκε στις καρδιές. Και οι άνθρωποι πήραν ν' αλλάζουν συνήθειες και ζωή. Έτσι, όταν μετά την Πεντηκοστή, οι Απόστολοι άρχισαν να κηρύττουν Χριστόν εσταυρωμένον και αναστάντα, οι πρώτοι ακροατές τους, οι οποίοι δεν ήσαν άλλοι από εκείνους που είχαν σταυρώσει τον Χριστό, "κατενύγησαν τη καρδία", ένοιωσαν, δηλαδή, μέσα τους ένα συγκλονισμό. Η μετάνοια και το Άγιο Βάπτισμα ήρθε σαν επιστέγασμα εκείνου του πρωτοφανούς συγκλονισμού. Τρεις χιλιάδες ήσαν οι πρώτοι χριστιανοί. Κι' έπειτα έγιναν 5.000, εκατομμύρια ολόκληρα, που ζούσαν τώρα μια καινούργια ζωή, σ' έναν κόσμο, τον οποίο εφώτιζε το ιλαρό και ζωογόνο αναστάσιμο Φως.
Γι' αυτό, ο απ. Παύλος θα γράψη προς τους χριστιανούς της Κορίνθου, οι οποίοι, να σημειωθή, ζούσαν σ' ένα περιβάλλον ιδιαίτερα διεφθαρμένο : "Ει τις εν Χριστώ, καινή κτίσις · τα αρχαία παρήλθεν, ιδού γέγονε καινά τα πάντα" (Β΄ Κορ. ε 17). Δηλαδή, καθένας, που είναι ενωμένος με τον Χριστό, είναι νέο δημιούργημα. Η αρχαία κατάσταση, την οποία είχε δημιουργήσει η αμαρτία, επέρασε. Τώρα, όλα έχουν γίνει καινούργια.
Και, πραγματικά, αδελφοί μου. Οι μάρτυρες της παλαιάς εποχής, οι Νεομάρτυρες της Τουρκοκρατίας, οι σύγχρονοι μάρτυρες σ' Ανατολή και Δύση, φανερώνουν ότι μόνο με την δύναμη της Αναστάσεως του Χριστού, μπορούσε να γίνη αυτό το θαύμα: Νέοι, δηλαδή, και ηλικιωμένοι, άνδρες και γυναίκες, μορφωμένοι και ολιγογράμματοι, πλούσιοι και φτωχοί, περιφρονώντας τις κοσμικές απολαύσεις και ηδονές και την πρόσκαιρη και φευγαλέα δόξα, στερέωσαν την Εκκλησία, η οποία παρά τους λυσσαλέους (παλαιούς και σημερινούς) διωγμούς, μένει ασάλευτη στον αιώνα.
Είναι δε χαρακτηριστικό, ότι η μνήμη του Αγίου ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου του Τροπαιοφόρου γιορτάζεται πάντοτε την πασχαλινή περίοδο, για να τονιστή αυτό που έχει διακηρύξει ο ιερός Χρυσόστομος : " Η Εκκλησία πολεμουμένη νικά". Έτσι γινόταν πάντοτε, έτσι θα γίνη και τώρα. Ακούμε για κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών, για την αφαίρεση των ιερών εικόνων από τα Σχολεία, τα Δικαστήρια και αλλού, για χωρισμό του Κράτους από την Εκκλησία και ούτω καθ' εξής. Όμως, μη ταραζώμαστε, μη τα χάνουμε. Ο Χριστός, από την ώρα που αναστήθηκε, Αυτός κυβερνάει την Εκκλησία, τον κόσμο και την Ιστορία.
Αγαπητοί μου Χριστιανοί, ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !
Χρόνια πολλά, ψηλά οι καρδιές, θάρρος και πίστη θερμή και δυνατή. Οι δύσκολες μέρες θα περάσουν. Θα 'ρθουν και οι καλοί καιροί. Εμείς ας ζούμε μέσα και κάτω από την σκέπη της Αγίας μας Εκκλησίας. Ιδιαίτερα τα νειάτα : τα μαθητικά, τα φοιτητικά, τα εργαζόμενα και τα στρατευμένα παιδιά της Ελληνικής μας Πατρίδος. Αναστάσιμο χαιρετισμό απευθύνω και προς τους Βορειοηπειρώτες και τους Κυπρίους αδελφούς, που συνεχίζουν ν' ανεβαίνουν τον Γολγοθά τους, αλλά γνωρίζουν ότι μετά ακολουθεί η Ανάσταση.
Χριστός Ανέστη ! Τα πάντα καινούργια. Για όλους μας και για όλο τον κόσμο.
Διάπυρος ευχέτης εν Χριστώ Αναστάντι
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Α Ν Δ Ρ Ε Α Σ