Αγαπητοί μου αδελφοί,
Η άπειρη φιλανθρωπία του Θεού μας αξιώνει και πάλιν εφέτος να προσκυνήσουμε με αισθήματα ευλαβείας και πνευματικής αγαλλιάσεως το μέγα μυστήριο της ενανθρωπήσεως του Υιού και Λόγου του Θεού, την Μητρόπολη των χριστιανικών εορτών, τα Άγια Χριστούγεννα, και να φωτισθούν τα πρόσωπα και οι ψυχές μας από το ουράνιο φως του Λυτρωτού μας.
Η άπειρη φιλανθρωπία του Θεού μας αξιώνει και πάλιν εφέτος να προσκυνήσουμε με αισθήματα ευλαβείας και πνευματικής αγαλλιάσεως το μέγα μυστήριο της ενανθρωπήσεως του Υιού και Λόγου του Θεού, την Μητρόπολη των χριστιανικών εορτών, τα Άγια Χριστούγεννα, και να φωτισθούν τα πρόσωπα και οι ψυχές μας από το ουράνιο φως του Λυτρωτού μας.
Το λαμπρό φως του άστρου της Βηθλεέμ αυγάζει και πάλι την πολυστένακτη γη μας και τις καρδιές των ανθρώπων, ενώ η ουράνια αγγελική ψαλμωδία διαπερνά χαρμόσυνα την γαλήνη της άγιας νύκτας των Χριστουγέννων, μεταφέροντας διαχρονικώς το ελπιδοφόρο Ευαγγελικό μήνυμα «ότι ετέχθη υμίν σήμερον σωτήρ, ος εστί Χριστός Κύριος». Ο παλαιός κόσμος της φθοράς και του θανάτου δύει και στην θέση του ανατέλλει ο νέος κόσμος της χάριτος, η εν Χριστώ καινή κτίση. Κανένα άλλο γεγονός δεν άλλαξε τόσο ουσιωδώς την πορεία του κόσμου, όσο το γεγονός της θείας ενανθρωπήσεως.
Η εν χρόνω Γέννηση του Υιού και Λόγου του Θεού στον κόσμο αποτελεί το κορυφαίο γεγονός της ανθρώπινης ιστορίας. Ο κατά φύσιν άκτιστος Υιός και Λόγος του Θεού, ο Εις της Παναγίας Τριάδος, σαρκούται εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου και ενδύεται φιλανθρώπως την κτιστή φύση του Αδάμ, που ο ίδιος δημιούργησε, «ίνα Θεόν τον Αδάμ απεργάσηται». Δεν έρχεται ως Θεός τιμωρός του αποστάτου και αρνησίθεου ανθρώπου, αλλά ως Θεός της αγάπης και του ελέους, ο Οποίος λαμβάνει «δούλου μορφήν», γεννάται ως «βρέφος εσπαργανωμένον και κείμενον εν φάτνη» «δι’ ημάς και δια την ημετέραν σωτηρίαν». Οι πιστοί καλούμεθα να υποδεχθούμε τον γεννηθέντα Κύριό μας με πλήρη συνείδηση ότι Αυτός είναι ο μόνος Σωτήρας μας, ο μόνος λυτρωτής του κόσμου, ο μόνος αληθινός Θεός. Ο Κύριός μας Ιησούς είναι η προσδοκία των εθνών, ο Θεός της ειρήνης, ο Πατήρ των οικτιρμών και του μέλλοντος αιώνος, Εκείνος που έρχεται στην γη για να δώσει οριστική λύση στα οντολογικά αδιέξοδα του ανθρώπου και να ξαναδώσει πραγματικό νόημα στην ανθρώπινη ζωή.
Ο Θεάνθρωπος Χριστός, είναι η ευδοκία του ουρανίου Πατρός, ο καλός Ποιμένας, που κατήλθε προς αναζήτηση του χαμένου προβάτου το οποίο περιπλανόμενο στις ατραπούς της αμαρτίας, απώλεσε την χαρά, την ειρήνη, την ελπίδα και την ζωή. Έρχεται στον κόσμο και σήμερα ο θείος Εμμανουήλ, αδελφοί μου, ως άλλος «καλός Σαμαρείτης», για να μας λυτρώσει από τα απάνθρωπα και δολοφονικά χέρια των διαφόρων «ληστών», να θεραπεύσει τις πληγές μας που εκείνοι προκάλεσαν, να φέρει την «επί γης ειρήνη» και να μας καταστήσει χαριτωμένα παιδιά και συγκληρονόμους της επουρανίου Βασιλείας Του.
Ο Απόστολος Παύλος αναφερόμενος στο μεγάλο έργο που επετέλεσε με την Ενανθρώπησή Του ο Λόγος του Θεού, λέγει ότι Αυτός είναι η ζωή, η ελπίδα και η ειρήνη μας, αφού μόνος Εκείνος συμφιλίωσε τον άνθρωπο με τον Θεό (Εφ. 2, 13-16). Η μεγάλη συνάντηση είναι λοιπόν γεγονός. Ο μονογενής Υιός του Θεού με την ενανθρώπησή Του ανυψώνει, εξαγιάζει και λυτρώνει τον άνθρωπο. Η συνάντηση του ανθρώπου με τον Θεό είναι μία μυστική και ουράνια εμπειρία. Κανείς δεν μπορεί να συναντήσει όμως τον Χριστό πραγματικά αν δεν αποφασίσει να εγκαταλείψει τις μικρότητες του κόσμου τούτου. Κανείς δεν μπορεί να συναντήσει τον Χριστό, αν προηγουμένως δεν αγωνισθεί να αποδεσμευθεί από τις αδυναμίες και τις εφάμαρτες εξαρτήσεις του. Αλλά και κανείς δεν θα μπορούσε να συναντήσει τον Χριστό, αν Εκείνος πρώτος δεν γινόταν άνθρωπος και δεν κατέβαινε στη γη. Με την Γέννηση του Χριστού, ο ίδιος ο Θεός, «εσκήνωσεν εν ημίν». Έγινε συγκάτοικος, συνοδοιπόρος και συναντιλήπτορας στη ζωή μας. Παραμένει μαζί μας μέσα από την αγία Εκκλησία του, που είναι το «αεί παρόν» του Σωτήρος Χριστού στον κόσμο.
Η εν χρόνω Γέννηση του Υιού και Λόγου του Θεού στον κόσμο αποτελεί το κορυφαίο γεγονός της ανθρώπινης ιστορίας. Ο κατά φύσιν άκτιστος Υιός και Λόγος του Θεού, ο Εις της Παναγίας Τριάδος, σαρκούται εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου και ενδύεται φιλανθρώπως την κτιστή φύση του Αδάμ, που ο ίδιος δημιούργησε, «ίνα Θεόν τον Αδάμ απεργάσηται». Δεν έρχεται ως Θεός τιμωρός του αποστάτου και αρνησίθεου ανθρώπου, αλλά ως Θεός της αγάπης και του ελέους, ο Οποίος λαμβάνει «δούλου μορφήν», γεννάται ως «βρέφος εσπαργανωμένον και κείμενον εν φάτνη» «δι’ ημάς και δια την ημετέραν σωτηρίαν». Οι πιστοί καλούμεθα να υποδεχθούμε τον γεννηθέντα Κύριό μας με πλήρη συνείδηση ότι Αυτός είναι ο μόνος Σωτήρας μας, ο μόνος λυτρωτής του κόσμου, ο μόνος αληθινός Θεός. Ο Κύριός μας Ιησούς είναι η προσδοκία των εθνών, ο Θεός της ειρήνης, ο Πατήρ των οικτιρμών και του μέλλοντος αιώνος, Εκείνος που έρχεται στην γη για να δώσει οριστική λύση στα οντολογικά αδιέξοδα του ανθρώπου και να ξαναδώσει πραγματικό νόημα στην ανθρώπινη ζωή.
Ο Θεάνθρωπος Χριστός, είναι η ευδοκία του ουρανίου Πατρός, ο καλός Ποιμένας, που κατήλθε προς αναζήτηση του χαμένου προβάτου το οποίο περιπλανόμενο στις ατραπούς της αμαρτίας, απώλεσε την χαρά, την ειρήνη, την ελπίδα και την ζωή. Έρχεται στον κόσμο και σήμερα ο θείος Εμμανουήλ, αδελφοί μου, ως άλλος «καλός Σαμαρείτης», για να μας λυτρώσει από τα απάνθρωπα και δολοφονικά χέρια των διαφόρων «ληστών», να θεραπεύσει τις πληγές μας που εκείνοι προκάλεσαν, να φέρει την «επί γης ειρήνη» και να μας καταστήσει χαριτωμένα παιδιά και συγκληρονόμους της επουρανίου Βασιλείας Του.
Ο Απόστολος Παύλος αναφερόμενος στο μεγάλο έργο που επετέλεσε με την Ενανθρώπησή Του ο Λόγος του Θεού, λέγει ότι Αυτός είναι η ζωή, η ελπίδα και η ειρήνη μας, αφού μόνος Εκείνος συμφιλίωσε τον άνθρωπο με τον Θεό (Εφ. 2, 13-16). Η μεγάλη συνάντηση είναι λοιπόν γεγονός. Ο μονογενής Υιός του Θεού με την ενανθρώπησή Του ανυψώνει, εξαγιάζει και λυτρώνει τον άνθρωπο. Η συνάντηση του ανθρώπου με τον Θεό είναι μία μυστική και ουράνια εμπειρία. Κανείς δεν μπορεί να συναντήσει όμως τον Χριστό πραγματικά αν δεν αποφασίσει να εγκαταλείψει τις μικρότητες του κόσμου τούτου. Κανείς δεν μπορεί να συναντήσει τον Χριστό, αν προηγουμένως δεν αγωνισθεί να αποδεσμευθεί από τις αδυναμίες και τις εφάμαρτες εξαρτήσεις του. Αλλά και κανείς δεν θα μπορούσε να συναντήσει τον Χριστό, αν Εκείνος πρώτος δεν γινόταν άνθρωπος και δεν κατέβαινε στη γη. Με την Γέννηση του Χριστού, ο ίδιος ο Θεός, «εσκήνωσεν εν ημίν». Έγινε συγκάτοικος, συνοδοιπόρος και συναντιλήπτορας στη ζωή μας. Παραμένει μαζί μας μέσα από την αγία Εκκλησία του, που είναι το «αεί παρόν» του Σωτήρος Χριστού στον κόσμο.
Αδελφοί μου,
Το αγγελικό μήνυμα ότι «ετέχθη υμίν σήμερον Σωτήρ», αποκτά σήμερα ιδιαίτερη επικαιρότητα, καθώς μόνος Εκείνος παραμένει η αδιάψευστη ελπίδα μας, η ασίγαστη χαρά μας. Οδεύοντες με ταπεινό φρόνημα προς την πνευματική Βηθλεέμ, ας μην αρνηθούμε την προσωπική συνάντηση με τον Σωτήρα μας Χριστό. Ας προσκυνήσουμε το «ξένον και παράδοξον» Μυστήριον της ενσαρκώσεώς Του, κλίνοντας το γόνυ ταπεινά προ του Σπηλαίου της θείας Γεννήσεως. Με εμπιστοσύνη ας προσφέρουμε στο νεογέννητο θείο Βρέφος, ολόκληρη την ζωή μας. Είναι ανάγκη επιτακτική για την ίδια την ζωή μας, που διολισθαίνει πνευματικώς και ποιοτικώς καθημερινώς όλο και περισσότερο, να αγωνισθούμε με όση δύναμη διαθέτουμε, έχοντας ως οδηγούς ασφαλείς στην πορεία μας αυτή την μακαρία απλότητα και καθαρότητα των ποιμένων και την φιλόθεο σπουδή των Μάγων, να βιώσουμε εμπειρικά το μεγαλείο της θείας αγάπης.
Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να συμβάλουμε αποτελεσματικά στην εδραίωση της ειρήνης, της χαράς, της πραγματικής αγάπης, της ειλικρίνειας, της εντιμότητας και της προόδου στην κοινωνία μας. Μέσα από την πίστη μας στην φιλανθρωπία του Θεού μας, όπως αυτή φανερώνεται περίτρανα στο γεγονός της θείας Ενανθρωπήσεως, μπορούμε να ξεπεράσουμε τις κάθε λογής κρίσεις που ταλανίζουν την ζωή μας. Η εμπιστοσύνη μας στην πρόνοια του Θεού μας κάνει δυνατούς αγωνιστές και νικητές της ζωής. Μαζί με τον Χριστό είμεθα ασφαλείς, δυνατοί, γεμάτοι ελπίδα και αισιοδοξία. Χωρίς Εκείνον ο φόβος, η ανασφάλεια και η ανησυχία ρηγματώνουν την ύπαρξή μας και μας οδηγούν σε ατραπούς ιδιαιτέρως επικίνδυνες.
Κλείνοντας τις ταπεινές αυτές σκέψεις μου για την μεγάλη εορτή των Χριστουγέννων θεωρώ εξαιρετικά ωφέλιμο, ιδιαιτέρως για τις ημέρες μας, να προσέξουμε τα παρακάτω λόγια του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου: «Πάντοτε τόσο θαυμαστά και παράδοξα είναι όσα φιλανθρώπως οικονομεί ο Θεός. Γιατί και όταν ακόμη τα ανθρώπινα πράγματα οδηγούνται στην απόγνωση και την αποτυχία, τότε Εκείνος δείχνει την ακαταμάχητη πάνω σε όλα δύναμή Του. Γιατί ο Θεός ήταν εκείνος που εργάσθηκε τα πάντα, Εκείνος είναι που δίδει διέξοδο στα ανθρώπινα αδιέξοδα και πάντοτε μπορεί να οδηγεί από την απελπισία στην χρηστή ελπίδα. Ο δικός μας Δεσπότης και Κύριος είναι πάνσοφος και εφευρετικός. Γιατί όταν επιτρέψει να κορυφωθούν οι δυστυχίες, τότε πάλι διαλύει τον χειμώνα και χαρίζει γαλήνη και μέσα από
την μεγάλη μεταβολή των ανθρωπίνων πραγμάτων μας διδάσκει το μέγεθος της δυνάμεώς Του. (Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος, Εις την Γέννησιν, ομιλία ΛΒ).
Η δε χάρις και το άπειρον έλεος του «δια την ημετέραν σωτηρίαν» γεννηθέντος Σωτήρος μας Ιησού Χριστού, είθε να είναι πάντοτε μαζί σας.
Το αγγελικό μήνυμα ότι «ετέχθη υμίν σήμερον Σωτήρ», αποκτά σήμερα ιδιαίτερη επικαιρότητα, καθώς μόνος Εκείνος παραμένει η αδιάψευστη ελπίδα μας, η ασίγαστη χαρά μας. Οδεύοντες με ταπεινό φρόνημα προς την πνευματική Βηθλεέμ, ας μην αρνηθούμε την προσωπική συνάντηση με τον Σωτήρα μας Χριστό. Ας προσκυνήσουμε το «ξένον και παράδοξον» Μυστήριον της ενσαρκώσεώς Του, κλίνοντας το γόνυ ταπεινά προ του Σπηλαίου της θείας Γεννήσεως. Με εμπιστοσύνη ας προσφέρουμε στο νεογέννητο θείο Βρέφος, ολόκληρη την ζωή μας. Είναι ανάγκη επιτακτική για την ίδια την ζωή μας, που διολισθαίνει πνευματικώς και ποιοτικώς καθημερινώς όλο και περισσότερο, να αγωνισθούμε με όση δύναμη διαθέτουμε, έχοντας ως οδηγούς ασφαλείς στην πορεία μας αυτή την μακαρία απλότητα και καθαρότητα των ποιμένων και την φιλόθεο σπουδή των Μάγων, να βιώσουμε εμπειρικά το μεγαλείο της θείας αγάπης.
Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να συμβάλουμε αποτελεσματικά στην εδραίωση της ειρήνης, της χαράς, της πραγματικής αγάπης, της ειλικρίνειας, της εντιμότητας και της προόδου στην κοινωνία μας. Μέσα από την πίστη μας στην φιλανθρωπία του Θεού μας, όπως αυτή φανερώνεται περίτρανα στο γεγονός της θείας Ενανθρωπήσεως, μπορούμε να ξεπεράσουμε τις κάθε λογής κρίσεις που ταλανίζουν την ζωή μας. Η εμπιστοσύνη μας στην πρόνοια του Θεού μας κάνει δυνατούς αγωνιστές και νικητές της ζωής. Μαζί με τον Χριστό είμεθα ασφαλείς, δυνατοί, γεμάτοι ελπίδα και αισιοδοξία. Χωρίς Εκείνον ο φόβος, η ανασφάλεια και η ανησυχία ρηγματώνουν την ύπαρξή μας και μας οδηγούν σε ατραπούς ιδιαιτέρως επικίνδυνες.
Κλείνοντας τις ταπεινές αυτές σκέψεις μου για την μεγάλη εορτή των Χριστουγέννων θεωρώ εξαιρετικά ωφέλιμο, ιδιαιτέρως για τις ημέρες μας, να προσέξουμε τα παρακάτω λόγια του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου: «Πάντοτε τόσο θαυμαστά και παράδοξα είναι όσα φιλανθρώπως οικονομεί ο Θεός. Γιατί και όταν ακόμη τα ανθρώπινα πράγματα οδηγούνται στην απόγνωση και την αποτυχία, τότε Εκείνος δείχνει την ακαταμάχητη πάνω σε όλα δύναμή Του. Γιατί ο Θεός ήταν εκείνος που εργάσθηκε τα πάντα, Εκείνος είναι που δίδει διέξοδο στα ανθρώπινα αδιέξοδα και πάντοτε μπορεί να οδηγεί από την απελπισία στην χρηστή ελπίδα. Ο δικός μας Δεσπότης και Κύριος είναι πάνσοφος και εφευρετικός. Γιατί όταν επιτρέψει να κορυφωθούν οι δυστυχίες, τότε πάλι διαλύει τον χειμώνα και χαρίζει γαλήνη και μέσα από
την μεγάλη μεταβολή των ανθρωπίνων πραγμάτων μας διδάσκει το μέγεθος της δυνάμεώς Του. (Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος, Εις την Γέννησιν, ομιλία ΛΒ).
Η δε χάρις και το άπειρον έλεος του «δια την ημετέραν σωτηρίαν» γεννηθέντος Σωτήρος μας Ιησού Χριστού, είθε να είναι πάντοτε μαζί σας.
Χρόνια πολλά και σωτήρια
Ευλογημένα και άγια Χριστούγεννα
Με εγκάρδιες ευχές και αγάπη Χριστού.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Ο ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
Ευλογημένα και άγια Χριστούγεννα
Με εγκάρδιες ευχές και αγάπη Χριστού.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Ο ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ