Tου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου
Οφείλω μια απάντηση στην επιστολή του κ. Ν. Γ. Τσίκη, η οποία εδημοσιεύθηκε στην «Κ» της 20-1-2012, ως αντίλογος και κριτική στο άρθρο
μου που εδημοσίευσε n εφημερίδα την 1-1-2012 για την συμβολή της Εκκλησίας στην εθνική οικονομία της χώρας μας. Ομολογώ ότι θα εχρειαζόμουν μια ολόκληρη σελίδα για να απαντήσω με αδιάσειστα στοιχεία στις απόψεις και στο κατηγορητήριο του κ. Τσίκη, αλλ' επειδή αυτό είναι ανέφικτο, θα αξιολογήσω επιλεκτικά τις κυριότερες απόψεις του από όσα γράφει, αν και αυτά έχουν απαντηθή κατ' επανάληψη.
Ιδού λοιπόν:
1. 0 κ. Τσίκης ισχυρίζεται, αντίθετα από μένα, ότι «δεν υπάρχει καλλιέργεια κλίματος εχθρότητος εναντίον της Εκκλησίας... αλλά δυσανασχέτηση εναντίον του κλήρου και μόνον αυτού». Τι λοιπόν δηλώνει το γεγονός ότι η Εκκλησία της Ελλάδος επί πενήντα χρόνια δεν κατόρθωσε να οικοδομήσει το Συνοδικό Διοικητικό της Κέντρο και μάλιστα σε οικόπεδο ή αγροτεμάχιο ιδιοκτησίας της; Όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες στις χώρες των Βαλκανίων διαθέτουν πρότυπα σύγχρονα διοικητικά κέντρα. Αυτό που υπάρχει στη Μονή Πετράκη είναι τελείως ακατάλληλο, διότι οικοδομήθηκε και εχρησιμοποιήθηκε για Φοιτητικό Θεολογικό Οικοτροφείο!
Τι δηλώνει η άρνηση για την ανοικοδόμηση ενός νέου Καθεδρικού Ιερού Ναού σε κάποιο σημείο της πρωτεύουσας με ιδίους πόρους και υπεσχημένες δωρεές; Και αφού αυτό δεν γίνεται, γιατί εξακολουθεί να παραμένει αλειτούργητος ο υπάρχων Καθεδρικός Ναός της οδού Μητροπόλεως επί αρκετά χρόνια; Τα κράτη της Ευρώπης υπερηφανεύονται για τους αξιοθέατους καθεδρικούς ναούς: Παναγία Παρισίων, άγιος Πέτρος Ρώμης, άγιος Παύλος Λονδίνου, άγιος Στέφανος Βιέννης, Ντουόμο Μιλάνου, και ο νεότευκτος ναός του Σωτήρος στη Μόσχα! Στην Αθήνα πάντως ενδιαφέρονται κάποιοι για να κτισθή το Ισλαμικό Τζαμί.
Τι δηλώνει η πλήρης αποδυνάμωση, σχεδόν κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών στα Δημοτικά και στα Γυμνάσια; Πώς δικαιολογείται η απαξίωση των εκκλησιαστικών αγίων προσώπων, ακόμη και αυτού τού Ιησού Χριστού σε Ανθολόγια και σε Νέα Ελληνικά στα σχολεία μας; Γιατί παραλείπεται η Ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση στη σύγχρονη παιδεία που ανανεώνει την ζωή μας, το Πάσχα, τα Χριστούγεννα, τις Κυριακές, τον Δεκαπενταύγουστο και στις ονομαστικές Εορτές; Τι σημαίνει ξαφνικά το αίτημα για την κατάργηση της καμπάνας κάθε ιερού ναού λόγω ηχορύπανσης; Τι σημαίνει η απαξίωση της πρωινής προσευχής στα σχολεία, που επαφίεται στις προσωπικές απόψεις εκάστου διευθυντού; Τι σας λέγει η αποφυγή του όρκου κάποιων βουλευτών στη Βουλή των Ελλήνων;
2. Στις απόψεις του κ. Ν.Γ.Τ. περί της εκκλησιαστικής περιουσίας επαναλαμβάνεται ο ίδιος μύθος για το «τεράστιο μέγεθος» αυτής. Αυτό το ανόσιο σύνθημα επαναλαμβάνεται και από άλλους πολλούς για πολιτικές σκοπιμότητες, και η Εκκλησία πληροφορεί υπεύθυνα ότι από την περιώνυμη περιουσία έχει μείνει μόνο ένα 4% που είναι δεσμευμένη από το Κράτος. Ένα μεγάλο λάθος του επικριτού μας είναι ότι συγχέει την Εκκλησία της Ελλάδος με το Αγιον Όρος, και επομένως και με τη Μονή Βατοπαιδίου. Η Εκκλησία μας από απόψεως κανονικότητος, διοικήσεως, οικονομικής διαχειρίσεως, δικαιοπραξιών, και τοποθετήσεως επί πνευματικών θεμάτων δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το πολυσέβαστον Αγιον Ορος, το οποίο ανήκει εκκλησιαστικώς στο σεπτό Οικουμενικό Πατριαρχείο μας. Όσο για τα γραφόμενα περί Πεντέλης και Κολωνακίου είναι ψυχρή παραπληροφόρηση.
3. Ο κ. Ν.Γ.Τ. εμφανίζεται γνώστης των «τυχερών» , καθώς και περί της θέσεως των ιερέων στα κοιμητήρια, γεγονός που αποδεικνύει ότι ο άνθρωπος έχει έντονο πρόβλημα έναντι του κλήρου, που τον κάνει να εγγίζει τα όρια της συκοφαντίας.
Οι ιερείς που είναι οι πλείστοι οικογενειάρχες, που δεν μπορούν λόγω του σχήματός των να ασκήσουν άλλο βοηθητικό επάγγελμα, που πρέπει και να μπορούν να βοηθήσουν άλλους, έχουν την ταπείνωση των «τυχερών», τα οποία σε καμιά περίπτωση δεν είναι υποχρεωτικά και τα οποία ο λαός αποκαλούσε άλλοτε «φιλότιμα». Και επί πλέον σας πληροφορώ επισήμως ότι ιερεύς με δύο χρόνια υπηρεσία έλαβε μηνιαίες αποδοχές 280 ευρώ, και άλλος με έξι χρόνια υπηρεσία και δύο παιδιά 400 ευρώ, ενώ ιερεύς με 25 χρόνια υπηρεσία, με τρία παιδιά και με δύο πτυχία έλαβε αυτό τον μήνα αποδοχές 1.330 ευρώ, με μια παρακράτηση για δάνειο επισκευής κατοικίας. Το κατηγορητήριο γίνεται σκληρότερο με αναφορά στους ιερείς των κοιμητηρίων! Εκατοντάδες και εκατομμύρια με παρακράτηση του ΦΠΑ δεν τον εστενοχώρησαν τον κ. Τσίκη, τα εκούσια πενηντάλεπτα και το ένα ευρώ των ιερέων στα κοιμητήρια τον ερέθισαν.
Το άρθρο της ταπεινότητός μου στην «Κ» της 1 1 2012 απεκάλυψε άγνωστες πλευρές της προσφοράς της Εκκλησίας στην εθνική οικονομία της πατρίδος μας και έτυχε γενικής αποδοχής. Ο κ. Ν.Γ.Τ. μάς απήντησε υβρίζων και συκοφαντών όλο τον ιερό κλήρο της Ελλάδος και οι ιερείς μας είναι ανάστατοι. Τελικώς, παρακαλώ τον κατήγορο μας να φέρει να παραβάλωμε τις φορολογικές μας δηλώσεις και τα περιουσιακά στοιχεία μας, να δούμε την αλήθεια. Υπηρετώ την Εκκλησία και την κοινωνία τίμια επί πενήντα σχεδόν χρόνια και πιστεύω ότι δικαιούμαι και υπεχρεούμαι να ανθίσταμαι σε άδικες ύβρεις και κατηγορίες κατά του κλήρου και της Εκκλησίας. Εκκλησία χωρίς ιερωσύνη δεν υπάρχει. Δεν είμεθα αλάνθαστοι. Ο Σωτήρας Χριστός μας εδίδαξε, «ει εμέ εδίωξαν και υμάς διώξουσι, ει τον λόγον μου ετήρησαν και τον υμέτερον τηρήσουσι» (Ιω. 15,20). Ο Θεός να συγχωρεί και να φωτίζει τον κατήγορό μας. Το ίδιο ζητούμε και για τους εαυτούς μας.
μου που εδημοσίευσε n εφημερίδα την 1-1-2012 για την συμβολή της Εκκλησίας στην εθνική οικονομία της χώρας μας. Ομολογώ ότι θα εχρειαζόμουν μια ολόκληρη σελίδα για να απαντήσω με αδιάσειστα στοιχεία στις απόψεις και στο κατηγορητήριο του κ. Τσίκη, αλλ' επειδή αυτό είναι ανέφικτο, θα αξιολογήσω επιλεκτικά τις κυριότερες απόψεις του από όσα γράφει, αν και αυτά έχουν απαντηθή κατ' επανάληψη.
Ιδού λοιπόν:
1. 0 κ. Τσίκης ισχυρίζεται, αντίθετα από μένα, ότι «δεν υπάρχει καλλιέργεια κλίματος εχθρότητος εναντίον της Εκκλησίας... αλλά δυσανασχέτηση εναντίον του κλήρου και μόνον αυτού». Τι λοιπόν δηλώνει το γεγονός ότι η Εκκλησία της Ελλάδος επί πενήντα χρόνια δεν κατόρθωσε να οικοδομήσει το Συνοδικό Διοικητικό της Κέντρο και μάλιστα σε οικόπεδο ή αγροτεμάχιο ιδιοκτησίας της; Όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες στις χώρες των Βαλκανίων διαθέτουν πρότυπα σύγχρονα διοικητικά κέντρα. Αυτό που υπάρχει στη Μονή Πετράκη είναι τελείως ακατάλληλο, διότι οικοδομήθηκε και εχρησιμοποιήθηκε για Φοιτητικό Θεολογικό Οικοτροφείο!
Τι δηλώνει η άρνηση για την ανοικοδόμηση ενός νέου Καθεδρικού Ιερού Ναού σε κάποιο σημείο της πρωτεύουσας με ιδίους πόρους και υπεσχημένες δωρεές; Και αφού αυτό δεν γίνεται, γιατί εξακολουθεί να παραμένει αλειτούργητος ο υπάρχων Καθεδρικός Ναός της οδού Μητροπόλεως επί αρκετά χρόνια; Τα κράτη της Ευρώπης υπερηφανεύονται για τους αξιοθέατους καθεδρικούς ναούς: Παναγία Παρισίων, άγιος Πέτρος Ρώμης, άγιος Παύλος Λονδίνου, άγιος Στέφανος Βιέννης, Ντουόμο Μιλάνου, και ο νεότευκτος ναός του Σωτήρος στη Μόσχα! Στην Αθήνα πάντως ενδιαφέρονται κάποιοι για να κτισθή το Ισλαμικό Τζαμί.
Τι δηλώνει η πλήρης αποδυνάμωση, σχεδόν κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών στα Δημοτικά και στα Γυμνάσια; Πώς δικαιολογείται η απαξίωση των εκκλησιαστικών αγίων προσώπων, ακόμη και αυτού τού Ιησού Χριστού σε Ανθολόγια και σε Νέα Ελληνικά στα σχολεία μας; Γιατί παραλείπεται η Ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση στη σύγχρονη παιδεία που ανανεώνει την ζωή μας, το Πάσχα, τα Χριστούγεννα, τις Κυριακές, τον Δεκαπενταύγουστο και στις ονομαστικές Εορτές; Τι σημαίνει ξαφνικά το αίτημα για την κατάργηση της καμπάνας κάθε ιερού ναού λόγω ηχορύπανσης; Τι σημαίνει η απαξίωση της πρωινής προσευχής στα σχολεία, που επαφίεται στις προσωπικές απόψεις εκάστου διευθυντού; Τι σας λέγει η αποφυγή του όρκου κάποιων βουλευτών στη Βουλή των Ελλήνων;
2. Στις απόψεις του κ. Ν.Γ.Τ. περί της εκκλησιαστικής περιουσίας επαναλαμβάνεται ο ίδιος μύθος για το «τεράστιο μέγεθος» αυτής. Αυτό το ανόσιο σύνθημα επαναλαμβάνεται και από άλλους πολλούς για πολιτικές σκοπιμότητες, και η Εκκλησία πληροφορεί υπεύθυνα ότι από την περιώνυμη περιουσία έχει μείνει μόνο ένα 4% που είναι δεσμευμένη από το Κράτος. Ένα μεγάλο λάθος του επικριτού μας είναι ότι συγχέει την Εκκλησία της Ελλάδος με το Αγιον Όρος, και επομένως και με τη Μονή Βατοπαιδίου. Η Εκκλησία μας από απόψεως κανονικότητος, διοικήσεως, οικονομικής διαχειρίσεως, δικαιοπραξιών, και τοποθετήσεως επί πνευματικών θεμάτων δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το πολυσέβαστον Αγιον Ορος, το οποίο ανήκει εκκλησιαστικώς στο σεπτό Οικουμενικό Πατριαρχείο μας. Όσο για τα γραφόμενα περί Πεντέλης και Κολωνακίου είναι ψυχρή παραπληροφόρηση.
3. Ο κ. Ν.Γ.Τ. εμφανίζεται γνώστης των «τυχερών» , καθώς και περί της θέσεως των ιερέων στα κοιμητήρια, γεγονός που αποδεικνύει ότι ο άνθρωπος έχει έντονο πρόβλημα έναντι του κλήρου, που τον κάνει να εγγίζει τα όρια της συκοφαντίας.
Οι ιερείς που είναι οι πλείστοι οικογενειάρχες, που δεν μπορούν λόγω του σχήματός των να ασκήσουν άλλο βοηθητικό επάγγελμα, που πρέπει και να μπορούν να βοηθήσουν άλλους, έχουν την ταπείνωση των «τυχερών», τα οποία σε καμιά περίπτωση δεν είναι υποχρεωτικά και τα οποία ο λαός αποκαλούσε άλλοτε «φιλότιμα». Και επί πλέον σας πληροφορώ επισήμως ότι ιερεύς με δύο χρόνια υπηρεσία έλαβε μηνιαίες αποδοχές 280 ευρώ, και άλλος με έξι χρόνια υπηρεσία και δύο παιδιά 400 ευρώ, ενώ ιερεύς με 25 χρόνια υπηρεσία, με τρία παιδιά και με δύο πτυχία έλαβε αυτό τον μήνα αποδοχές 1.330 ευρώ, με μια παρακράτηση για δάνειο επισκευής κατοικίας. Το κατηγορητήριο γίνεται σκληρότερο με αναφορά στους ιερείς των κοιμητηρίων! Εκατοντάδες και εκατομμύρια με παρακράτηση του ΦΠΑ δεν τον εστενοχώρησαν τον κ. Τσίκη, τα εκούσια πενηντάλεπτα και το ένα ευρώ των ιερέων στα κοιμητήρια τον ερέθισαν.
Το άρθρο της ταπεινότητός μου στην «Κ» της 1 1 2012 απεκάλυψε άγνωστες πλευρές της προσφοράς της Εκκλησίας στην εθνική οικονομία της πατρίδος μας και έτυχε γενικής αποδοχής. Ο κ. Ν.Γ.Τ. μάς απήντησε υβρίζων και συκοφαντών όλο τον ιερό κλήρο της Ελλάδος και οι ιερείς μας είναι ανάστατοι. Τελικώς, παρακαλώ τον κατήγορο μας να φέρει να παραβάλωμε τις φορολογικές μας δηλώσεις και τα περιουσιακά στοιχεία μας, να δούμε την αλήθεια. Υπηρετώ την Εκκλησία και την κοινωνία τίμια επί πενήντα σχεδόν χρόνια και πιστεύω ότι δικαιούμαι και υπεχρεούμαι να ανθίσταμαι σε άδικες ύβρεις και κατηγορίες κατά του κλήρου και της Εκκλησίας. Εκκλησία χωρίς ιερωσύνη δεν υπάρχει. Δεν είμεθα αλάνθαστοι. Ο Σωτήρας Χριστός μας εδίδαξε, «ει εμέ εδίωξαν και υμάς διώξουσι, ει τον λόγον μου ετήρησαν και τον υμέτερον τηρήσουσι» (Ιω. 15,20). Ο Θεός να συγχωρεί και να φωτίζει τον κατήγορό μας. Το ίδιο ζητούμε και για τους εαυτούς μας.
Aπό την εφημερίδα «Καθημερινή της Κυριακής», 29 Ιανουαρίου 2012
zoiforos.gr
zoiforos.gr