αετοφωλιά σε έναν τεράστιο βράχο, απ' όπου μπορεί ο κάθε επισκέπτης και προσκυνητής της Μονής να θαυμάσει την καταπράσινη και κατάφυτη από αιωνόβια πλατάνια χαράδρα του ποταμού Τάνου, αλλά ταυτόχρονα και την επιμονή και θέληση των κτιτόρων μοναχών οι οποίοι κατόρθωσαν να σκαλίσουν το βράχο και να θεμελιώσουν σε τόσο δύσκολο σημείο τον αρχικό πυρήνα της Μονής για να απολαμβάνουμε εμείς σήμερα αυτό το απάνεμο λιμάνι για τις ψυχές μας. Η επιλογή απόκρημνης θέσης σε κομβικό σημείο ανάμεσα στα «Καστριτοχώρια», δικαιολογείται από την αναζήτηση καταφυγίου από πληθυσμούς πού κατέφυγαν εκεί σε δύσκολες εποχές. Αρχικά οι κάτοικοι του οικισμού Δραγαλεβού, αναζήτησαν εκεί ασφάλεια κατά τα τέλη της Φραγκοκρατίας και θεμελίωσαν τη Μονή περί το 930 μ.χ., ενώ το 1126 μ.χ. εγκαινιάσθηκε ο Ναός, αφιερωμένος στον Βαπτιστή και Πρόδρομο του Σωτήρος Χριστού, ως κέντρο προσευχής και παρηγοριάς.
Η πανήγυρη της Μονής ήταν και είναι πάντοτε σημείο αναφοράς για χιλιάδες προσκυνητές. Κατά τα παλαιά χρόνια, όταν ακόμη δεν υπήρχαν τα αυτοκίνητα, κατά την ημέρα της εορτής του Μοναστηριού την 5η και 6η Σεπτεμβρίου, οι κάτοικοι από τις γύρω περιοχές, την Μαντινεία, την Κυνουρία και την Αργολίδα, ξεκινούσαν με τα ζώα τους και ύστερα από πολλές ώρες πεζοπορίας και μεγάλης κοπώσεως έφθαναν στη Μονή για να αποδώσουν τιμή στο θαυματουργό Τίμιο Πρόδρομο και να λάβουν την ευλογία του. Ξεχωριστά σημάδια και σημεία θαυματουργά της πίστεως μας και του Αγίου Ιωάννου Προφήτου Προδρόμου, τα οποία οι χριστιανοί της περιοχής λαμβάνουν μέχρι σήμερα σοβαρά υπ' όψιν τους, είναι τόσο το πάτημα του Προδρόμου στο δρόμο που οδηγεί προς το Μοναστήρι άνω του βράχου στη Θέση « ΚΟΚΚΙΝΟΒΡΑΧΟΣ », όσο και στο διπλανό χωριό Αετοχώρι, η απεικόνιση ενός αλόγου στο βράχο άνω του χωριού, στη θέση « ΑΛΟΓΟ ». Οι προσκυνητές ήταν τόσο πολλοί που δεν ήταν δυνατόν να φιλοξενηθούν και να σιτιστούν όλοι εντός της Μονής, οπότε και κατασκήνωναν για δύο ή τρεις μέρες στον εκτός των τειχών του Μοναστηριού περιβάλλοντα χώρο και χάρη στους φούρνους που είχε κατασκευάσει το Μοναστήρι έψηναν και μαγείρευαν καλύπτοντας την ανάγκη τους για τροφή.
Όλοι μαζί με ευλάβεια μετείχαν στις ιερές Ακολουθίες τιμώντας τον Άγιο.
Την Τετάρτη 5η και την Πέμπτη 6η Σεπτεμβρίου 2012, εόρτασε με κάθε λαμπρότητα η Σεβασμία Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Καστρίου Κυνουρίας, την μνήμη του Προφ. Ζαχαρίου Πατρός του Ιωάννου του Προδρόμου και την Ανάμνηση του εν Χώναις Θαύματος του Αρχαγγέλου Μιχαήλ. Ξεχωριστή εντύπωση έκανε στους χριστιανούς ότι αρκετοί χριστιανοί εκ των διπλανών χωριών οδοιπόρησαν φτάνοντας στο Μοναστήρι, από το παλαιό μονοπάτι στο βράχο κάτωθεν της Μονής ερχόμενοι εκ του χωρίου Αετοχωρίου, αλλά και του δρόμου από τα χωριά του Καστριού.
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, ο Σεβ. Μητροπολίτης Μαντινείας και Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, εν μέσω Κληρικών της Ιεράς μας Μητροπόλεως και της Κυνουρίας, καλλικέλαδων Ιεροψαλτών, μεγάλου αριθμού εκκλησιάσματος, προσκυνητών και φίλων της Ιεράς Μονής, χοροστάτησε στο Πανηγυρικό Εσπερινό και ομίλησε στην ομήγυρη για κάποια ζητήματα τα οποία άπτονται με την Ιερά Μονή λέγοντας:
. Δοξολογούμε τον Πανάγαθο Θεό και ευχαριστούμε τον Άγιο Ιωάννη τον Προφήτη και Πρόδρομο, που αξιωθήκαμε και φέτος να βρεθούμε στον Αγιασμένο χώρο, σε αυτή την Σεβάσμια Ιερά Μονή Προδρόμου Καστρίου Κυνουρίας. Συνάμα μακαρίζουμε τις ψυχές των προγόνων μας, οι οποίοι με την αγάπη τους για το Θεό και την προσωπική τους εργασία, πριν από 1082 χρόνια έκτισαν το Μοναστήρι, χωρίς να υπάρχει δρόμος χωρίς να έχουν μέσα, χωρίς να έχουν καμμία βοήθεια, αλλά με τα χέρια τους και με την πίστη τους έκτισαν το Μοναστήρι, που όπως το βρίσκουμε μέσα στην Ιστορία ξεκίνησε το 930 και είναι ένα από τα δύο πρώτα Μοναστήρια που κτίστηκαν στην Πελοπόννησο. Το ένα είναι αυτό της Φιλοσόφου στην Δημητσάνα και το δεύτερο η Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου το οποίο μας φιλοξενεί στο Καστρί της Κυνουρίας.
Είναι ένα Μοναστήρι που μέσα στον χρόνο αγωνίστηκε να αντέξει και το πέτυχε, άλλοτε μεν μεσουρανούσε στο μεγαλείο του και την δόξα του, άλλοτε δε υπέκυπτε στο μαρασμό και την αφάνεια αλλά, παρόλα αυτά άντεξε στο χρόνο, την φθορά και την επιβουλή των ανθρώπων. Όμως δε την τελευταία πεντηκονταετία το μοναστήρι εμαράζωσε και εγκατελείφθη.
Το Μοναστήρι ήταν έρημο και εγκαταλειμμένο, η φθορά του χρόνου και η αδυναμία των ανθρώπων το καντάτησε ερείπιο. Ετσι σήμερα αγωνιζόμαστε να το αναγεννήσουμε, να το αναπλάσουμε, να το ανακαινίσουμε, κάνουμε αγώνα όλοι μαζί και εσείς και εγώ και ο Ιερός μας Κλήρος.
Βέβαια μέσα στο πλήθος των ανθρώπων έρχονται μερικοί οι λεγόμενοι δήθεν προοδευτικοί, οι οποίοι θέλουν να γίνεται το θέλημά τους και θέλουν εμείς να δεχόμεθα τις εντολές τους, δεν έχουν καταλάβει ότι το Μοναστήρι είναι εμπερίστατο, ότι το Μοναστήρι δεν έχει Αδελφότητα, ότι στο Μοναστήρι δεν υπάρχουν άνθρωποι.
Όμως όλοι αυτοί οι προοδευτικοί επιθυμούν και λέγουν τώρα μου ήρθε, τώρα θέλω να κάνεις το δικό μου,.. και έρχονται εδώ, ερευνούν εδώ τις εργασίες, εξετάζουν εδώ τα πάντα άνευ καμίας αρμοδιότητας και κατηγορούν τον δόκιμο καλόγερο που είναι μόνος του εδώ, τον Δεσπότη και τους Ιερείς που αγωνίζονται για την αναστύλωση της Μονή, εσάς τους ευεργέτες και αρωγούς των προσπάθειών μας αυτών για την στήριξη της Μονής...
Φτάνουν στο σημείο όλοι αυτοί, δεν θέλω να αναφέρω τα ονόματα τους, να στέλνουν σήμερα, ψευδείς καταγγελίες, αυτοί οι δήθεν προοδευτικοί σύλλογοι, διπλανών χωριών που αυτοχαρακτηρίζονται και παρουσιάζονται ως σωτήρες και κάνουν καταγγελία στον Εισαγγελέα, αναφέροντας ότι ο Δεσπότης καταστρέφει το Μοναστήρι, ότι ο Δεσπότης αυθαιρετεί, ο Δεσπότης φτιάχνει άσχημα έργα, ότι ο Δεσπότης χαλάει την παράδοση. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα ο Εισαγγελέας και ο Ανακριτής σήμερα να έρχονται και να ζητούν πληροφορίες και να κάνουν τις νόμιμες έρευνες για να διαπιστώνουν τυχόν παρανομίες.
Απάντηση σε όλα αυτά: πρώτα και καλύτερα από την Υπηρεσία της Αρχαιολογίας και την Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, οι οποίες υπηρεσίες είναι υπεύθυνες για όλα αυτά τα έργα που βλέπετε σήμερα με τα μάτια σας, ποια είναι η απάντηση προς τους Ιεροκατήγορους; Οι αρμόδιες υπηρεσίες λέγουν ότι τα έργα που έγιναν και γίνονται, υλοποιούνται σύμφωνα με τις μελέτες, γίνονται με σχέδια, τα έργα φτιάχνονται με άδεια και με έγκριση της Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και είναι νόμιμα και σωστά.
Όπως καταλαβαίνετε αδελφοί μου, μετά λύπης μου, θα αναγκαστώ εγώ τώρα να στείλω στον Εισαγγελέα τον κύριο που αυτοχαρακτηρίζεται ως συγγραφέας, από το πλησιόχωρο χωριό της περιοχής, καθώς και τους λοιπούς κυρίους που αποτελούν τον προοδευτικό σύλλογο χωριού της Κυνουρίας. Αυτό θα το κάνω γιατί ψεύδονται, γιατί είναι συκοφάντες, γιατί είναι η άρνηση της προόδου της κοινωνίας μας και κακώς ονομάζονται προοδευτικοί.
Έχω στα χέρια μου, την κοινοποίηση την οποία έκανε η ΕΦ.Β. Αρχαιοτήτων, στον Εισαγγελέα που άσκησε την δίωξη εναντίον του Μητροπολίτου για την καταστροφή του Μοναστηριού. Τίποτα το μεμπτόν δεν αναφέρεται σ' αυτό το έγγραφο..
Οι κατήγοροί μας αυτοί είναι οι άνθρωποι που μας λένε ότι εμείς ενδιαφερόμαστε για την παράδοση του τόπου μας.
Αυτοί είναι οι άνθρωποι που μας λένε ότι εμείς ενδιαφερόμαστε για να κρατήσουμε τα μνημεία και τι έχουν κάνει; Δεν έχουν βάλει ούτε ένα καρφί στον τοίχο, πουθενά, αλλά αναλαμβάνουν εκστρατεία να σταματήσουν και να εμποδίσουν ότι καλό και σωστό γίνεται, είτε στην κοινωνία, είτε στην Εκκλησία ή οπουδήποτε γύρω μας.
Αυτοί είναι οι κύριου και τους αξίζει απομόνωση και περιφρόνηση.
Εμείς αγαπητοί μου, όπως μπορεί ο καθένας, άλλος λιγώτερο, άλλος περισσότερο, με τον κόπο του και τον τρόπο του, θα συνεχίσουμε να αναστηλώνουμε και να ολοκληρώσουμε το Μοναστήρι.
Δεν είναι εύκολο αυτή την εποχή γιατί δεν υπάρχουν χρήματα, αλλά με την βοήθεια της Περιφέρειας και την δική σας, με τα παρακαλετά τα δικά μου, που άλλοι με στηρίζουν, άλλοι με βοηθούν και άλλοι πάλι με κοροϊδεύουν και με περιπαίζουν, προχωράμε. Δεν είμαι παντογνώστης και παντοδύναμος αδελφοί μου, άνθρωπος είμαι και εγώ σαν εσάς.
Ο Τίμιος Πρόδρομος ευδόκησε όμως σήμερα, να είμαστε μπροστά σε αυτό το αποτέλεσμα και να έχουμε τελειώσει το 80% των εργασιών της ανακαινίσεως της Μονής.
Όλοι μαζί απολαμβάνουμε τα όμορφα και άριστα αποτελέσματα των εργασιών και βλέπουμε το Ιστορικό αυτό Μοναστήρι σαν καινούργιο.
Επιπροσθέτως καταφέραμε και ασφαλτοστρώθηκε ο δρόμος για την καλύτερη εξυπηρέτησή σας, η Περιφέρεια αποδέχτηκε το νέο αίτημά μου, και δημοπρατείται σε πολύ λίγο χρόνο και το τελευταίο μικρό κομμάτι του δρόμου. για να ασφαλτοστρωθεί και όλα αυτά για την εξυπηρέτηση την δική σας.
Αδελφοί μου όλα αυτά που γίνονται, γίνονται για εσάς τον Λαό του Θεού. Όχι για το Δεσπότη, ούτε για τους Παπάδες ή τους Καλλογέρους.
Το Μοναστήρι στερεώνεται για εσάς και τα παιδιά σας.
Ο δρόμος εσάς πρώτους εξυπηρετεί, όταν με το καλό επανδρωθεί αυτό το Μοναστήρι και Λειτουργήσει όπως πρέπει, εσείς θα έχετε κέρδος και η περιφέρεια η δικιά σας και τα χωριά του Καστριού θα έχουν πνευματική άνθιση.
Εγώ πόσο θα ζήσω, πόσες φορές θα έρχομαι το χρόνο, μία, δύο, τρείς, πέντε φορές, όπως ακριβώς και εσείς σαν προσκυνητής.
Όλα αυτά εσείς θα τα απολαμβάνετε.
Εσείς θα είσθε αυτοί που θα προσφεύγετε στην Χάρη του Προδρόμου και την Προστασία του Αγίου Αρχαγγέλου Μιχαήλ, του οποίου την ανάμνηση του θαύματος εορτάζουμε.
Ετοιμάζουμε την αίθουσα η οποία θα φιλοξενήσει το Εκκλησιαστικό Μουσείο, έναν εκθεσιακό και μουσειακό χώρο, εκεί όλοι θα έχουμε την δυνατότητα να βλέπουμε συντηρημένα και φυλαγμένα τα Εκκλησιαστικά αντικείμενα και ότι άλλο, τα οποία δεν δυνάμεθα να δούμε σε αυτή την χρονική στιγμή.
Παρακαλώ να δείξετε αγάπη και κατανόηση, να είσθε συμπαραστάτες του Μοναστηριού, εσείς έχετε να ωφεληθείτε. Πρέπει αδελφοί μου να Δοξάζουμε το Θεό και να αγωνιζόμαστε με όση δύναμη έχουμε για το κοινό καλό.
Ο λόγος από τα χείλη μας να είναι αγαθός, λόγον αγαθόν και όχι λόγον πονηρόν, όταν δεν γνωρίζουμε τα πράγματα για οτιδήποτε, όχι για την Μονή και την Εκκλησία μόνο, αλλά γενικά, να μην μιλάμε, να ρωτάμε, να μαθαίνουμε να βλέπουμε και κατόπιν να έχουμε γνώμη και κρίση.
Ο Σεβασμιώτατος τέλος ευχήθηκε δε σε όλους Χρόνια Πολλά και ευλογημένα και προσευχήθηκε να αξιωθούμε του χρόνου άπαντες να βρεθούμε στην Πανήγυρη της Μονής.
Την Πέμπτη 6η Σεπτεμβρίου 2012, κυριώνυμο ημέρα της Εορτής, από τις 7 το πρωί τελέσθηκε ο Όρθρος και εν συνεχεία Πανηγυρική Θεία Λειτουργία παρουσία πλήθους λαού εκ των γύρω χωριών και της ευρύτερης περιοχής της Κυνουρίας.
+ Ιερεύς Ιωάννης Κ. Σουρλίγγας
( ορμώμενος εκ του χωρίου Αετοχωρίου Κυνουρίας πλησίον της Μονής Τιμ. Προδρόμου )