Ρεπορτάζ για το ραδιόφωνο της Εκκλησίας: Μάκης Αδαμόπουλος, Φωτογραφίες: Χρήστος Μπόνης
"Είμαι εδώ για να υπενθυμίζω και να εικονίζω τον τρόπο υπάρξεως της αγάπης και της ελευθερίας" τόνισε στον ενθρονιστήριο λόγο του ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων.
Η υποδοχή του νέου Μητροπολίτη έγινε στο ηρώο της πόλης από τον Δήμαρχο Κομοτηνής κ. Γεώργιο Πετρίδη και τον τοποτηρητή της Μητρόπολης Μαρωνείας Μητροπολίτη Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνό, παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου. Παρόντες ήταν, ωστόσο, οι Μητροπολίτες Κυδωνιών Αθηναγόρας ως εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχου και Ειρηνουπόλεως και Σεϋχελών Δημήτριος ως εκπρόσωπος του Πάπα και Πατριάρχου Αλεξανδρείας και οι Ιεράρχες, Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου Προκόπιος, Δωδώνης Χρυσόστομος, Λαρίσης και Τυρνάβου Ἰγνάτιος, Βεροίας και Ναούσης Παντελεήμων, Ξάνθης και Περιθεωρίου Παντελεήμων, Ἐλασσώνος Βασίλειος, Σάμου και Ικαρίας Ευσέβιος, Καστορίας Σεραφείμ, Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιος, Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων Κύριλλος, Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας Θεόκλητος, Κασσανδρείας Νικόδημος, Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης Εφραίμ, Σερρών και Νιγρίτης Θεολόγος, Σιδηροκάστρου Μακάριος, Χαλκίδος Χρυσόστομος, Ζιχνών και Νευροκοπίου Ιερόθεος, Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος, Σερβίων και Κοζάνης Παύλος, Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως Βαρνάβας, Δράμας Παύλος, Σισανίου και Σιατίστης Παύλος, Κορίνθου Διονύσιος, Μεσσηνίας Χρυσόστομος, Θηβών και Λεβαδείας Γεώργιος, Πολυανής και Κιλκισίου Εμμανουήλ, Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως Αθηναγόρας, Ζακύνθου Διονύσιος, Λαγκαδά, Λητής καί Ρεντίνης Ιωάννης, Ιερισσοὺ Αγίου Όρους και Αρδαμερίου Θεόκλητος, ο Θερμών Δημήτριος, Διαυλείας Γαβριήλ, ο υπ. Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης, εκπρόσωποι των σωμάτων ασφαλείας, τοπικών φορέων, κληρικοί και λαϊκοί.
Ο Δήμαρχος καλωσορίζοντας τον νέο Μητροπολίτη τόνισε "στη δύσκολη εποχή που διανύουμε αναζητούμε τον παρηγορητικό λόγο της Εκκλησίας. Χρειαζόμαστε έναν Ιεράρχη που με αγάπη θα συνδράμει στην πρόοδο του τόπου".
Ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής ευχαρίστησε τον Δήμαρχο, αλλά και όλους όσοι βρίσκονταν εκεί για την θερμή αυτή υποδοχή και τόνισε πως θα βρίσκεται πάντα στο πλευρό τους.
Στη συνέχεια με πομπή κατευθύνθηκαν στον Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Κομοτηνής.
Ο Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος Επίσκοπος Διαυλείας κ. Γαβριήλ ανέγνωσε την εγκύκλιο της Συνόδου και το προεδρικό Διάταγμα, ενώ αμέσως μετά τελέσθηκε η Ακολουθία της Ενθρονίσεως.
Ο Μητροπολίτης Κυδωνιών κ. Αθηναγόρας απηύθυνε χαιρετισμό ως εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχου, ενώ τον καλωσόρισε ο Μητροπολίτης Διδυμοτείχου κ. Δαμασκηνός, ως τοποτηρητής της Μητρόπολης Μαρωνείας. Στη συνέχεια το λόγο πήραν ο Υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης ως εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβέρνησης, ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης Άρης Γιαννακίδης και ο γενικός αρχιερατικός επίτροπος της Μητρόπολης Μαρωνείας και Κομοτηνής π. Δημήτριος Βασιλειάδης.
Στον ενθρονιστήριο λόγο του ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων τόνισε "συχνά η λεγόμενη κοινή γνώμη, επηρεασμένη από το Δυτικό χρησιμοθηρικό πνεύμα απαιτεί κοινωνικό ή άλλο έργο και κρίνει ένα επίσκοπο με κριτήρια κοινωνιολογικά και κοσμικά. Με βάση όχι τι είναι, τι σημαίνει ένας επίσκοπος, αλλά με βάσει τι θα κάνει. Ο Επίσκοπος είναι εικόνα του Χριστού. Είμαι εδώ απεσταλμένος για να υπενθυμίζω μυστηριακά την παρουσία του Χριστού. Αυτό σημαίνει ότι ο ρόλος του Επισκόπου είναι να παραπέμπει στον τρόπο ύπαρξης και ζωής του Χριστού. Ο Επίσκοπος καλείται διαρκώς να παραπέμπει, να υπαινίσσεται, να δίδει μαρτυρία για τον τρόπο υπάρξεως του Χριστού με βάση τον οποίο κάθε ον υπάρχει και ζει μόνο όταν σχετίζεται και συνδέεται με ένα άλλο. Και όπως ο Χριστός προσδιορίζεται πρωταρχικά από τον θεό πατέρα, αλλά με την ενανθρώπησή του δεν νοείται πλέον και χωρίς την ανθρώπινη φύση, έτσι και ο Επίσκοπος ενώ λαμβάνει ταυτότητα από τον Χριστό, τον οποίο και εικονίζει, εντούτοις είναι αδιανόητο να νοηθεί χωρίς τους πρεσβυτέρους και χωρίς τον πιστό λαό. Η αποστολή του είναι να μεταφέρει στο λαό το θέλημα του Θεού" και συμπλήρωσε ο Σεβασμιώτατος "ο Επίσκοπος ως εικόνα Θεού έχει την ευθύνη να καλεί τον λαό που ο Θεός του εμπιστεύθηκε να μένει μακριά από απολυτοποιήσεις και κατά ένα μυστηριακό τρόπο όταν αυτό συμβαίνει, δηλαδή ο λαός να υπακούει και να μην προσκολλάται στα κτιστά, όπως ο Αβραάμ, τότε ο Θεός χαρίζει στους πιστούς πολλαπλάσια".
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Μητροπολίτης υπογράμμισε "δεν υπάρχει στην Εκκλησία, τίποτε το ατομικό. Ο ατομισμός είναι ξένος προς τη ζωή της Εκκλησίας. Όλα συνδέονται με Κάποιον ή με κάτι, στο οποίο παραπέμπουν και από το οποίο εξαρτώνται. Εάν όλοι κατανοήσουμε και συναισθανθούμε το πόσο σημαντική και απαραίτητη είναι η παρουσία του άλλου για να ζήσουμε τότε ο κόσμος αλλάζει. Αν πιστέψουμε, αν δεχτούμε ότι ο άλλος δεν είναι η κόλαση μου, αλλά η ευλογία στην ζωή μου, υπάρχει ελπίδα. Αν ο άλλος είναι ευλογία τότε δεν θα μπορώ να είμαι ήσυχος όταν ο διπλανός μου υποφέρει, πονάει, διψάει, πεινάει".
Επισήμανε, επίσης, ο Σεβασμιώτατος "είμαι εδώ για να υπενθυμίζω και να εικονίζω αυτόν τον νέο τρόπο υπάρξεως, τον οποίο εδώ και είκοσι αιώνες ο Χριστός μας παρέδωσε. Τον τρόπο υπάρξεως της αγάπης και της ελευθερίας. Η αποστολή αυτή δεν είναι καθόλου ασήμαντη, αρκεί να σκεφτείτε ότι ο ατομισμός έχει διαβρώσει σε μεγάλο βαθμό τις υπάρξεις μας. Ο ατομισμός είναι η αιτία της όποιας κρίσης ζούμε πνευματικής και διαπροσωπικής και ο οποίος ατομισμός εκδηλώνεται κυρίως στην οικονομική κρίση των ημερών μας".
"Η Εκκλησία αφαιρεί τα προσωπεία και εξαγιάζει τα άτομα. Δημιουργεί ήθος και όχι ηθική. Το ήθος της απορρέει από την εμπράγματη και λειτουργική βίωση του δόγματος. Η Εκκλησία παράγει αληθινό πολιτισμό. Είναι "εν τω κόσμω", χωρίς να υιοθετεί τα σχήματα του κόσμου, χωρίς να συσχηματίζεται, διαφορετικά δεν θα μπορέσει να μεταμορφώσει τον κόσμο "εν Χριστώ Ιησού", δεν θα μπορέσει να αναγγείλει πειστικά την αναίρεση του θανάτου και της φθοράς. Γι' αυτό τον λόγο όταν αναφερόμαστε στην Εκκλησία δεν πρέπει να την αντιμετωπίζουμε κοινωνιολογικά και κοσμικά. Η δύναμη της Εκκλησίας πηγάζει από έναν τάφο. Την Ανάσταση του Χριστού καμιά στρατιωτική φρουρά δεν κατόρθωσε να εμποδίσει."
Πρόσθεσε επίσης ο Μητροπολίτης "είναι αυτονόητο ότι καλούμε να εργασθώ για την ευλογημένη ενότητα. Ενότητα πίστεως και αγάπης, η οποία σημαίνεται κατά πρώτον από την αδιάρρηκτη σχέση της τοπικής Εκκλησίας προς την Κωνσταντινουπολίτιδα Εκκλησία, αναπόσπαστο πνευματικό τέκνο, της οποίας υπάρχει".
Ολοκλήρωσε την ομιλία του ο νέος Μητροπολίτης λέγοντας "ανήλθα σε τούτη την Καθέδρα με αίσθηση δέους και θα προσπαθώ να θυμάμαι, τα λόγια του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού που μας τα επικαιροποίησε ο Μακαριώτατος κατά την ενθρόνισή του στην Καθέδρα των Αθηνών αναφορικά με τον τρόπο που πρέπει να ανέρχομαι σ'αυτήν δηλαδή ως "ο θρόνος τούτος να είναι ο τάφος μου".
Πηγή εδώ
Η υποδοχή του νέου Μητροπολίτη έγινε στο ηρώο της πόλης από τον Δήμαρχο Κομοτηνής κ. Γεώργιο Πετρίδη και τον τοποτηρητή της Μητρόπολης Μαρωνείας Μητροπολίτη Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνό, παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου. Παρόντες ήταν, ωστόσο, οι Μητροπολίτες Κυδωνιών Αθηναγόρας ως εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχου και Ειρηνουπόλεως και Σεϋχελών Δημήτριος ως εκπρόσωπος του Πάπα και Πατριάρχου Αλεξανδρείας και οι Ιεράρχες, Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου Προκόπιος, Δωδώνης Χρυσόστομος, Λαρίσης και Τυρνάβου Ἰγνάτιος, Βεροίας και Ναούσης Παντελεήμων, Ξάνθης και Περιθεωρίου Παντελεήμων, Ἐλασσώνος Βασίλειος, Σάμου και Ικαρίας Ευσέβιος, Καστορίας Σεραφείμ, Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιος, Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων Κύριλλος, Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας Θεόκλητος, Κασσανδρείας Νικόδημος, Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης Εφραίμ, Σερρών και Νιγρίτης Θεολόγος, Σιδηροκάστρου Μακάριος, Χαλκίδος Χρυσόστομος, Ζιχνών και Νευροκοπίου Ιερόθεος, Ελευθερουπόλεως Χρυσόστομος, Σερβίων και Κοζάνης Παύλος, Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως Βαρνάβας, Δράμας Παύλος, Σισανίου και Σιατίστης Παύλος, Κορίνθου Διονύσιος, Μεσσηνίας Χρυσόστομος, Θηβών και Λεβαδείας Γεώργιος, Πολυανής και Κιλκισίου Εμμανουήλ, Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως Αθηναγόρας, Ζακύνθου Διονύσιος, Λαγκαδά, Λητής καί Ρεντίνης Ιωάννης, Ιερισσοὺ Αγίου Όρους και Αρδαμερίου Θεόκλητος, ο Θερμών Δημήτριος, Διαυλείας Γαβριήλ, ο υπ. Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης, εκπρόσωποι των σωμάτων ασφαλείας, τοπικών φορέων, κληρικοί και λαϊκοί.
Ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής ευχαρίστησε τον Δήμαρχο, αλλά και όλους όσοι βρίσκονταν εκεί για την θερμή αυτή υποδοχή και τόνισε πως θα βρίσκεται πάντα στο πλευρό τους.
Στη συνέχεια με πομπή κατευθύνθηκαν στον Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Κομοτηνής.
Ο Μητροπολίτης Κυδωνιών κ. Αθηναγόρας απηύθυνε χαιρετισμό ως εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχου, ενώ τον καλωσόρισε ο Μητροπολίτης Διδυμοτείχου κ. Δαμασκηνός, ως τοποτηρητής της Μητρόπολης Μαρωνείας. Στη συνέχεια το λόγο πήραν ο Υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης ως εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβέρνησης, ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης Άρης Γιαννακίδης και ο γενικός αρχιερατικός επίτροπος της Μητρόπολης Μαρωνείας και Κομοτηνής π. Δημήτριος Βασιλειάδης.
Στον ενθρονιστήριο λόγο του ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων τόνισε "συχνά η λεγόμενη κοινή γνώμη, επηρεασμένη από το Δυτικό χρησιμοθηρικό πνεύμα απαιτεί κοινωνικό ή άλλο έργο και κρίνει ένα επίσκοπο με κριτήρια κοινωνιολογικά και κοσμικά. Με βάση όχι τι είναι, τι σημαίνει ένας επίσκοπος, αλλά με βάσει τι θα κάνει. Ο Επίσκοπος είναι εικόνα του Χριστού. Είμαι εδώ απεσταλμένος για να υπενθυμίζω μυστηριακά την παρουσία του Χριστού. Αυτό σημαίνει ότι ο ρόλος του Επισκόπου είναι να παραπέμπει στον τρόπο ύπαρξης και ζωής του Χριστού. Ο Επίσκοπος καλείται διαρκώς να παραπέμπει, να υπαινίσσεται, να δίδει μαρτυρία για τον τρόπο υπάρξεως του Χριστού με βάση τον οποίο κάθε ον υπάρχει και ζει μόνο όταν σχετίζεται και συνδέεται με ένα άλλο. Και όπως ο Χριστός προσδιορίζεται πρωταρχικά από τον θεό πατέρα, αλλά με την ενανθρώπησή του δεν νοείται πλέον και χωρίς την ανθρώπινη φύση, έτσι και ο Επίσκοπος ενώ λαμβάνει ταυτότητα από τον Χριστό, τον οποίο και εικονίζει, εντούτοις είναι αδιανόητο να νοηθεί χωρίς τους πρεσβυτέρους και χωρίς τον πιστό λαό. Η αποστολή του είναι να μεταφέρει στο λαό το θέλημα του Θεού" και συμπλήρωσε ο Σεβασμιώτατος "ο Επίσκοπος ως εικόνα Θεού έχει την ευθύνη να καλεί τον λαό που ο Θεός του εμπιστεύθηκε να μένει μακριά από απολυτοποιήσεις και κατά ένα μυστηριακό τρόπο όταν αυτό συμβαίνει, δηλαδή ο λαός να υπακούει και να μην προσκολλάται στα κτιστά, όπως ο Αβραάμ, τότε ο Θεός χαρίζει στους πιστούς πολλαπλάσια".
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Μητροπολίτης υπογράμμισε "δεν υπάρχει στην Εκκλησία, τίποτε το ατομικό. Ο ατομισμός είναι ξένος προς τη ζωή της Εκκλησίας. Όλα συνδέονται με Κάποιον ή με κάτι, στο οποίο παραπέμπουν και από το οποίο εξαρτώνται. Εάν όλοι κατανοήσουμε και συναισθανθούμε το πόσο σημαντική και απαραίτητη είναι η παρουσία του άλλου για να ζήσουμε τότε ο κόσμος αλλάζει. Αν πιστέψουμε, αν δεχτούμε ότι ο άλλος δεν είναι η κόλαση μου, αλλά η ευλογία στην ζωή μου, υπάρχει ελπίδα. Αν ο άλλος είναι ευλογία τότε δεν θα μπορώ να είμαι ήσυχος όταν ο διπλανός μου υποφέρει, πονάει, διψάει, πεινάει".
Επισήμανε, επίσης, ο Σεβασμιώτατος "είμαι εδώ για να υπενθυμίζω και να εικονίζω αυτόν τον νέο τρόπο υπάρξεως, τον οποίο εδώ και είκοσι αιώνες ο Χριστός μας παρέδωσε. Τον τρόπο υπάρξεως της αγάπης και της ελευθερίας. Η αποστολή αυτή δεν είναι καθόλου ασήμαντη, αρκεί να σκεφτείτε ότι ο ατομισμός έχει διαβρώσει σε μεγάλο βαθμό τις υπάρξεις μας. Ο ατομισμός είναι η αιτία της όποιας κρίσης ζούμε πνευματικής και διαπροσωπικής και ο οποίος ατομισμός εκδηλώνεται κυρίως στην οικονομική κρίση των ημερών μας".
"Η Εκκλησία αφαιρεί τα προσωπεία και εξαγιάζει τα άτομα. Δημιουργεί ήθος και όχι ηθική. Το ήθος της απορρέει από την εμπράγματη και λειτουργική βίωση του δόγματος. Η Εκκλησία παράγει αληθινό πολιτισμό. Είναι "εν τω κόσμω", χωρίς να υιοθετεί τα σχήματα του κόσμου, χωρίς να συσχηματίζεται, διαφορετικά δεν θα μπορέσει να μεταμορφώσει τον κόσμο "εν Χριστώ Ιησού", δεν θα μπορέσει να αναγγείλει πειστικά την αναίρεση του θανάτου και της φθοράς. Γι' αυτό τον λόγο όταν αναφερόμαστε στην Εκκλησία δεν πρέπει να την αντιμετωπίζουμε κοινωνιολογικά και κοσμικά. Η δύναμη της Εκκλησίας πηγάζει από έναν τάφο. Την Ανάσταση του Χριστού καμιά στρατιωτική φρουρά δεν κατόρθωσε να εμποδίσει."
Πρόσθεσε επίσης ο Μητροπολίτης "είναι αυτονόητο ότι καλούμε να εργασθώ για την ευλογημένη ενότητα. Ενότητα πίστεως και αγάπης, η οποία σημαίνεται κατά πρώτον από την αδιάρρηκτη σχέση της τοπικής Εκκλησίας προς την Κωνσταντινουπολίτιδα Εκκλησία, αναπόσπαστο πνευματικό τέκνο, της οποίας υπάρχει".
Ολοκλήρωσε την ομιλία του ο νέος Μητροπολίτης λέγοντας "ανήλθα σε τούτη την Καθέδρα με αίσθηση δέους και θα προσπαθώ να θυμάμαι, τα λόγια του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού που μας τα επικαιροποίησε ο Μακαριώτατος κατά την ενθρόνισή του στην Καθέδρα των Αθηνών αναφορικά με τον τρόπο που πρέπει να ανέρχομαι σ'αυτήν δηλαδή ως "ο θρόνος τούτος να είναι ο τάφος μου".
Πηγή εδώ