Αφιερωμένη στο «Ταριάδειον Παναρμόνιον», το πληκτροφόρο όργανο που, σύμφωνα με τα πορίσματα της Πατριαρχικής Επιτροπής του 1881, αποδίδει πιστά τα διαστήματα της εκκλησιαστικής μουσικής, είναι η εκδήλωση με τίτλο «Τα πάθη τα σεπτά», η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, την Πέμπτη 27 Μαρτίου, στις 7 το απόγευμα.
Στην εκδήλωση θα γίνει η παρουσίαση του παναρμονίου, που δημιούργησε η ερευνητική ομάδα των Ηλία Ρεδιάδη - Τούμπα, Σπύρου Φανερωμένου, Στυλιανού Στυλιανίδη και Γιώργου Κοσμίδη, οι οποίοι άρχισαν, το 2012, την προσπάθεια σχεδιασμού και κατασκευής του και το ονόμασαν «Ταριάδειον Παναρμόνιον», προς τιμήν του Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου του Ιερού Ναού Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών, Άβιβου Ταριάδη, ο οποίος και χρηματοδότησε την κατασκευή του.
Τα «Πάθη τα σεπτά» πραγματοποιούνται με την υποστήριξη του εκπαιδευτικού ομίλου «Ένωση» και, κατά τη διάρκεια τους, θα ψάλλουν ο Εκκλησιαστικός Χορός του Ιερού Ναού Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών και ο Χορός του Μητροπολιτικού Ναού Αγ. Πέτρου Άργους ενώ, επίσης, θα τιμηθούν μουσικοδιδάσκαλοι της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Η ιστορία του οργάνου
Μετά από αιώνες χρήσης της βυζαντινής μουσικής στην εκκλησιαστική λειτουργική και τη δημοτική παράδοση, στα τέλη του 19ου αιώνα, άρχισαν οι πρώτες προσπάθειες κατασκευής ενός μουσικού οργάνου βυζαντινής μουσικής. Η πρώτη προσπάθεια κατασκευής του συγκεκριμένου οργάνου έγινε το 1882, στην Κωνσταντινούπολη, από τον Καθηγητή φυσικομαθηματικών στη Μεγάλη του Γένους Σχολή, Ανδρέα Σπαθάρη, επί πατριαρχείας του Οικουμενικού Πατριάρχη Ιωακείμ Γ΄ του Τρανού, το οποίο και ονομάστηκε προς τιμήν του «Ιωακείμιο Ψαλτήριο».
Το 1898, επιχειρήθηκε βελτίωση του «Ιωακειμίου Ψαλτηρίου» από τον μουσικολόγο Λεωνίδα Νεοκλέους, ο οποίος κατασκεύασε το «Κωνσταντίνειον Ψαλτήριον». Όμως, το συγκεκριμένο όργανο ήταν δύσχρηστο και δεν ευδοκίμησε. Με βάση αυτό, ο σπουδαίος Καθηγητής βυζαντινής μουσικής, Κωνσταντίνος Ψάχος, πρωτοστάτησε στην κατασκευή, το 1924, του «Ευείου Παναρμονίου», που ονομάστηκε έτσι προς τιμήν της Εύας Σικελιανού, η οποία το χρηματοδότησε. Κατασκευάστηκαν τρία όργανα: ένα μεγάλο, το οποίο δεν ήρθε ποτέ στην Ελλάδα και δύο μικρά. Έτσι, στη μακριά αυτή λίστα, ανήκει πλέον και η τωρινή κατασκευή του «Ταριάδειου Παναρμονίου».
Πληροφορίες
Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών: Μεγ. Βασιλείου 15 - Ρουφ.
naftemporiki.gr
Στην εκδήλωση θα γίνει η παρουσίαση του παναρμονίου, που δημιούργησε η ερευνητική ομάδα των Ηλία Ρεδιάδη - Τούμπα, Σπύρου Φανερωμένου, Στυλιανού Στυλιανίδη και Γιώργου Κοσμίδη, οι οποίοι άρχισαν, το 2012, την προσπάθεια σχεδιασμού και κατασκευής του και το ονόμασαν «Ταριάδειον Παναρμόνιον», προς τιμήν του Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου του Ιερού Ναού Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών, Άβιβου Ταριάδη, ο οποίος και χρηματοδότησε την κατασκευή του.
Τα «Πάθη τα σεπτά» πραγματοποιούνται με την υποστήριξη του εκπαιδευτικού ομίλου «Ένωση» και, κατά τη διάρκεια τους, θα ψάλλουν ο Εκκλησιαστικός Χορός του Ιερού Ναού Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών και ο Χορός του Μητροπολιτικού Ναού Αγ. Πέτρου Άργους ενώ, επίσης, θα τιμηθούν μουσικοδιδάσκαλοι της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Η ιστορία του οργάνου
Μετά από αιώνες χρήσης της βυζαντινής μουσικής στην εκκλησιαστική λειτουργική και τη δημοτική παράδοση, στα τέλη του 19ου αιώνα, άρχισαν οι πρώτες προσπάθειες κατασκευής ενός μουσικού οργάνου βυζαντινής μουσικής. Η πρώτη προσπάθεια κατασκευής του συγκεκριμένου οργάνου έγινε το 1882, στην Κωνσταντινούπολη, από τον Καθηγητή φυσικομαθηματικών στη Μεγάλη του Γένους Σχολή, Ανδρέα Σπαθάρη, επί πατριαρχείας του Οικουμενικού Πατριάρχη Ιωακείμ Γ΄ του Τρανού, το οποίο και ονομάστηκε προς τιμήν του «Ιωακείμιο Ψαλτήριο».
Το 1898, επιχειρήθηκε βελτίωση του «Ιωακειμίου Ψαλτηρίου» από τον μουσικολόγο Λεωνίδα Νεοκλέους, ο οποίος κατασκεύασε το «Κωνσταντίνειον Ψαλτήριον». Όμως, το συγκεκριμένο όργανο ήταν δύσχρηστο και δεν ευδοκίμησε. Με βάση αυτό, ο σπουδαίος Καθηγητής βυζαντινής μουσικής, Κωνσταντίνος Ψάχος, πρωτοστάτησε στην κατασκευή, το 1924, του «Ευείου Παναρμονίου», που ονομάστηκε έτσι προς τιμήν της Εύας Σικελιανού, η οποία το χρηματοδότησε. Κατασκευάστηκαν τρία όργανα: ένα μεγάλο, το οποίο δεν ήρθε ποτέ στην Ελλάδα και δύο μικρά. Έτσι, στη μακριά αυτή λίστα, ανήκει πλέον και η τωρινή κατασκευή του «Ταριάδειου Παναρμονίου».
Πληροφορίες
Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών: Μεγ. Βασιλείου 15 - Ρουφ.
naftemporiki.gr