Με την ευκαιρία της έναρξης του νέου ιεραποστολικού έτους 2014-2015 η Ιερά Μητρόπολις Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων διοργάνωσε το 12ο Ιερατικό Συνέδριο, αφιερωμένο στον αγώνα εναντίον των αιρέσεων. Το Συνέδριο διεξήχθη στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος Χρονίως Πασχόντων «Η Πλατυτέρα» την Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2014 και ξεκίνησε με την τέλεση της Θείας Λειτουργίας στο Ναό της Αγίας Τριάδος, στο τέλος της οποίας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος ανέπεμψε επιμνημόσυνη δέηση για την ανάπαυση των ψυχών των επισκόπων, των ιερέων, των διακόνων και των μοναχών που διακόνησαν στην Ιερά Μητρόπολη.
Στην εναρκτήρια ομιλία του ο Σεβασμιώτατος κ. Νεκτάριος επεσήμανε τις ποικίλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ποιμαντική προσπάθεια της Εκκλησίας εξαιτίας της σύγχυσης, την οποία προκαλούν οι διάφορες αιρετικές ομάδες, όπως επίσης και η ελεύθερη διασπορά θρησκευτικών ιδεών και πρακτικών στην εποχή μας. Τόνισε ότι σήμερα εκτός από τις αποκλίσεις από την Ορθόδοξη πίστη και παράδοση, υπάρχουν και θρησκευτικά επιθετικές τάσεις από την πλευρά του Ισλάμ, της Νέας Εποχής, του αποκρυφισμού και ιδιαιτέρως από την πλευρά των ανατολικών θρησκειών. Ιδέες και πρακτικές ινδουιστικές και βουδιστικές, όπως η εναλλακτική ζωή και η γιόγκα, αλλά και το ζήτημα της καύσης των νεκρών, μαρτυρούν τάσεις αλλοτρίωσης στη σκέψη και την καρδιά των ανθρώπων και απαιτούν ενεργοποίηση από την πλευρά της Εκκλησίας και των ιερέων, ώστε να μην περιοριστούν οι κίνδυνοι για την σωτηρία του ανθρώπου. Κάλεσε λοιπόν τους ιερείς να δραστηριοποιηθούν, ώστε και η ιεραποστολική προσπάθεια να ενταθεί, αλλά και ο λαός του Θεού να μην μένει ακαθοδήγητος στις επιρροές από τους αιρετικούς.
Κατόπιν, στην εισήγησή του με θέμα «Η Παλαιά Διαθήκη στη ζωή της Εκκλησίας και οι αρνηταί της» ο κ. Νικόλαος Μπρατσιώτης, ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, επεσήμανε ότι από την αρχή του χριστιανισμού υπήρξαν προβληματισμοί αναφορικά με την Παλαιά Διαθήκη, ενώ οι γνωστικές αιρέσεις , οι οποίες στηρίχτηκαν σε έναν δυαλισμό, στην διάκριση δηλαδή ανάμεσα στο πνεύμα και το σώμα, με υπερτονισμό της αξίας του πρώτου και περιφρόνηση του δευτέρου, θεώρησαν τον κόσμο ως κακό, με αποτέλεσμα να εισαγάγουν την ιδέα ενός κατώτερου θεού δημιουργού της ύλης και να αμφισβητήσουν τις διδασκαλίες της Παλαιάς Διαθήκης. Η Εκκλησία όμως αποδέχτηκε τον κανόνα της Παλαιάς Διαθήκης αι απέρριψε αυτές τις ιδέες, διότι κατά την θεολογία μας ο κόσμος έγινε από τον Θεό «καλός λίαν». Η ανθρώπινη ελευθερία φέρνει στον κόσμο το μη υπάρχον κακό και η χριστιανική πίστη ζητά αγώνα για την υπερνίκησή του, όχι απόρριψη της Παλαιάς Διαθήκης. Απαντώντας σε πολλές ερωτήσεις των ιερέων ο καθηγητής Μπρατσιώτης επεσήμανε ότι το γεγονός ότι σήμερα πολλοί, εμπνεόμενοι από έναν άκριτο εθνικισμό, διαγράφουν την Παλαιά Διαθήκη ως ιστορία του ιουδαϊκού λαού. Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν την φυσική αποκάλυψη, είπε ο ομιλητής. Οι Ιουδαίοι είχαν την θεία αποκάλυψη. Τιμούμε τους προγόνους μας για τα επιτεύγματα και τον πολιτισμό. Αρνούμαστε ό,τι ηθικά είναι επιζήμιο και βεβαίως θυμόμαστε τους Τρεις Ιεράρχες οι οποίοι προχώρησαν στη σύνθεση του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού στηριγμένοι και στην Παλαιά και στην Καινή Διαθήκη.
Δεύτερος εισηγητής ήταν ο Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Παπαθανασίου, ιεροκήρυκας του Καθεδρικού Ναού Αθηνών, με θέμα «Πώς κηρύττουμε στην Ορθόδοξη Εκκλησία; Πώς αντιμετωπίζουμε ζητήματα αιρέσεων και δια του θείου κηρύγματος;». Ο εισηγητής επεσήμανε μεταξύ άλλων την ανάγκη της σαφούς διάκρισης ανάμεσα στα δόγματα και την διδασκαλία της ορθόδοξης πίστης σε αντιδιαστολή με τις αιρετικές διδασκαλίες, τόνισε την ανάγκη για μελέτη και καταρτισμό των κληρικών και παρατήρησε ότι στην εποχή μας οφείλουμε να σεβόμαστε τις γνώμες και τις ιδέες των άλλων ανθρώπων και να το δείχνουμε με ευγένεια, χωρίς όμως εκπτώσεις στο ήθος και την αλήθεια.
Τρίτος εισηγητής ήταν ο Αρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης, Ιεροκήρυκας Ι. Μητροπόλεως Κερκύρας, ο οποίος μίλησε με θέμα «Η γιόγκα και η ορθόδοξη παράδοση- προτάσεις ποιμαντικών χειρισμών». Ο εισηγητής επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι σήμερα η γιόγκα παρουσιάζεται ως μορφή γυμναστικής, η οποία χαλαρώνει τον άνθρωπο από το άγχος. Όμως η γιόγκα συνδέεται με τον λεγόμενο διαλογισμό, ο οποίος προέρχεται από τις ανατολικές θρησκείες, τον γκουρουϊσμό και όλες εκείνες τις ιδέες που οδηγούν τον άνθρωπο σε κλείσιμο στον εαυτό του με κριτήριο το να περνά καλά. Η ορθόδοξη Εκκλησία οφείλει να ενημερώνει τους ανθρώπους και ιδίως τους γονείς για τα παιδιά τους, προκειμένου να μην παρασύρονται από τεχνικές και ιδέες που είναι αλλότριες της ορθόδοξης παράδοσης.
Μετά το γεύμα, οι ιερείς χωρίστηκαν κατά αρχιερατικές περιφέρειες, όπου συζήτησαν εκτενέστερα τις εισηγήσεις και το απόγευμα το Συνέδριο έκλεισε με τα πορίσματα που κάθε αρχιερατική περιφέρεια παρουσίασε στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κερκύρας κ. Νεκτάριο και στην ολομέλεια.
Ο Σεβασμιώτατος, κλείνοντας το ιερατικό συνέδριο, ζήτησε από όλους περαιτέρω ενεργοποίηση για να μην επιτρέψουν στους αιρετικούς να επηρεάζουν οικογένειες που ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία και να προσπαθήσουν να φέρουν τους νεώτερους ιδίως πιο κοντά στην Εκκλησία με τόλμη και ενθουσιασμό.
Στα πλαίσια του Ιερατικού Συνεδρίου ο Σεβασμιώτατος ανακοίνωσε και την τοποθέτηση του Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου π. Ιουστίνου Κωνσταντά, πτυχιούχου Θεολογίας και Ιεροκήρυκα μέχρι τώρα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην κενή θέση του πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων.
Εξάλλου, στα πλαίσια του συνεδρίου έγινε και εθελοντική αιμοδοσία από τους κληρικούς της τοπικής Εκκλησίας.
Στην εναρκτήρια ομιλία του ο Σεβασμιώτατος κ. Νεκτάριος επεσήμανε τις ποικίλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ποιμαντική προσπάθεια της Εκκλησίας εξαιτίας της σύγχυσης, την οποία προκαλούν οι διάφορες αιρετικές ομάδες, όπως επίσης και η ελεύθερη διασπορά θρησκευτικών ιδεών και πρακτικών στην εποχή μας. Τόνισε ότι σήμερα εκτός από τις αποκλίσεις από την Ορθόδοξη πίστη και παράδοση, υπάρχουν και θρησκευτικά επιθετικές τάσεις από την πλευρά του Ισλάμ, της Νέας Εποχής, του αποκρυφισμού και ιδιαιτέρως από την πλευρά των ανατολικών θρησκειών. Ιδέες και πρακτικές ινδουιστικές και βουδιστικές, όπως η εναλλακτική ζωή και η γιόγκα, αλλά και το ζήτημα της καύσης των νεκρών, μαρτυρούν τάσεις αλλοτρίωσης στη σκέψη και την καρδιά των ανθρώπων και απαιτούν ενεργοποίηση από την πλευρά της Εκκλησίας και των ιερέων, ώστε να μην περιοριστούν οι κίνδυνοι για την σωτηρία του ανθρώπου. Κάλεσε λοιπόν τους ιερείς να δραστηριοποιηθούν, ώστε και η ιεραποστολική προσπάθεια να ενταθεί, αλλά και ο λαός του Θεού να μην μένει ακαθοδήγητος στις επιρροές από τους αιρετικούς.
Κατόπιν, στην εισήγησή του με θέμα «Η Παλαιά Διαθήκη στη ζωή της Εκκλησίας και οι αρνηταί της» ο κ. Νικόλαος Μπρατσιώτης, ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, επεσήμανε ότι από την αρχή του χριστιανισμού υπήρξαν προβληματισμοί αναφορικά με την Παλαιά Διαθήκη, ενώ οι γνωστικές αιρέσεις , οι οποίες στηρίχτηκαν σε έναν δυαλισμό, στην διάκριση δηλαδή ανάμεσα στο πνεύμα και το σώμα, με υπερτονισμό της αξίας του πρώτου και περιφρόνηση του δευτέρου, θεώρησαν τον κόσμο ως κακό, με αποτέλεσμα να εισαγάγουν την ιδέα ενός κατώτερου θεού δημιουργού της ύλης και να αμφισβητήσουν τις διδασκαλίες της Παλαιάς Διαθήκης. Η Εκκλησία όμως αποδέχτηκε τον κανόνα της Παλαιάς Διαθήκης αι απέρριψε αυτές τις ιδέες, διότι κατά την θεολογία μας ο κόσμος έγινε από τον Θεό «καλός λίαν». Η ανθρώπινη ελευθερία φέρνει στον κόσμο το μη υπάρχον κακό και η χριστιανική πίστη ζητά αγώνα για την υπερνίκησή του, όχι απόρριψη της Παλαιάς Διαθήκης. Απαντώντας σε πολλές ερωτήσεις των ιερέων ο καθηγητής Μπρατσιώτης επεσήμανε ότι το γεγονός ότι σήμερα πολλοί, εμπνεόμενοι από έναν άκριτο εθνικισμό, διαγράφουν την Παλαιά Διαθήκη ως ιστορία του ιουδαϊκού λαού. Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν την φυσική αποκάλυψη, είπε ο ομιλητής. Οι Ιουδαίοι είχαν την θεία αποκάλυψη. Τιμούμε τους προγόνους μας για τα επιτεύγματα και τον πολιτισμό. Αρνούμαστε ό,τι ηθικά είναι επιζήμιο και βεβαίως θυμόμαστε τους Τρεις Ιεράρχες οι οποίοι προχώρησαν στη σύνθεση του ελληνοχριστιανικού πολιτισμού στηριγμένοι και στην Παλαιά και στην Καινή Διαθήκη.
Δεύτερος εισηγητής ήταν ο Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Παπαθανασίου, ιεροκήρυκας του Καθεδρικού Ναού Αθηνών, με θέμα «Πώς κηρύττουμε στην Ορθόδοξη Εκκλησία; Πώς αντιμετωπίζουμε ζητήματα αιρέσεων και δια του θείου κηρύγματος;». Ο εισηγητής επεσήμανε μεταξύ άλλων την ανάγκη της σαφούς διάκρισης ανάμεσα στα δόγματα και την διδασκαλία της ορθόδοξης πίστης σε αντιδιαστολή με τις αιρετικές διδασκαλίες, τόνισε την ανάγκη για μελέτη και καταρτισμό των κληρικών και παρατήρησε ότι στην εποχή μας οφείλουμε να σεβόμαστε τις γνώμες και τις ιδέες των άλλων ανθρώπων και να το δείχνουμε με ευγένεια, χωρίς όμως εκπτώσεις στο ήθος και την αλήθεια.
Τρίτος εισηγητής ήταν ο Αρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης, Ιεροκήρυκας Ι. Μητροπόλεως Κερκύρας, ο οποίος μίλησε με θέμα «Η γιόγκα και η ορθόδοξη παράδοση- προτάσεις ποιμαντικών χειρισμών». Ο εισηγητής επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι σήμερα η γιόγκα παρουσιάζεται ως μορφή γυμναστικής, η οποία χαλαρώνει τον άνθρωπο από το άγχος. Όμως η γιόγκα συνδέεται με τον λεγόμενο διαλογισμό, ο οποίος προέρχεται από τις ανατολικές θρησκείες, τον γκουρουϊσμό και όλες εκείνες τις ιδέες που οδηγούν τον άνθρωπο σε κλείσιμο στον εαυτό του με κριτήριο το να περνά καλά. Η ορθόδοξη Εκκλησία οφείλει να ενημερώνει τους ανθρώπους και ιδίως τους γονείς για τα παιδιά τους, προκειμένου να μην παρασύρονται από τεχνικές και ιδέες που είναι αλλότριες της ορθόδοξης παράδοσης.
Μετά το γεύμα, οι ιερείς χωρίστηκαν κατά αρχιερατικές περιφέρειες, όπου συζήτησαν εκτενέστερα τις εισηγήσεις και το απόγευμα το Συνέδριο έκλεισε με τα πορίσματα που κάθε αρχιερατική περιφέρεια παρουσίασε στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κερκύρας κ. Νεκτάριο και στην ολομέλεια.
Ο Σεβασμιώτατος, κλείνοντας το ιερατικό συνέδριο, ζήτησε από όλους περαιτέρω ενεργοποίηση για να μην επιτρέψουν στους αιρετικούς να επηρεάζουν οικογένειες που ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία και να προσπαθήσουν να φέρουν τους νεώτερους ιδίως πιο κοντά στην Εκκλησία με τόλμη και ενθουσιασμό.
Στα πλαίσια του Ιερατικού Συνεδρίου ο Σεβασμιώτατος ανακοίνωσε και την τοποθέτηση του Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου π. Ιουστίνου Κωνσταντά, πτυχιούχου Θεολογίας και Ιεροκήρυκα μέχρι τώρα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην κενή θέση του πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Μητροπόλεως Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων.
Εξάλλου, στα πλαίσια του συνεδρίου έγινε και εθελοντική αιμοδοσία από τους κληρικούς της τοπικής Εκκλησίας.