Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2012

Κυριακή της Αποκριάς. Η ημέρα της μελλούσης κρίσεως

Η σημερινή ευαγγελική περικοπή είναι μια από τις σημαντικότερες περικοπές όλου του εκκλησιαστικού έτους. Όταν την αναγινώσκεις ή την ακούς, νομίζεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε μια καταιγίδα, νομίζεις ότι σείεταιολόκληρη η γη εξαιτίας των πνευματικών ατοπημάτων και του μεγέθους της αμαρτωλότητάς μας. Εάν όμως αυτά τα λόγια του Ευαγγελίου τα κατανοήσουμε, θα είναι πολύ διαφορετικά τα πράγματα.
Η σημερινή περικοπή μας δίνει να καταλάβουμε και θυμηθούμε, ότι ο Χριστός θα ξαναέρθει στην γη. Θα ξαναέρθει στον κόσμο, όχι για να τον ξανά περιφρονήσουμε όπως τότε που δεν τον αποδεχτήκαμε, όταν δηλαδή ήταν ο φτωχότερος των πάντων και ο οποίος γεννήθηκε σε μία φάτνη, που εν συνεχεία δεν είχε πουνα γείρει το κεφάλι του, που πείνασε και δίψασε, εκείνος που στο τέλος σταυρώθηκε στο Γολγοθά για την δικιά μας σωτηρία.

Τώρα θα έρθει με διαφορετικό τρόπο όπως μας λέγει αυτή η αριστουργηματική Ευαγγελική περικοπή. Θα έλθει εν δόξη, μετά των Αγίων αγγέλων και αρχαγγέλων. Το πότε θα έρθει είναι άγνωστο.

Υπάρχουν όμως αρκετά σημάδια, από τα οποία μπορούμε να κατανοήσουμε το πότε θα γίνει η δευτέρα παρουσία του Κυρίου.
Ας δούμε μερικά από αυτά τα σημάδια;

Τα σημάδια αυτά μας τα αναφέρει πρωτίστως το Ιερό Ευαγγέλιο και τα εξηγούν οι πατέρες τηςΕκκλησίας. Είναι σημεία στον ήλιο, στην σελήνη και στα άστρα.

Ο ήλιος θα σκοτεινιάσει, η σελήνη θα χάσει το φέγγος της, τα άστρα θα καταπέσουν, η γη που πατάμε θα σειστεί, τα φοβερά κύματα αφρισμένα θα υψωθούν πάνω από την αμμουδιά και θα προχωρήσουν καλύπτοντας τεράστιες εκτάσεις, και μετά πάλι θα τραβηχτούν με θόρυβο, σαν θεριό που μουγκρίζει. «Σάλος» θαλάσσης θα ακούγεται, λέει το Ευαγγέλιο
Τα δέντρα, λέει ο Άγιος Ιερώνυμος, θα στάζουν αίμα. Θα γίνει μεγάλος «σεισμός» και θα σεισθεί ολόκληρος ο πλανήτης· δε θα απομείνει «λίθος επί λίθον». Αμέσως μετά θα σαλπίσει «σάλπιγγα μεγάλη», σάλπιγγα αρχαγγέλου η οποία θα λέγει: Νεκροί, αναστηθείτε! από τους τάφους. Βλέπουμε λοιπόν μερικά από τα σημάδια που θα προηγηθούν.
Ας δούμε όμως γιατί θα έρθει πάλι ο Χριστός στο κόσμο; Ποίοι οι λόγοι του ερχομού του Χριστού που όλοι αναμένουμε; Θα έρθει αρχικώς για να φανερωθεί ολοκληρωτικά η θεότητά του. Θα έρθει όμως ο Κύριός μας για να αποδώσει και δικαιοσύνη. Βλέπουμε πολύ περισσότερο στις μέρες μας ότι δεν υπάρχει δικαιοσύνη. Οι άνθρωποι στενάζουν καθημερινά από την αδικία, η Εκκλησία μας δοκιμάζεται. Χιλιάδες συνάνθρωποί μας βρίσκονται στην κατηγορία των αδυνάτων και των καταφρονεμένων από τηνεκμετάλλευση που δέχονται. Καθημερινά συναντάμε μεγάλες ανισότητες μεταξύ των ανθρώπων. Συναντάμε πολλούς τίμιους ανθρώπους φτωχούς και αρκετούς πλούσιους άδικους, βλέπεις έναν πάμπτωχο να ζει σε μια παράγκα, και άλλους άσπλαχνους να ζουν στην πολυτέλεια και την ευμάρεια, συναντάμε ανθρώπους χαρισματικούς και άλλους που εργάζονται μόνο για την ανομία, δίπλα μας να πεθαίνουν παιδιά από την πείνα και τα δικά μας παιδία πετάνε καθημερινά στα σκουπίδια το περίσσευμα της τροφής τους. Φυλακίζονται και προπηλακίζονται καθημερινά δίκαιοι άνθρωποι λαϊκοί και κληρικοί και γυρνούν ελεύθεροι και ανενόχλητοι στην κοινωνία φταίχτες και κλέφτες.

Ευλόγως λοιπόν αναρωτιόμαστε ποια είναι και που είναι η δικαιοσύνη του Χριστού μας.


Όλα λοιπόν αυτά τα άδικα θα τα τακτοποιηθούν με την δευτέρα παρουσία όταν θα είναι η ώρα. Θαέρθει ο Κύριος για να αποδώσει δικαιοσύνη στον καθένα σύμφωνα με τα έργα εκάστου. Θα αμείψει τους δικαίους και θα τιμωρήσει τους ασεβείς. Θα κρίνει τον κόσμο. Πώς όμως θα τον κρίνει; Αρχικά θα ζυγίσει ταέργα μας, θετικά και αρνητικά, δηλαδή όλα όσα κάναμε στις μέρες που ζήσαμε στην γη και τα φανερά και τακρυφά που δεν τα είδε μάτι ανθρώπου. Θα ζυγίσει τα λόγια και τα έργα μας. Ποιά είναι αυτά τα λόγια; Είναι πάρα πολλά, οι φλυαρίες, τα κουτσομπολιά, οι κατακρίσεις, οι συκοφαντίες, οι αισχρολογίες, οι βλασφημίες, τα ψέματα, οι ψευδορκίες… και όλα όσα βγαίνουν από το στόμα μας από το πρωί έως το βράδυ χωρίς έλεγχο. Θα δώσουμε λόγο για κάθε «αργὸ» λόγο.

Ο Ιερός Χρυσόστομος λέγει χαρακτηριστικά. Είμαι αμαρτωλός, και θα ήθελα και εγώ να μην υπάρχεικόλαση, γιατί τη φοβάμαι· αλλά όμως αδελφοί μου υπάρχει η κόλαση!

Για τα πάντα μπορεί να αμφιβάλλεις· για ένα δεν πρέπει να αμφιβάλλεις, ότι υπάρχει κρίσις καιανταπόδοση, υπάρχει μέλλουσα ζωή, κόλαση και παράδεισος. Υπάρχει ένα μάτι που τα βλέπει όλα, υπάρχει και ένα αυτί που τα ακούει όλα, υπάρχει ένα χέρι που τα γράφει όλα.

Αγαπητοί μου· πρέπει να έχουμε προσοχή στον βίο μας, την καθημερινότητά μας και την προσωπική μας ζωή. Ας αποφεύγουμε το κακό και ας κάνουμε το καλό αυτό θα μείνει. «Μακάριοι οι νεκροί οι εν Κυρίω αποθνῄσκοντες απ᾿ άρτι», ότι «τα έργα αυτών ακολουθεί μετ᾿ αυτών».

Ας προσέξουμε, γιατί δεν ξέρουμε πότε έρχεται ο Κύριος. Είμαστε τώρα σίγουρα πιο κοντά. Μακάριόταν έρθει να μας βρει μέσα στην εκκλησία, την ώρα που γίνεται η θεία λειτουργία και κοινωνούμε ταάχραντα μυστήρια, την ώρα που κάνουμε ελεημοσύνη την ώρα που θα ακούμε το λόγο του Θεού. Μακάρι να μας βρει στο σπίτι μέσα αγαπημένους.

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής

Ματθαίον Κεφ. 25, 31 έως 46




Εἶπεν ὁ Κύριος , ῞οταν δὲ ἔλθῃ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ καὶ πάντες οἱ ἅγιοι ἄγγελοι μετ᾿ αὐτοῦ, τότε καθίσει ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ, καὶ συναχθήσεται ἔμπροσθεν αὐτοῦ πάντα τὰ ἔθνη, καὶ ἀφοριεῖ αὐτοὺςἀπ᾿ ἀλλήλων ὥσπερ ὁ ποιμὴν ἀφορίζει τὰ πρόβατα ἀπὸ τῶν ἐρίφων, καὶ στήσει τὰ μὲν πρόβατα ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ, τὰ δὲ ἐρίφια ἐξ εὐωνύμων. Τότε ἐρεῖ ὁ βασιλεὺς τοῖς ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ· δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦπατρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπὸ καταβολῆς κόσμου, ἐπείνασα γάρ, καὶἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα, καὶ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην, καὶ συνηγάγετέ με, γυμνός, καὶ περιεβάλετέ με,ἠσθένησα, καὶ ἐπεσκέψασθέ με, ἐν φυλακῇ ἤμην, καὶ ἤλθετε πρός με.
Τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ οἱ δίκαιοι λέγοντες· κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα καὶ ἐθρέψαμεν, ἢ διψῶντα καὶ ἐποτίσαμεν; πότε δέ σε εἴδομεν ξένον καὶ συνηγάγομεν, ἢ γυμνὸν καὶ περιεβάλομεν; πότε δέ σε εἴδομενἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ, καὶ ἤλθομεν πρός σε; καὶ ἀποκριθεὶς ὁ βασιλεὺς ἐρεῖ αὐτοῖς· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ᾿ ὅσονἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε. Τότε ἐρεῖ καὶ τοῖς ἐξ εὐωνύμων· πορεύεσθε ἀπ᾿ ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ ἐπείνασα γάρ, καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα, καὶ οὐκ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην, καὶ οὐσυνηγάγετέ με, γυμνός, καὶ οὐ περιεβάλετέ με, ἀσθενὴς καὶ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐκ ἐπεσκέψασθέ με. Τότεἀποκριθήσονται αὐτῷ καὶ αὐτοὶ λέγοντες· κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα ἢ διψῶντα ἢ ξένον ἢ γυμνὸν ἢἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐ διηκονήσαμέν σοι; Τότε ἀποκριθήσεται αὐτοῖς λέγων· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ᾿ὅσον οὐκ ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἐλαχίστων, οὐδὲ ἐμοὶ ἐποιήσατε. καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον, οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον.





Είπεν ο Κύριος, όταν θα έρθει ο Υιός του ανθρώπου στη δόξα του και μαζί με αυτόν όλοι οι Άγιοι άγγελοι, τότε θα καθίσει στο θρόνο του, και θα συναχθούν μπροστά του όλα τα έθνη, και θα διαχωρίσει τον ένα από τον άλλο τους ανθρώπους καθώς ξεχωρίζει ο βοσκός τα πρόβατα από τα κατσίκια, και θα βάλει τα πρόβατα στα δεξιά του και τα κατσίκια στα αριστερά.
Τότε θα έρθει η ώρα που θα πει ο Βασιλεύς σ' εκείνους πού θα είναι από τα δεξιά του, Ελάτε οι ευλογημένοι από τον πατέρα μου να κληρονομήσετε τη βασιλεία των ουρανών, πού είναι ετοιμασμένη για εσάς από την αρχή της κτήσεως του κόσμου.
Αυτό θα γίνει γιατί πείνασα και μου δώσατε φαγητό, δίψασα και με ποτίσατε, ξένος ήμουν και με ντύσατε, αρρώστησα και με επισκεφτήκατε, ήμουν στη φυλακή και ήρθατε και με είδατε.

Τότε θα του απαντήσουν οι δίκαιοι, λέγοντες, Κύριε, πότε σε είδαμε να πεινάς και σου δώσαμε ψωμί ή να διψάς και σου δώσαμε νερό;
Πότε σε είδαμε ξένο και σε πλησιάσαμε ή γυμνό και σε ντύσαμε; Πότε σε είδαμε άρρωστο ή στη φυλακή και ήρθαμε να σε επισκεφτούμε; Και θα αποκριθεί ο Βασιλεύς και θα τους πει:

Σάς βεβαιώνω πώς, ό,τι κάνατε σ' έναν από τους αδελφούς μου σ' εμένα το κάνατε. Τότε θα πει και σ' εκείνους πού θα είναι από τα αριστερά: Πηγαίνετε από μένα οι καταραμένοι στο αιώνιο πυρ, πού είναι ετοιμασμένο για το διάβολο και για εκείνους πού κάνουν τα Θελήματα του και τον ακολουθούν.

Γιατί πεινούσα και δε μου δώσατε να φάγω, δίψασα και δε μου δώσατε νερό, ξένος ήμουν και δε με φιλοξενήσατε στο σπίτι σας, γυμνός και δε με ντύσατε, άρρωστος και στη φυλακή και δεν ήρθατε να με δείτε και να μου συμπαρασταθείτε.

Τότε θα του αποκριθούν και αυτοί λέγοντας: Κύριε, πότε σε είδαμε να πεινάς ή να δίψας ή ξένο ή γυμνό ή άρρωστο ή στη φυλακή και δε σε υπηρετήσαμε;

Τότε θα τους αποκριθεί λέγοντας: Σάς βεβαιώνω πώς ό,τι δεν κάνατε σ' έναν από τους τελευταίους συνανθρώπους σας, ούτε σε εμένα δεν το κάνατε. Και θα πάνε τούτοι σε κόλαση αιώνια και οι δίκαιοι σε ζωή αιώνια.

Ας ευχηθούμε εκ βάθους καρδίας ο Θεός να δώσει μετάνοια σε όλους μας, μικρούς και μεγάλους. Να γεμίσουμε τα επουράνια βιβλία με καλές πράξεις, να είμαστε έτοιμοι όπως έτοιμη ήταν και η Παναγία μας λίγο πριν την κοίμησή της. Ας είναι η τελευταία μας προσευχή το «Μνήσθητί μου, Κύριε, όταν έλθεις εν τη Βασιλεία σου»

Άμήν.

Καλή και ευλογημένη Αποκριά και καλή Σαρακοστή

+ Ιερεύς Ιωάννης Σουρλίγγας
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...