Σήμερα, 01,10.2010, στο Κέντρο Νεότητας «ΝΕΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ» της καθ' ήμας Ιεράς Μητροπόλεως, πραγματοποιήθηκε τακτική ιερατική σύναξη, κατόπιν προσκλήσεως του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κκ. ΑΜΒΡΟΣΙΟΥ, οπού όλοι οι ιερείς συζητήσαμε, μεταξύ άλλων, και το θέμα της ΚΑΡΤΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ,
με αφορμή τις σχετικές ερωτήσεις πολλών πιστών της επαρχίας μας, καθώς και τα δημοσιεύματα στον θρησκευτικό τύπο λογίων κληρικών, δια των όποιων εκφράζουν την ζωηρά ανησυχία τους και καλούν τον πιστό λαό σε άρνηση παραλαβής της κάρτας αυτής. Κατά την διάρκεια της συνάξεως ενημερωθήκαμε σχετικά με τις εξελίξεις στο θέμα αύτό, καθώς και τίς διαστάσεις πού έχει λάβει τόσο στη χώρα μας, όσο καί στο εξωτερικό.
Σύμφωνα με τίς κυβερνητικές εξαγγελίες 0έ λίγους μήνες θα αρχίσει ή σταδιακή αντικατάσταση της αστυνομικής μας ταυτότητας από την Κάρτα του Πολίτη.
Ή Κάρτα του Πολίτη θα έχει σχήμα πιστωτικής καί θα είναι εφοδιασμένη με ένα «έξυπνο» τσιπ στο όποιο θα ενσωματωθούν ο αριθμός δημοτολογίου κάθε πολίτη, το ΑΦΜ, ό ΑΜΚΑ, καθώς καί ό αριθμός της αστυνομικής ταυτότητας. Πρόκειται δηλαδή για ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
Στή μία όψη της κάρτας θα υπάρχει φωτογραφία του κατόχου καί δακτυλικό αποτύπωμα.
Με την εισαγωγή του σειριακού αριθμού καί του κωδικού πρόσβασης πού θα τη συνοδεύει, θα επιτρέπεται στον πολίτη, ή πρόσβαση μέσω διαδικτύου στον ιατρικό του φάκελο, στα στοιχεία πού αφορούν την περιουσία του κτλ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ή κάρτα θα χρησιμοποιείται για όλες τίς συναλλαγές του πολίτη με το κράτος καί ειδικότερα για τίς κονωνικές υπηρεσίες.
Λαμβανομένων ύπόψιν των απόψεων πού διατύπωσαν οί πατέρες, αποφασίσαμε να συντάξουμε το ακόλουθο ψήφισμα, το όποιο διαβάστηκε ένώπιον της συνάξεως καί έγινε ομοφώνως αποδεκτό εκ του συνόλου των ιερέων:
1. Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας, για την
ολοένα καί περισσότερο αυξανόμενη βούληση των κυβερνήσεων των ευρωπαϊκών χωρών, να ελέγχουν τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών, υποχρεώνοντας τους αναγκαστικά, στο όνομα της διευκολύνσεως της καθημερινής ζωής ή του ελέγχου της νομιμότητας σε διάφορους τομείς της κοινωνίας μας, να απογράφουν τα δεδομένα
αυτά στις ηλεκτρονικές τράπεζες πληροφοριών των κρατών τους, καί να λαμβάνουν ηλεκτρονικές κάρτες, πού τους ταυτοποιούν, καί πού θα πρέπει αναγκαστικά να χρησιμοποιούν στίς καθημερινές τους δραστηριότητες. "Ετσι επιτυγχάνεται ό απόλυτος έλεγχος από το κράτος κάθε ενέργειας καί δραστηριότητας του ανθρώπου. Ελέγχεται κάθε λεπτομέρεια της ζωής του* Αυτό σαφώς αντίκειται στην ελευθερία του ανθρώπου ως προσώπου, καθώς πλέον ό πολίτης γίνεται ψυχρός καί απρόσωπος αριθμός, χάνει την προσωπικότητα καί την άξια του καί συνεχώς ή ζωή του παρακολουθείται από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση της χώρας του, Επίσης αντίκειται στον Ευρωπαϊκό χάρτη θεμελειωδών δικαιωμάτων τοϋ άνθρώπου πού στο άρθρο" 8 με τίτλο «Προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα» τονίζει; α. Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα πού το άφορου. Β. Ή επεξεργασία αυτών των δεδομένων πρέπει να γίνεται νομίμως, για καθορισμένους σκοπούς, καί με βάση την συγκατάθεση του ενδιαφερομένου ή για άλλους θεμιτούς λόγους πού προβλέπονται από τον νόμο. Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα να έχει πρόσβαση στα συλλεγέντα δεδομένα πού το αφορούν καί να επιτυγχάνει την διόρθωση τους. Είναι φανερό από το άρθρο ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων είναι ή συγκατάθεση του άτομου προς τούτο.
2. Ή υποχρεωτική λήψη της κάρτας του πολίτη καί ή απόλυτη σύνδεση και αναγκαιότητα της με την πραγματοποίηση βασικών καθημερινών αναγκών του ανθρώπου προς επιβίωση, π,χ. παραλαβή μισθού, νοσηλεία, εκπαίδευση, αγορά προϊόντων κλπ καθώς καί το γεγονός ότι μελλοντικά ή κάρτα αυτή θα περιέχει καί την υπογραφή του κατόχου της, διεγείρει τα έξης ερωτηματικά;
Α. ποια εγγύηση μπορεί να υπάρξει, ότι δεν υπάρχει περίπτωση να υποκλαπούν τα στοιχεία της κάρτας ή να χρησιμοποιηθούν για παράνομους σκοπούς, από εκείνους πού θα έχουν πρόσβαση σε αυτά ή ακόμα καί να αλλοιωθούν σκόπιμα; Πρόσφατα εξάλλου γερμανικό κανάλι τηλεόρασης απέδειξε, ότι τα στοιχεία της κάρτας του πολίτη μπορούν εύκολα να υποκλαπούν.
Β. ποιοί θα είναι οί οροί καί τα όρια χρήσης των προσωπικών δεδομένων από εκείνους που νόμιμα θα τα επεξεργάζονται;
Γ. Πώς θα εξασφαλισθεί καί θα κατοχυρωθεί νομικά η προστασία καί ή ασφάλεια του πολίτη σχετικά με την διακίνηση καί επεξεργασία: των προσωπικών του δεδομένων;
Δ. Τί θα γίνει με εκείνους τους πολίτες πού θα αρνηθούν για λόγους συνειδησιακούς ή ακόμα καί θρησκευτικούς να πάρουν την κάρτα του πολίτη; θα αποκλειστούν από την ζωή, αφού χωρίς την κάρτα δεν θα μπορούν να πραγματοποιήσουν τα αναγκαία για την επιβίωση τους η θα δοθεί εναλλακτική λύση από το κράτος; "Ας σημειωθεί ότι στον Ευρωπαϊκό χάρτη θεμελειωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου , στο άρθρο 10 παράγραφος 2 αναγνωρίζεται το δικαίωμα αντίρρησης συνειδήσεως του ανθρώπου.
3. Προβληματισμός έξαλλου υπάρχει για την περαιτέρω σκοπιμότητα της σύγχρονης ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Τα μηνύματα πού λαμβάνουμε καθημερινά από το Διαδύκτιο καθώς και τον Τύπο, από τίς δηλώσεις πολιτικών προσώπων και επιστημόνων, υπογραμμίζουν ότι εξυπηρετεί τους
σκοπούς της εγκαθίδρυσης μίας παγκόσμιας Κυβέρνησης, ή όποια μέσα από την κεντρική τράπεζα πληροφοριών θα μπορεί να ελέγχει όχι μόνο τα προσωπικά δεδομένα, άλλα ολόκληρη την ζωή του άνθρωπου, ακόμα και να την κατευθύνει.
4. Τα παραπάνω ενισχύονται και από το γεγονός ότι στο όνομα της πολύ-πολιτισμικότητας και του σεβασμού, δήθεν, της ιδιαιτερότητας των θρησκειών καταρρέουν οι εθνικές, πολιτιστικές καί θρησκευτικές άξιες των λαών, Σήμερα βλέπουμε στο πλαίσιο των δικαιωμάτων του Ευρωπαίου
πολίτη να αμφισβητείται νομικά ή ύπαρξη εικόνων στα σχολεία καί στα δημόσια κτίρια, οι μαντήλες των μουσουλμάνων κτλ. Ιδιαίτερα δε στη χώρα μας υπάρχει καί καλλιεργείται ένα έντονο αρνητικό κλίμα για την Εκκλησία καί τους κληρικούς της καί βάλλεται ή ορθοδοξία διεθνώς. "Ας σημειωθεί ότι
στο λεγόμενο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα φρόντισαν να μην υπάρχει καμιά αναφορά στην χριστιανική κληρονομιά της Ευρώπης σεβόμενοι όπως είπαν την ιδιαιτερότητα της πολυπολιτισμικής κοινότητας.
Λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω οι προτάσεις μας είναι οι έξης:
1. Ή Εκκλησία μας καί δη το σώμα της Άγιας καί Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι πλέον αναγκαίο, άμεσα να τοποθετηθεί, απέναντι στους οποίους κινδύνους συνεπάγεται το ηλεκτρονικό φακέλωμα των πολιτών καί ή έκδοση της κάρτας του πολίτη, με πολύ προσοχή. Χωρίς ακρότητες καί ζηλωτισμούς, με προσεκτική μελέτη όλων των δεδομένων, των ανησυχιών πού εκφράζονται από το πλήθος των πιστών, σε συνεργασία με Θεολόγους, Πανεπιστημιακούς Καθηγητές, ειδικούς μελετητές καί επιστήμονες, με βάση την ορθόδοξη παράδοση καί αλήθεια πού πάντοτε εκφράζει με την γνήσια διδασκαλία της, την παραδοθείσα υπό του Κυρίου καί των Αποστόλων, θα πρέπει να εξετάσει το όλο θέμα σε βάθος καί με εγκυκλίους της να διαφωτίσει τον κλήρο καί τον λαό του Θεού υπεύθυνα, συγχρόνως δε να αποδυθεί, αν χρειαστεί, σε ένα ουσιαστικό αγώνα για την προάσπιση των ελευθεριών του λαού σε εθνικό καί ευρωπαϊκό επίπεδο.
2, Να μετέχει ή Εκκλησία δι εκπροσώπων των Συνοδικών της οργάνων στην δημόσια διαβούλευση, πού θα ξεκινήσει σε λίγες μέρες για τους βασικούς άξονες της Κάρτας του Πολίτη, καί σε συνεργασία με την Ελληνική Πολιτεία να απαιτήσει την νομική κατοχύρωση της ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων του πολίτη. Περαιτέρω δε, σύμφωνα με την εκφρασθείσα πρόταση του Καθηγητού της θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου κ, Δημητρίου Τσελεγγίδη στην επιστολή του προς την Ιερά Συνοδο, ή Εκκλησιαστική Ιεραρχία να απαιτήσει από την Ευρωπαϊκή "Ενωση να συμπεριλάβει στις συνθήκες της και στο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα, σε μη αναθεωρήσιμο άρθρο του, τα έξης: «Δεν επιτρέπεται ή Ε.Ε. ή κράτος-μέλος της να νομοθετήσει, να προωθήσει και να - επιβάλλει σε οποιοδήποτε έγγραφο, κάρτα, μικροτσίπ, ταυτότητα ή ηλεκτρονικό σύστημα συναλλαγών, κάποιο αριθμό - όπως *όν δυσώνυμο 666 -όνομα ή σύμβολο ή χάραγμα, πού προσβάλλει τη θρησκευτική συνείδηση των Χριστιανών ή των οπαδών άλλης θρησκείας».
3, θα μπορούσε να συνταχθεί από την Ιερά Σύνοδο ένα κείμενο ψηφίσματος, μέσα από το όποιο να δοθεί ή δυνατότητα στο λαό του θεού να εκφρασθεί δια της υπογραφής του. Τούτο ασφαλώς θα αποτελούσε μία διαμαρτυρία, ή όποια μπορεί να έχει την δύναμη να ανατρέψει ή και να ανακόψει τα σχέδια των ιθυνόντων η ακόμα να τους προβληματίσει. Παράδειγμα αποτελεί ή περίπτωση της
Αγγλίας, όπου ή νέα κυβέρνηση συνασπισμού λαμβάνοντας σοβαρά υπ όψιν της, τίς προηγούμενες αντιδράσεις των οργανώσεων εναντίον του ηλεκτρονικού φακελώματος καί της νέας «έξυπνης
ταυτότητας», ανέδειξε ως μείζον ζήτημα την κατάργηση του καθεστώτος σχετικά με τη «νέα ταυτότητα» καί την τεράστια συλλογή 50 ειδών δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των πολιτών. Οι οργανώσεις αυτές μάζεψαν 10.000 υπογραφές εναντίον της κάρτας του πολίτη, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να λάβει την απόφαση να άπσσύρει το σχετικό νόμο για τίς κάρτες,
4, Παρακαλούμε θερμά τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας να μεταφέρει στην προσεχή Σύνοδο της Ιεραρχίας τους προβληματισμούς καί τίς ταπεινές προτάσεις μας, ενώ αναμένουμε τίς αποφάσεις της Αγίας καί Ιεράς Συνόδου πάνω στο θέμα αυτό, με σκοπό τον διαφωτισμό κλήρου καί λαού.
Δια την σύναξιν των Ιερέων
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Πανοσ. Αρχιμ. π, Ιωακείμ Βενιανάκης, Πρωτοσύγκελος Αίδεσιμολ,
Πρωτοπρεσβύτερος π. Χρήστος Ρέλλας Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος
Αίδεσιμολ, Πρωτοπρεσβύτερος π. Ιωάννης Πετρόπουλος Αναπληρωτής Γεν. Αρχιερατικός Επίτροπος
Αιδεσιμολ- Πρωτοπρεσβύτερος π. Χρήστος Τσάκαλος Αρχιερατικός Επίτροπος Αιγίου