Στις 3 Φεβρουαρίου του 2011 οι κάτοικοι του Πεκίνου γιόρτασαν την πρώτη ημέρα του Ετους του Κουνελιού με ιδιαίτερη χαρά. Είχαν τουλάχιστον τρεις λόγους να είναι χαρούμενοι: κατά πρώτον, αποχαιρέτισαν το παλαιό έτος έχοντας δει οι περισσότεροι διπλασιασμό του μισθού τους. Κατά δεύτερον, η πόλη τους έχει πλέον τον καθαρότερο ουρανό εδώ και 12 χρόνια, καθώς τα μέτρα απορρύπανσης για τους Ολυμπιακούς του 2008 απέδωσαν τα μέγιστα. Τρίτον, η πόλη τους δεν είναι πλέον η πρώτη σε εκπομπές «αερίων του θερμοκηπίου» στον πλανήτη.
Οπως το ακούτε! Αυτή η τόσο «στιγματισμένη» στις προηγούμενες δεκαετίες μεγαλούπολη είναι πλέον τέταρτη στον κατάλογο των μεγαλύτερων υπαιτίων για την κλιματική αλλαγή. Την πρώτη θέση την έχει η Σανγκάη, με δεύτερη τη Νέα Υόρκη. Τρίτη είναι μια μεγαλούπολη κατά πολύ μικρότερη των προηγουμένων, πρωτεύουσα ενός πληθυσμιακά λιλιπούτειου κράτους συγκριτικά με τα δικά τους. Ποια είναι; Μα, η Αθήνα μας, βέβαια!
Οπως το ακούτε! Αυτή η τόσο «στιγματισμένη» στις προηγούμενες δεκαετίες μεγαλούπολη είναι πλέον τέταρτη στον κατάλογο των μεγαλύτερων υπαιτίων για την κλιματική αλλαγή. Την πρώτη θέση την έχει η Σανγκάη, με δεύτερη τη Νέα Υόρκη. Τρίτη είναι μια μεγαλούπολη κατά πολύ μικρότερη των προηγουμένων, πρωτεύουσα ενός πληθυσμιακά λιλιπούτειου κράτους συγκριτικά με τα δικά τους. Ποια είναι; Μα, η Αθήνα μας, βέβαια!
Τα αποδεικτικά στοιχεία της «επιτυχίας» μας τα παρέθεσε πρόσφατη μελέτη ερευνητών της Παγκόσμιας Τράπεζας και του Διεθνούς Ινστιτούτου για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη (IIED), η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Environment and Urbanization (Περιβάλλον και Αστικοποίηση). Συγκρίνοντας μετρήσεις από 100 πόλεις 33 χωρών οι ερευνητές πείστηκαν ότι οι πόλεις του πλανήτη _ οι οποίες φιλοξενούν περίπου τους μισούς κατοίκους της Γης _ είναι συνολικά υπεύθυνες κατά 71% για τις εκπομπές «αερίων του θερμοκηπίου». Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί στο 76% ως το 2030. Δεν είναι όμως απαραίτητα οι πιο μεγάλες μεγαλουπόλεις αυτές που ρυπαίνουν περισσότερο, αν μη τι άλλο επειδή σε αυτές οι πολίτες χρησιμοποιούν περισσότερο τα λιγότερο ρυπογόνα μαζικά μέσα μεταφοράς, ενώ στις μεσαίες και μικρότερες πόλεις οι κάτοικοι χρησιμοποιούν περισσότερο τα αυτοκίνητά τους. Στην έρευνα η Αθήνα εμφανίζεται να εκπέμπει ακριβώς διπλάσιους ρύπους (10,4 τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα) από το πολύ μεγαλύτερο Παρίσι (5,2 τόνους), περισσότερους από το Πεκίνο (10,1 τόνους) και οριακά λιγότερους σε σχέση με τη Νέα Υόρκη (10,5) και τη Σανγκάη (11,2).
Στο διάγραμμα φαίνεται το πώς οι πόλεις μας γίνονται «θερμικά νησιά», με τη σύγκριση των θερμοκρασιών την ίδια ώρα σε διαφορετικής χρήσης περιοχές.
Αν αυτή η διαπίστωση πρέπει να μας γεμίζει τύψεις για τη συμβολή μας στον ξέφρενο ρυθμό της κλιματικής αλλαγής σε όλον τον πλανήτη, μια άμεση συνέπειά της πρέπει να μας γεμίζει αγωνία για το πολύ εγγύς αύριο: η πόλη μας _ που βρίσκεται σε αυτό το πάλαι ποτέ πανέμορφο Λεκανοπέδιο _ είναι πλέον ένα ασφυκτικό «θερμικό νησί». Ενα κλουβί αερίων που μόνο χειρότερο θα γίνεται όσο η μέση θερμοκρασία του πλανήτη θα ανεβαίνει..
πηγή: tovima.gr
Αν αυτή η διαπίστωση πρέπει να μας γεμίζει τύψεις για τη συμβολή μας στον ξέφρενο ρυθμό της κλιματικής αλλαγής σε όλον τον πλανήτη, μια άμεση συνέπειά της πρέπει να μας γεμίζει αγωνία για το πολύ εγγύς αύριο: η πόλη μας _ που βρίσκεται σε αυτό το πάλαι ποτέ πανέμορφο Λεκανοπέδιο _ είναι πλέον ένα ασφυκτικό «θερμικό νησί». Ενα κλουβί αερίων που μόνο χειρότερο θα γίνεται όσο η μέση θερμοκρασία του πλανήτη θα ανεβαίνει..
πηγή: tovima.gr