Του Πρωτ. Θεμιστοκλή Μουρτζανού
Ο κατηχητής που απευθύνεται στα παιδιά του Δημοτικού μπορεί να αξιοποιήσει το τμήμα του μαθήματος που περιλαμβάνεται στα εξής: Στοχοθεσία, Αφόρμηση, Διήγηση, Ερωτήσεις, Συμπέρασμα, Μια ζωγραφιά, Τα σχόλια και οι προβληματισμοί είναι περισσότερο για τον κατηχητή, ο οποίος μπορεί να παρουσιάσει και στα παιδιά κάτι από αυτά, με δική του επιλογή και ανάλογα με το επίπεδο και την ηλικία των παιδιών Ο κατηχητής μπορεί να αξιοποιήσει το διάγραμμα Στοχοθεσία, Αφόρμηση, Διήγηση, Σχόλια, Προβληματισμοί για συνάντηση παιδιών Γυμνασίου- Λυκείου, αφού συνεκτιμήσει το επίπεδο και τις δυνατότητες προβληματισμού των παιδιών.
Αυτό που έχει σημασία όταν προετοιμάζουμε μία κατηχητική συνάντηση είναι η ταχύτητα στην διεκπεραίωση του μαθήματος και ο εντοπισμός του κατηχητικού στόχου σε συγκεκριμένα σημεία που θέλουμε να περάσουμε στα παιδιά. Το όλο κατηχητικό βοήθημα με θέματα από την Καινή Διαθήκη έχει ως πυρήνα του την έννοια της Βασιλείας των Ουρανών, όπως θα έπρεπε να την βιώνουμε στην Εκκλησία.Η πίστη στο Θεό, η αγάπη, η χαρά, η ταπείνωση, η προσευχή και η άσκηση- πνευματική προσπάθεια που οδηγούν στη σωτηρία, αποτελούν έννοιες που δεν είναι εύκολο τα παιδιά να τις κατανoήσουν στο θεολογικό τους περιεχόμενο. Ο κατηχητής όμως οφείλει να τις έχει συνεχώς κατά νουν και με όσο το δυνατόν πιο πρακτικούς λόγους να τις περνάει στα παιδιά. Ας υπενθυμίζει σε κάθε συνάντηση πως το θέμα μας προβάλλει όψεις της Βασιλείας των Ουρανών κι ας είναι αυτό το οποίο θα μείνει στην σκέψη των παιδιών, με το πέρας της όλης κατηχητικής χρονιάς.
Είναι αυτονόητο ότι η προσευχή και η φώτιση του Θεού θα καλύψουν τις δεδομένες αδυναμίες ενός κατηχητικού βοηθήματος. Είναι όμως εξίσου αυτονόητο ότι η κατήχηση δεν μπορεί να στηρίζεται σε αυτοσχεδιασμούς και σε πλημμελή προετοιμασία. Ταυτόχρονα, η έλλειψη στοιχειώδους θεολογικής κατάρτισης αποτελεί πλέον μεγάλο εμπόδιο στην προσπάθεια του κατηχητή να μην είναι απλώς ένας παιδαγωγός, αλλά ένας «παιδαγωγός εις Χριστόν». Γι’ αυτό το κατηχητικό βοήθημα πλέον είναι απαραίτητο, αλλά όχι πανάκεια.
Τα καινούρια βιβλία των Θρησκευτικών του Δημοτικού περιλαμβάνουν πολλά θέματα, τα οποία καλό θα ήταν να μη διδάσκονται και στην κατηχητική συνάντηση. Σχετικός πίνακας υπάρχει σε παράρτημα. Για το λόγο αυτό, όπου δε γινόταν αλλιώς (κυρίως σε μεγάλες εορτές της πίστης μας), προσπαθήσαμε να βρούμε πτυχές που τα σχολικά βιβλία δεν περιλαμβάνουν.
Τα περισσότερα μαθήματα έχουν διδαχθεί σε κατηχητικές συναντήσεις. Ο κατηχητής μπορεί να πάρει αφόρμηση από το παρατιθέμενο υλικό και να δώσει το δικό του στίγμα. Στο τέλος του βοηθήματος παρατίθεται και σχετική βιβλιογραφία, από την οποία ο κατηχητής μπορεί να αντλήσει υλικό για τα ίδια ή και παρόμοια θέματα. Άλλωστε, η Καινή Διαθήκη είναι ανεξάντλητη σε περιεχόμενο και κάθε φορά η ανάγνωσή της προσφέρει νέες συγκινήσεις και νέες ερμηνείες στην καρδιά του καθενός. Αρκεί η μελέτη της να γίνεται στα πλαίσια της ζωής της Εκκλησίας και όχι εκτός αυτής.
Η ευχή και η προσευχή είναι το βοήθημα αυτό να αποβεί χρήσιμο για τους κατηχητές και τα παιδιά και να αποτελέσει μια ευκαιρία ενασχόλησης με το λόγο του Θεού, το Ευαγγέλιο, που μας γνωρίζει εν τη Εκκλησία με τον Ιησού Χριστό.
neotitathiras.blogspot.com/
Αυτό που έχει σημασία όταν προετοιμάζουμε μία κατηχητική συνάντηση είναι η ταχύτητα στην διεκπεραίωση του μαθήματος και ο εντοπισμός του κατηχητικού στόχου σε συγκεκριμένα σημεία που θέλουμε να περάσουμε στα παιδιά. Το όλο κατηχητικό βοήθημα με θέματα από την Καινή Διαθήκη έχει ως πυρήνα του την έννοια της Βασιλείας των Ουρανών, όπως θα έπρεπε να την βιώνουμε στην Εκκλησία.Η πίστη στο Θεό, η αγάπη, η χαρά, η ταπείνωση, η προσευχή και η άσκηση- πνευματική προσπάθεια που οδηγούν στη σωτηρία, αποτελούν έννοιες που δεν είναι εύκολο τα παιδιά να τις κατανoήσουν στο θεολογικό τους περιεχόμενο. Ο κατηχητής όμως οφείλει να τις έχει συνεχώς κατά νουν και με όσο το δυνατόν πιο πρακτικούς λόγους να τις περνάει στα παιδιά. Ας υπενθυμίζει σε κάθε συνάντηση πως το θέμα μας προβάλλει όψεις της Βασιλείας των Ουρανών κι ας είναι αυτό το οποίο θα μείνει στην σκέψη των παιδιών, με το πέρας της όλης κατηχητικής χρονιάς.
Είναι αυτονόητο ότι η προσευχή και η φώτιση του Θεού θα καλύψουν τις δεδομένες αδυναμίες ενός κατηχητικού βοηθήματος. Είναι όμως εξίσου αυτονόητο ότι η κατήχηση δεν μπορεί να στηρίζεται σε αυτοσχεδιασμούς και σε πλημμελή προετοιμασία. Ταυτόχρονα, η έλλειψη στοιχειώδους θεολογικής κατάρτισης αποτελεί πλέον μεγάλο εμπόδιο στην προσπάθεια του κατηχητή να μην είναι απλώς ένας παιδαγωγός, αλλά ένας «παιδαγωγός εις Χριστόν». Γι’ αυτό το κατηχητικό βοήθημα πλέον είναι απαραίτητο, αλλά όχι πανάκεια.
Τα καινούρια βιβλία των Θρησκευτικών του Δημοτικού περιλαμβάνουν πολλά θέματα, τα οποία καλό θα ήταν να μη διδάσκονται και στην κατηχητική συνάντηση. Σχετικός πίνακας υπάρχει σε παράρτημα. Για το λόγο αυτό, όπου δε γινόταν αλλιώς (κυρίως σε μεγάλες εορτές της πίστης μας), προσπαθήσαμε να βρούμε πτυχές που τα σχολικά βιβλία δεν περιλαμβάνουν.
Τα περισσότερα μαθήματα έχουν διδαχθεί σε κατηχητικές συναντήσεις. Ο κατηχητής μπορεί να πάρει αφόρμηση από το παρατιθέμενο υλικό και να δώσει το δικό του στίγμα. Στο τέλος του βοηθήματος παρατίθεται και σχετική βιβλιογραφία, από την οποία ο κατηχητής μπορεί να αντλήσει υλικό για τα ίδια ή και παρόμοια θέματα. Άλλωστε, η Καινή Διαθήκη είναι ανεξάντλητη σε περιεχόμενο και κάθε φορά η ανάγνωσή της προσφέρει νέες συγκινήσεις και νέες ερμηνείες στην καρδιά του καθενός. Αρκεί η μελέτη της να γίνεται στα πλαίσια της ζωής της Εκκλησίας και όχι εκτός αυτής.
Η ευχή και η προσευχή είναι το βοήθημα αυτό να αποβεί χρήσιμο για τους κατηχητές και τα παιδιά και να αποτελέσει μια ευκαιρία ενασχόλησης με το λόγο του Θεού, το Ευαγγέλιο, που μας γνωρίζει εν τη Εκκλησία με τον Ιησού Χριστό.
neotitathiras.blogspot.com/