Ο Φρεντ Μπουασονά, (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη,
μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα θεωρείται εν γένει «πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα»
Η οικογένεια των Μπουασονά κατάγεται από τη νότια Γαλλία, από το Livron, ένα χωριό κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό οι πρόγονοι του Φρεντ - μαζί με πολλές άλλες οικογένειες- αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων...
Γόνος «φωτογραφικής δυναστείας», ως περιγράφεται, o νεαρός Μπουασονά φέρεται ως πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες. Επηρεασμένος από τον δάσκαλό του ΟύγγροΚόλερ, ανέπτυξε τη δική του τεχνική στη φωτογραφία, η οποία, μαζί με τη χρήση νέων υλικών, τού απέφερε πολλές διεθνείς διακρίσεις, μεταξύ άλλων το πρώτο βραβείο της παγκόσμιας έκθεσης του Παρισιού. Το εργαστήριο που κληρονόμησε από τον πατέρα του το διαχειρίστηκε μαζί με τον χημικό αδελφό του Εντμόν-Βικτόρ. Η ορθοχρωματική πλάκα, δική τους επινόηση έδινε βελτιωμένο φωτογραφικό αποτέλεσμα.
Εκείνα τα χρόνια ο Μπουασονά ασχολιόταν κυρίως με προσωπογραφίες, οι οποίες ήταν και πιο προσοδοφόρες. Ήδη στα 1900 το εργαστήριο πήγαινε πολύ καλά και το 1901 ο Μπουασονά άνοιξε ένα υποκατάστημα στο Παρίσι και ένα στη Ρεμς.
Φωτογραφίζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακό κατασκευασμένο στην Αγγλία, κατόρθωσε να διακρίνει το μπλε του ουρανού από το λευκό του χιονιού στη φωτογράφισή του, διαμορφώνοντας μια φωτογραφία που έκανε τον γύρο του κόσμου
Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.
Οι φωτογραφίες που τράβηξε εκεί αφορούν τη μοναστική αρχιτεκτονική, είτε ως γενικά πλάνα των εσωτερικών αυλών, είτε ως πιο κοντινά και λεπτομερειακά, ενώ εντυπωσιακή είναι η απόλυτη απουσία απεικόνισης θρησκευτικής τελετής ή λειτουργίας - στοιχείο που καταδεικνύει την προσαρμογή του φωτογράφου στο αυστηρό τυπικό της αγιορειτικής κοινωνίας.
Πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.
Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο.
Ο καλλιτέχνης, πέρα από το καταγραφικό ενδιαφέρον του για όλα όσα εξαφανίζονται, μας δίνει μια εικόνα της Ελλάδας που εκτείνεται πέρα από την εθνογραφική μαρτυρία.
Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ' αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες....
Λίγοι αγάπησαν την Ελλάδα όσο ο Φρεντ Μπουασονά. Ο ίδιος έγραψε στα 1910: «Αυτός ο λαός, τόσο στις ακτέςόσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαράς της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού, όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο πνεύμα, τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία,μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες...»
Δείτε τις 155 φωτογραφίες απ' όλη την Ελλάδα, που μπορέσαμε να συλλέξουμε και να σας παρουσιάσουμε |
Ακράτα, αυλές, 1903
Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας, 1903
Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903
Ολυμπία - Αλφειός 1903
Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903
Αργοστόλι 1903
Εύβοια - Χαλκίδα 1903
Ακράτα 1903
Μέγα Σπήλαιο 1903
Καλάβρυτα 1903
Χελμός 1903
Καρύταινα Αρκαδίας 1903
Ταΰγετος 1903
Στυμφαλία Στη σκιά της θημωνιάς 1903
Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903
Γαστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903
Γιορτή στο Γαστούρι Κέρκυρας, 1903
Γαστούρι Κέρκυρας-Ανάσταση 1903
Κερκυραίες στην έξοχη, 1903
Ζεμενό Κορινθίας oικογένεια, 1903
Ζεμενό Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903
Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου, 1903
Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903
Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903
Το κάστρο Λάρισα του Άργους, 1903
Το λιμάνι του Ναυπλίου, 1903
Ο Fred Boissonnas φωτογραφίζει την Ακρόπολη, 1907
Πειραιάς 1907
Έδεσσα, 1908
Εσωτερική άποψη της Ροτόντας λίγο πριν από την απελευθέρωση, Θεσσαλονίκη 1900 - 1917
Μετέωρα, ανάβαση του Fred Boissonnas με το καλάθι, 1908
Μετέωρα, το μαγκάνι, 1908
Ο Παρθενώνας μετά τη βροχή, 1908
Παρθενώνας, 1908
Πειραιάς 1908
Πήλιο - Πορταριά 1908
Το Ερέχθειο, 1910
Θεσσαλονίκη 1908
Eσωτερικό σπιτιού, Κρήτη, 1911
Εύβοια 1911
Άγιος Νικόλαος Κρήτης. Λιμάνι, 1910 - 1911
Χανιά - το φρούριο του Φίρμα 1911
Χανιά - η πύλη και το νεώριο 1911
Χανιά - πλανόδιος μανάβης 1911
Χανιά 1911
Μουρνιές σπίτι Βενιζέλου 1911
Σφακιά, 1911
Λιμάνι Ηρακλείου Κρήτης, 1911
Ιεράπετρα, 1911
Αγ. Δέκα -οικία Ηλιάκη 1911
Μύλος στη Μαρώνεια Σητείας Κρήτης 1911
Οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911
Οικογένεια Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911
Ομαλός, Κρήτη, 1911
Ρέθυμνο Κρήτη, βαρελάδικο1911
Εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911
Αμοργός, γυναίκες, 1911
Αμοργός, Το γνέσιμο 1911
Κλεισούρα Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911
Μακεδονία, λίχνισμα, 1911
Σαντορίνη 1911
Το μάζεμα της ελιάςμε το χέρι, στην Πρέβελη Κρήτης, 1911