Πρεσβυτέρου Γεωργίου Χριστοδούλου
Η περίοδος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής δίνει μια ανεπανάληπτη ευκαιρία σε όλους τους χριστιανούς, συνειδητούς και μη να νηστέψουν. Αρκετά άρθρα γράφονται για τα πνευματικά οφέλη της νηστείας, αλλά και για τα οφέλη της στο ανθρώπινο σώμα ως προς την διατροφική της αξία. Είναι γεγονός ότι τα περισσότερα ταχυφαγεία πλέον στη χώρα μας έχουν αναπτύξει ένα marketing process προσαρμοσμένο και στοχευμένο στις ανάγκες των νέων που νηστεύουν, ιδιαίτερα την περίοδο της Σαρακοστής.
Αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο ήταν μια παρέα νέων παιδιών του λυκείου που συνάντησα τυχαία σε ένα γνωστό ταχυφαγείο. Τα παιδιά ρωτούσαν την υπάλληλο με αγωνία ποια υλικά είναι νηστήσιμα και ποια όχι. Προσπαθώντας μάλιστα να το επιβεβαιώσουν, ρωτούσαν ξανά και ξανά για μεγαλύτερη σιγουριά. Από το διάλογο που είχαν μεταξύ τους συμπέρανα ότι κάπου είχαν μπερδευτεί από το πλήθος των πληροφοριών που είχαν λάβει από τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο. Μια κοπέλα μιλούσε για δίαιτα και υγιεινή διατροφή, άλλος για τις παραδόσεις μας, ενώ κάποιος ανέφερε και το καλό που κάνει στη ψυχή.
Αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο ήταν μια παρέα νέων παιδιών του λυκείου που συνάντησα τυχαία σε ένα γνωστό ταχυφαγείο. Τα παιδιά ρωτούσαν την υπάλληλο με αγωνία ποια υλικά είναι νηστήσιμα και ποια όχι. Προσπαθώντας μάλιστα να το επιβεβαιώσουν, ρωτούσαν ξανά και ξανά για μεγαλύτερη σιγουριά. Από το διάλογο που είχαν μεταξύ τους συμπέρανα ότι κάπου είχαν μπερδευτεί από το πλήθος των πληροφοριών που είχαν λάβει από τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο. Μια κοπέλα μιλούσε για δίαιτα και υγιεινή διατροφή, άλλος για τις παραδόσεις μας, ενώ κάποιος ανέφερε και το καλό που κάνει στη ψυχή.
Η αλήθεια είναι ότι η νηστεία ευεργετεί και το σώμα και τη ψυχή. Ο πραγματικός όμως λόγος που θέσπισε η Εκκλησία μας τη νηστεία την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και επικυρώθηκε με κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων (ξθ΄ ῾Αγ. ᾿Αποστ., ε΄ της Α΄, β΄, κθ΄ καί πθ΄ της ΣΤ΄), είναι για την πνευματική μας προετοιμασία εν όψει του Πάσχα, κατά τη νηστεία του Κυρίου μας επί σαράντα ημέρες στην έρημο.
Η νηστεία δεν είναι ένας συμβολικός τρόπος εξιλέωσης με αποχή από ορισμένα είδη φαγητών. Η νηστεία πρέπει να συνοδεύεται και από προσευχή ..τούτο το γένος εν ουδενί δύναται εξελθείν ει μη εν προσευχή και νηστεία» (Μαρκ. θ’ 29). Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να γνωρίσουμε το Θεό. Η προσευχή είναι ένας διαχρονικός και ο μοναδικός τρόπος επικοινωνίας με το Θεό. Η τακτική επίσκεψη στους Ιερούς Ναούς και η συμμετοχή μας στις ιερές ακολουθίες (Χαιρετισμοί, Προηγιασμένες, Κατανυκτικοί Εσπερινοί, Θείες Λειτουργίες) μας φέρνουν πιο κοντά στο Θεό. Η εξομολόγηση είναι ένα άλλο στάδιο που μας καθαρίζει, μας ανανεώνει και μας καθαγιάζει. Τέλος, κοινωνώντας τα Άχραντα Μυστήρια, θωρακιζόμαστε ενάντια στον πονηρό και κατακτούμε την ουράνια βασιλεία.
Συνοδεύοντας λοιπόν την αποχή από τα φαγητά με όλα τα παραπάνω, η λέξη «νηστεία» θ’ αρχίσει να λαμβάνει ένα βαθύτερο και ουσιαστικότερο νόημα στη ζωή μας.
Καλό και ευλογημένο Πάσχα
Η νηστεία δεν είναι ένας συμβολικός τρόπος εξιλέωσης με αποχή από ορισμένα είδη φαγητών. Η νηστεία πρέπει να συνοδεύεται και από προσευχή ..τούτο το γένος εν ουδενί δύναται εξελθείν ει μη εν προσευχή και νηστεία» (Μαρκ. θ’ 29). Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να γνωρίσουμε το Θεό. Η προσευχή είναι ένας διαχρονικός και ο μοναδικός τρόπος επικοινωνίας με το Θεό. Η τακτική επίσκεψη στους Ιερούς Ναούς και η συμμετοχή μας στις ιερές ακολουθίες (Χαιρετισμοί, Προηγιασμένες, Κατανυκτικοί Εσπερινοί, Θείες Λειτουργίες) μας φέρνουν πιο κοντά στο Θεό. Η εξομολόγηση είναι ένα άλλο στάδιο που μας καθαρίζει, μας ανανεώνει και μας καθαγιάζει. Τέλος, κοινωνώντας τα Άχραντα Μυστήρια, θωρακιζόμαστε ενάντια στον πονηρό και κατακτούμε την ουράνια βασιλεία.
Συνοδεύοντας λοιπόν την αποχή από τα φαγητά με όλα τα παραπάνω, η λέξη «νηστεία» θ’ αρχίσει να λαμβάνει ένα βαθύτερο και ουσιαστικότερο νόημα στη ζωή μας.
Καλό και ευλογημένο Πάσχα