Την Πέμπτη 10 Μαΐου 2012 και ώρα 12.00 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο του Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Βούλας, πραγματοποιήθηκε Ιερατική Σύναξη όλων των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης, υπό την Προεδρία του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας κ. Παύλου.
Ο Σεβασμιώτατος καλωσόρισε τους πατέρες και στη συνέχεια έδωσε τον λόγο στον Πρωτοσύγκελλο Αρχιμανδρίτη Αλέξιο Ψωΐνο.
Ο π. Αλέξιος με τη σειρά του παρουσίασε και καλωσόρισε ιδιαιτέρως τους νεοχειροτονηθέντες Κληρικούς της Μητροπόλεως : α) Τον νέο Πρεσβύτερο π. Ευάγγελο Σπανό, ο οποίος τοποθετήθηκε στον Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Βουλιαγμένης και τους δύο νέους Διακόνους : β) Μάριο Χανόπουλο στον Ιερό Ναό Εισοδίων Θεοτόκου Βάρης και γ) Ιωάννη Θύλιζα στον Ιερό Ναό Εισοδίων Θεοτόκου Τερψιθέας. Οι εν λόγω κληρικοί οι οποίοι εντάχθηκαν στο δυναμικό της Τοπικής Εκκλησίας είναι άμισθοι. Τούτο αποδεικνύει περίτρανα την αγάπη τους με αυτοθυσία για την Ιερωσύνη και αξίζουν πολλούς επαίνους. Ο π. Αλέξιος ευχήθηκε εκ μέρους όλων των υπολοίπων κληρικών να ανταποκριθούν στη Διακονία τους και στο Σεβασμιώτατο που έφτασε τις 37 χειροτονίες στα 10 χρόνια Αρχιερατείας του, να αξιωθεί πολλές ακόμη.
Στη συνέχεια ο π. Αλέξιος έθεσε δύο βασικά θέματα, τα οποία προκάλεσαν τη Σύναξη :
α) Το Θέμα της Πανηγύρεως του Μητροπολιτικού Ναού της Ιεράς Μητροπόλεως Γλυφάδας, Ε.Β. Β. και Β. επί τη μνήμη των Αγίων Θεοστέπτων Βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης. Πλέον με έγγραφο της Μητροπόλεως από σήμερα και στο εξής, οι Άγιοι θα μνημονεύονται στην Απόλυση της Θείας Λειτουργίας και γενικότερα σε όλες τις Ιερές Ακολουθίες από όλους τους Κληρικούς παντός βαθμού. Αναφέρθηκε επίσης το πρόγραμμα των Λατρευτικών Εκδηλώσεων προς τιμήν των Αγίων και τονίστηκε η συμμετοχή όλων των Κληρικών κατά τον Εσπερινό και την Ιερά Λιτάνευση του Ιερού Λειψάνου της Αγίας Ελένης και της Ιεράς Εικόνος των Αγίων, καθώς και όσων θα ορισθούν στο πρόγραμμα για την Θεία Λειτουργία της Κυριακής πριν την Πανήγυρη, που έχει καθιερωθεί το Κτητορικό Μνημόσυνο του Ιερού Ναού, όσο και κατά την Θεία Λειτουργία ανήμερα και στον Μεθέορτο Εσπερινό.
Β) Το δεύτερο θέμα που ήταν και το βασικότερο της Συνάξεως, ήταν το θέμα της καύσης των Νεκρών. Εδώ και καιρό, έχει διαπιστωθεί, ότι οι Εργολάβοι Γραφείων Κηδειών ζητάνε να τελεσθεί η ταφή στις Ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως και εν συνεχεία δεν ζητάνε συνοδεία Κληρικού για την ταφή με την δικαιολογία, ότι θα ενταφιαστή στην Επαρχία. Όμως κατόπιν έρευνας εκ των υστέρων, έχει διαπιστωθεί ότι η σορός του Κεκοιμημένου μεταβαίνει στη Βουλγαρία για καύση. Ποια πρέπει να είναι η στάση μας, ως τοπική Εκκλησία; Αυτό ήταν το ερώτημα σε όλη την εκτενή συζήτηση, που ακολούθησε έχοντας ως δεδομένο ότι πρέπει να υπάρχει ομοιομορφία και κοινή πρακτική σε όλους τους Κληρικούς της Μητροπόλεως μας.
Ως εισαγωγή για το θέμα, διαβάστηκε από τον Πρωτοσύγκελλο σχετική εισήγηση του Σεβ. Μητροπολίτου Κορέας κ. Ἀμβροσίου με θέμα: «ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ ΚΑΙ Η ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝ ΚΟΡΕᾼ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.» η οποία εκφωνήθηκε στη Πατριαρχική Βιβλιοθήκη ενώπιον του Οικουμενικού Πατριάρχου και των μελών της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου στις 3/3/2011 (ολόκληρη η ομιλία βρίσκεται στην ηλεκτρονική σελίδα του Οικ. Πατριαρχείου εδώ :http://www.ec-patr.org/docdisplay.php?lang=gr&id=1378&tla=gr ) η οποία ήταν πολύ κατατοπιστική και συγκινητική και έθετε το θέμα ρεαλιστικά αλλά και ετονίζετο κατηγορηματικά, ότι την πρακτική της καύσης είναι αλλότρια και δεν συνάδει με την παράδοση της Ορθοδοξίας και την Θεολογία της.
Στη συνέχεια μετά από εκτενή συζήτηση και αρκετές παρεμβάσεις του Ποιμενάρχου μας, αλλά και πολλών κληρικών, καταλήξαμε στα εξής :
Μέχρι να αποφανθεί επισήμως και ειδικώς επί του θέματος η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος , αποφασίστηκαν σε τοπικό Εκκλησιαστικό επίπεδο, τα παρακάτω :
α) Να συνταχθεί και να διαβαστεί μία παραινετική Εγκύκλιος του Ποιμενάρχου μας, προς το Χριστεπώνυμο Πλήρωμα της Εκκλησίας, στο οποίο θα αναλύεται θεολογικά, γιατί η Εκκλησία μας είναι ενάντια στην καύση των Κεκοιμημένων και τάσσεται υπέρ της ταφής.
β) Να συνταχθεί και να τυπωθεί ένα Θεολογικό κείμενο, στο οποίο θα αναλύεται εκτενέστερα θεολογικά και πρακτικά η θέση της Εκκλησίας για την ταφή και αντίστοιχα, γιατί είναι αρνητική στη καύση των κεκοιμημένων. Αυτό το κείμενο θα σταλεί στο Τοπικό Τύπο, το διαδίκτυο, στα Γραφεία Κηδειών που δραστηριοποιούνται στη περιοχή και θα διανεμηθεί από τα Παγκάρια όλων των Ιερών της Μητροπόλεως.
γ) Κανείς Εφημέριος στα όρια της Ιεράς Μητροπόλεως, δεν θα κλείνει νεκρώσιμη ακολουθία ή δεν θα προβαίνει σε τέλεση κηδείας στις Ενορίες ή τα Κοιμητήρια, εάν ο εργολάβος δεν προσκομίσει σχετική Ληξιαρχική πράξη θανάτου και άδεια ταφής με αναγραφή συγκεκριμένου τόπου ταφής, από τον αντίστοιχο Δήμο που ανήκει το Κοιμητήριο στο οποίο πηγαίνει η σωρός του κεκοιμημένου.
δ) Σε περίπτωση αποδεδειγμένης σχετικής έρευνας και διασταύρωσης ότι προορίζεται ο κεκοιμημένος για καύση, θα γίνεται σχετική ενημέρωση για την άρνηση της Νεκρωσίμου Ακολουθίας στους συγγενείς και λοιπούς, καθ’ ότι αποτελεί μία ενότητα η συνοδεία και η ταφή και όχι ξεχωριστό τμήμα της Εξοδίου Ακολουθίας. Από στιγμή που ο Αρχηγός της Ζωής Κύριος Ιησούς Χριστός μας ετάφη και όλοι ανήκουμε σε Αυτόν και την Εκκλησία Του ως Χριστιανοί, πως απαιτούμε να επιλέξουμε άλλα στη ζωή μας;
Κλείνοντας με αυτές τις αποφάσεις, η Σύναξη ολοκληρώθηκε με προσευχή και στο τέλος πέρασαν με ση σειρά όλοι οι Κληρικοί και έλαβαν την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας και αποχώρησαν.
π. Αντώνιος Χρήστου
Εφημέριος Ι.Ν. Αγίου Νεκταρίου Βούλας
Ο π. Αλέξιος με τη σειρά του παρουσίασε και καλωσόρισε ιδιαιτέρως τους νεοχειροτονηθέντες Κληρικούς της Μητροπόλεως : α) Τον νέο Πρεσβύτερο π. Ευάγγελο Σπανό, ο οποίος τοποθετήθηκε στον Ι.Ν. Παναγίας Φανερωμένης Βουλιαγμένης και τους δύο νέους Διακόνους : β) Μάριο Χανόπουλο στον Ιερό Ναό Εισοδίων Θεοτόκου Βάρης και γ) Ιωάννη Θύλιζα στον Ιερό Ναό Εισοδίων Θεοτόκου Τερψιθέας. Οι εν λόγω κληρικοί οι οποίοι εντάχθηκαν στο δυναμικό της Τοπικής Εκκλησίας είναι άμισθοι. Τούτο αποδεικνύει περίτρανα την αγάπη τους με αυτοθυσία για την Ιερωσύνη και αξίζουν πολλούς επαίνους. Ο π. Αλέξιος ευχήθηκε εκ μέρους όλων των υπολοίπων κληρικών να ανταποκριθούν στη Διακονία τους και στο Σεβασμιώτατο που έφτασε τις 37 χειροτονίες στα 10 χρόνια Αρχιερατείας του, να αξιωθεί πολλές ακόμη.
Στη συνέχεια ο π. Αλέξιος έθεσε δύο βασικά θέματα, τα οποία προκάλεσαν τη Σύναξη :
α) Το Θέμα της Πανηγύρεως του Μητροπολιτικού Ναού της Ιεράς Μητροπόλεως Γλυφάδας, Ε.Β. Β. και Β. επί τη μνήμη των Αγίων Θεοστέπτων Βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης. Πλέον με έγγραφο της Μητροπόλεως από σήμερα και στο εξής, οι Άγιοι θα μνημονεύονται στην Απόλυση της Θείας Λειτουργίας και γενικότερα σε όλες τις Ιερές Ακολουθίες από όλους τους Κληρικούς παντός βαθμού. Αναφέρθηκε επίσης το πρόγραμμα των Λατρευτικών Εκδηλώσεων προς τιμήν των Αγίων και τονίστηκε η συμμετοχή όλων των Κληρικών κατά τον Εσπερινό και την Ιερά Λιτάνευση του Ιερού Λειψάνου της Αγίας Ελένης και της Ιεράς Εικόνος των Αγίων, καθώς και όσων θα ορισθούν στο πρόγραμμα για την Θεία Λειτουργία της Κυριακής πριν την Πανήγυρη, που έχει καθιερωθεί το Κτητορικό Μνημόσυνο του Ιερού Ναού, όσο και κατά την Θεία Λειτουργία ανήμερα και στον Μεθέορτο Εσπερινό.
Β) Το δεύτερο θέμα που ήταν και το βασικότερο της Συνάξεως, ήταν το θέμα της καύσης των Νεκρών. Εδώ και καιρό, έχει διαπιστωθεί, ότι οι Εργολάβοι Γραφείων Κηδειών ζητάνε να τελεσθεί η ταφή στις Ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως και εν συνεχεία δεν ζητάνε συνοδεία Κληρικού για την ταφή με την δικαιολογία, ότι θα ενταφιαστή στην Επαρχία. Όμως κατόπιν έρευνας εκ των υστέρων, έχει διαπιστωθεί ότι η σορός του Κεκοιμημένου μεταβαίνει στη Βουλγαρία για καύση. Ποια πρέπει να είναι η στάση μας, ως τοπική Εκκλησία; Αυτό ήταν το ερώτημα σε όλη την εκτενή συζήτηση, που ακολούθησε έχοντας ως δεδομένο ότι πρέπει να υπάρχει ομοιομορφία και κοινή πρακτική σε όλους τους Κληρικούς της Μητροπόλεως μας.
Ως εισαγωγή για το θέμα, διαβάστηκε από τον Πρωτοσύγκελλο σχετική εισήγηση του Σεβ. Μητροπολίτου Κορέας κ. Ἀμβροσίου με θέμα: «ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ ΚΑΙ Η ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝ ΚΟΡΕᾼ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.» η οποία εκφωνήθηκε στη Πατριαρχική Βιβλιοθήκη ενώπιον του Οικουμενικού Πατριάρχου και των μελών της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου στις 3/3/2011 (ολόκληρη η ομιλία βρίσκεται στην ηλεκτρονική σελίδα του Οικ. Πατριαρχείου εδώ :http://www.ec-patr.org/docdisplay.php?lang=gr&id=1378&tla=gr ) η οποία ήταν πολύ κατατοπιστική και συγκινητική και έθετε το θέμα ρεαλιστικά αλλά και ετονίζετο κατηγορηματικά, ότι την πρακτική της καύσης είναι αλλότρια και δεν συνάδει με την παράδοση της Ορθοδοξίας και την Θεολογία της.
Στη συνέχεια μετά από εκτενή συζήτηση και αρκετές παρεμβάσεις του Ποιμενάρχου μας, αλλά και πολλών κληρικών, καταλήξαμε στα εξής :
Μέχρι να αποφανθεί επισήμως και ειδικώς επί του θέματος η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος , αποφασίστηκαν σε τοπικό Εκκλησιαστικό επίπεδο, τα παρακάτω :
α) Να συνταχθεί και να διαβαστεί μία παραινετική Εγκύκλιος του Ποιμενάρχου μας, προς το Χριστεπώνυμο Πλήρωμα της Εκκλησίας, στο οποίο θα αναλύεται θεολογικά, γιατί η Εκκλησία μας είναι ενάντια στην καύση των Κεκοιμημένων και τάσσεται υπέρ της ταφής.
β) Να συνταχθεί και να τυπωθεί ένα Θεολογικό κείμενο, στο οποίο θα αναλύεται εκτενέστερα θεολογικά και πρακτικά η θέση της Εκκλησίας για την ταφή και αντίστοιχα, γιατί είναι αρνητική στη καύση των κεκοιμημένων. Αυτό το κείμενο θα σταλεί στο Τοπικό Τύπο, το διαδίκτυο, στα Γραφεία Κηδειών που δραστηριοποιούνται στη περιοχή και θα διανεμηθεί από τα Παγκάρια όλων των Ιερών της Μητροπόλεως.
γ) Κανείς Εφημέριος στα όρια της Ιεράς Μητροπόλεως, δεν θα κλείνει νεκρώσιμη ακολουθία ή δεν θα προβαίνει σε τέλεση κηδείας στις Ενορίες ή τα Κοιμητήρια, εάν ο εργολάβος δεν προσκομίσει σχετική Ληξιαρχική πράξη θανάτου και άδεια ταφής με αναγραφή συγκεκριμένου τόπου ταφής, από τον αντίστοιχο Δήμο που ανήκει το Κοιμητήριο στο οποίο πηγαίνει η σωρός του κεκοιμημένου.
δ) Σε περίπτωση αποδεδειγμένης σχετικής έρευνας και διασταύρωσης ότι προορίζεται ο κεκοιμημένος για καύση, θα γίνεται σχετική ενημέρωση για την άρνηση της Νεκρωσίμου Ακολουθίας στους συγγενείς και λοιπούς, καθ’ ότι αποτελεί μία ενότητα η συνοδεία και η ταφή και όχι ξεχωριστό τμήμα της Εξοδίου Ακολουθίας. Από στιγμή που ο Αρχηγός της Ζωής Κύριος Ιησούς Χριστός μας ετάφη και όλοι ανήκουμε σε Αυτόν και την Εκκλησία Του ως Χριστιανοί, πως απαιτούμε να επιλέξουμε άλλα στη ζωή μας;
Κλείνοντας με αυτές τις αποφάσεις, η Σύναξη ολοκληρώθηκε με προσευχή και στο τέλος πέρασαν με ση σειρά όλοι οι Κληρικοί και έλαβαν την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου μας και αποχώρησαν.
π. Αντώνιος Χρήστου
Εφημέριος Ι.Ν. Αγίου Νεκταρίου Βούλας