Του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα
Προσκυνηματικό οδοιπορικό στη Βέροια διοργάνωσε και πραγματοποίησε (4-10-2012) η Ενορία Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω Βελβεντού της Ιεράς Μητροπόλεως Σερβίων και Κοζάνης. Συγκεκριμένα η Ενορία ταξίδεψε στη Βέροια και επισκέφτηκε ιερούς τόπους της τοπικής Εκκλησίας: τα ιστορικά Μοναστήρια, του Τιμίου Προδρόμου στην κατάφυτη κοίτη του Αλιάκμονα και της Παναγίας Δοβρά, ενώ μέσα στην πόλη της Βέροιας προσκύνησε στο Βήμα του Αποστόλου των Εθνών Παύλου.
Το Μοναστήρι του Προδρόμου, παλιό πέτρινο χτίσμα-εικόνα περασμένων γόνιμων ασκητικών και νηπτικών αγώνων και κοινοβιακού τρόπου οργάνωσης του βίου, των Αγίων Γρηγορίου του Παλαμά (1326-1331) και Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω (1524) του κτίτορος και Ηγουμένου της Μονής, σου μεταφέρει το αίσθημα της στέρησης και της αναντιστοιχίας με την εποχή της μετάλλαξης του εκκλησιαστικού βιώματος σε ατομική θρησκευτικότητα και κατοχύρωση. Στο Καθολικό προσκυνήσαμε ιερά λείψανα του Τιμίου Προδρόμου, αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, αγίου Κλήμεντος Επισκόπου Αχρίδας και του οσίου Διονυσίου Κοινοβιάρχου του εν Ολύμπω. Σημειώνουμε με ενδιαφέρον ότι για πρώτη φορά εντοπίζουμε εδώ τον χαρακτηρισμό ‘’Κοινοβιάρχης’’ για τον Άγιο Διονύσιο. Κάναμε Αρτοκλασία. Προσκυνήσαμε στο παρεκκλήσι της Μεταμόρφωσης, κτίσμα Αγίου Διονυσίου (το μόνο που γλύτωσε από την πυρπόληση της Μονής από τους Τούρκους το 1822), μπήκαμε στο Ασκητήριο (σπηλιά σε πορώδη βράχο) του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, όπου το 1326 διατύπωσε τη θεολογία του ‘’ακτίστου φωτός’’ και τη δυνατότητα του ανθρώπου να προσεγγίσει υπαρξιακά τον άκτιστο Θεό. Ευχαριστούμε τον π. Αιμιλιανό, Διάκονο-μοναχό της Μονής για την παιδαγωγική αφήγηση.
Στο Βήμα του Αποστόλου Παύλου ανασυνδέσαμε τη σχέση μας με τις πρώτες αρχέγονες πηγές της Εκκλησίας και τους αιματηρούς αγώνες των πρώτων εργατών του Ευαγγελίου του Χριστού, που με το άνοιγμά του στην κοινωνία των Εθνών, ήρθαν αντιμέτωποι με την κλειστή και φοβική αντίληψη του φυλετισμού και τον φανατισμένο όχλο της ‘’συναγωγής’’.
Το ιστορικό Μοναστήρι της Παναγίας Δοβρά, χτισμένο σε λόφο κοντά στη Βέροια, έχει συγκεντρώσει πολλή φροντίδα στη σχεδίαση και αξιοποίηση του περιβάλλοντος φυσικού χώρου. Όλα σύγχρονα βαλμένα. Πυρπολήθηκε και αυτό από τους Τούρκους το 1822 για τη συμμετοχή του στην Επανάσταση. Προσκυνήσαμε την εικόνα της Παναγίας Δοβρά και το χαριτόβρυτο λείψανο του Αγίου Λουκά, Επισκόπου Συμφερουπόλεως της Κριμαίας, του ιατρού. Ο π. Δαβίδ, μοναχός της Μονής, μας μίλησε για το βίο και τα θαύματα του Αγίου Λουκά. Ξεχείλισμα φωτός παντού.
Το Μοναστήρι του Προδρόμου, παλιό πέτρινο χτίσμα-εικόνα περασμένων γόνιμων ασκητικών και νηπτικών αγώνων και κοινοβιακού τρόπου οργάνωσης του βίου, των Αγίων Γρηγορίου του Παλαμά (1326-1331) και Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω (1524) του κτίτορος και Ηγουμένου της Μονής, σου μεταφέρει το αίσθημα της στέρησης και της αναντιστοιχίας με την εποχή της μετάλλαξης του εκκλησιαστικού βιώματος σε ατομική θρησκευτικότητα και κατοχύρωση. Στο Καθολικό προσκυνήσαμε ιερά λείψανα του Τιμίου Προδρόμου, αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, αγίου Κλήμεντος Επισκόπου Αχρίδας και του οσίου Διονυσίου Κοινοβιάρχου του εν Ολύμπω. Σημειώνουμε με ενδιαφέρον ότι για πρώτη φορά εντοπίζουμε εδώ τον χαρακτηρισμό ‘’Κοινοβιάρχης’’ για τον Άγιο Διονύσιο. Κάναμε Αρτοκλασία. Προσκυνήσαμε στο παρεκκλήσι της Μεταμόρφωσης, κτίσμα Αγίου Διονυσίου (το μόνο που γλύτωσε από την πυρπόληση της Μονής από τους Τούρκους το 1822), μπήκαμε στο Ασκητήριο (σπηλιά σε πορώδη βράχο) του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, όπου το 1326 διατύπωσε τη θεολογία του ‘’ακτίστου φωτός’’ και τη δυνατότητα του ανθρώπου να προσεγγίσει υπαρξιακά τον άκτιστο Θεό. Ευχαριστούμε τον π. Αιμιλιανό, Διάκονο-μοναχό της Μονής για την παιδαγωγική αφήγηση.
Στο Βήμα του Αποστόλου Παύλου ανασυνδέσαμε τη σχέση μας με τις πρώτες αρχέγονες πηγές της Εκκλησίας και τους αιματηρούς αγώνες των πρώτων εργατών του Ευαγγελίου του Χριστού, που με το άνοιγμά του στην κοινωνία των Εθνών, ήρθαν αντιμέτωποι με την κλειστή και φοβική αντίληψη του φυλετισμού και τον φανατισμένο όχλο της ‘’συναγωγής’’.
Το ιστορικό Μοναστήρι της Παναγίας Δοβρά, χτισμένο σε λόφο κοντά στη Βέροια, έχει συγκεντρώσει πολλή φροντίδα στη σχεδίαση και αξιοποίηση του περιβάλλοντος φυσικού χώρου. Όλα σύγχρονα βαλμένα. Πυρπολήθηκε και αυτό από τους Τούρκους το 1822 για τη συμμετοχή του στην Επανάσταση. Προσκυνήσαμε την εικόνα της Παναγίας Δοβρά και το χαριτόβρυτο λείψανο του Αγίου Λουκά, Επισκόπου Συμφερουπόλεως της Κριμαίας, του ιατρού. Ο π. Δαβίδ, μοναχός της Μονής, μας μίλησε για το βίο και τα θαύματα του Αγίου Λουκά. Ξεχείλισμα φωτός παντού.