Στο πλαίσιο των ΙΘ΄ Παυλείων πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 21 Ιουνίου στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας
η 2η μέρα του Δ΄ Πανελληνίου Διεπιστημονικού Συνεδρίου με θέμα «Εξουσία - Θρησκεία - Άνθρωπος» που διοργανώθηκε από το Σύλλογο Μεταπτυχιακών και Υποψηφίων Διδακτόρων «Απόστολος Ιάσων ο Θεσσαλονικεύς.
Η πρώτη ημέρα του Συνεδρίου έγινε την Πέμπτη 20 Ιουνίου στο Α΄Αμφιθέατρο της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ με τέσσερις συνολικά συνεδρίες και 11 εισηγήσεις.
Η δεύτερη ημέρα που πραγματοποιήθηκε στη Βέροια περιλάμβανε 4 συνεδρίες με 10 εισηγήσεις. Το πρωί χαιρέτισε το Συνέδριο ο πρωτοσύγκελλος της Ιέρας Μητροπόλεως αρχιμ. Γεώργιος Χρυσοστόμου και καθηγητής Α.Ε.Α.Θ. ενώ το απόγευμα χαιρετισμό απηύθυνε ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος απένειμε και τις τιμητικές διακρίσεις στους συντελεστές.
Ο χαιρετισμός του σεβασμιωτάτου: «Ἡ σημερινή Ἡμερίδα ἀποτελεῖ μία ξεχωριστή ἐκδήλωση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας καθώς ἀποτελεῖ προϊόν συνεργασίας μέ τόν Σύλλογο μεταπτυχιακῶν Φοιτητῶν τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Ἀριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Λόγω ἀνειλημμένων ὑποχρεώσεων δέν ἦταν δυνατόν νά βρίσκομαι κατά τήν ἔναρξη τῆς Ἡμερίδος σήμερα τό πρωί· θά ἤθελα ὅμως νά σᾶς καλωσορίσω ἐγκάρδια στήν Ἱερά Μητρόπολή μας καί στήν πόλη μας.
Ἡ πόλη τῆς Βεροίας, ἄλλωστε, συνδέεται γιά πολλούς λόγους μέ τή Θεσσαλονίκη, τήν ἕδρα τοῦ Πανεπιστημίου σας, ἀπό τήν ὁποία ἤρθατε σήμερα ἐδῶ. Ἕνας ἀπό αὐτούς εἶναι ὅτι τήν ἴδια διαδρομή μέ σᾶς, ἀπό τή Θεσσαλονίκη στή Βέροια, ἔκανε καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος, πρός τιμήν τοῦ ὁποίου πραγματοποιεῖται καί ἡ Ἡμερίδα αὐτή.
Ἀσφαλῶς ἡ διαδρομή τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου δέν ἔγινε ὑπό τίς ἴδιες προϋποθέσεις ὑπό τίς ὁποῖες ἔγινε ἡ δική σας.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἔφθασε στή Βέροια διωκόμενος ἀπό ἀνθρώπους οἱ ὁποῖοι στό ὄνομα μιᾶς θρησκείας διεκδικοῦσαν προνόμια ἐξουσίας.
Ἦταν ἐκεῖνοι πού θεωροῦσαν ὅτι ἡ νέα θρησκεία, πού κήρυττε ὁ Παῦλος, κατέλυε τήν ἐξουσία πού εἶχαν μέ ἐπιμέλεια οἰκοδομήσει γιά τόν ἑαυτό τους καί τούς στεροῦσε ἀπό τούς ἀνθρώπους στούς ὁποίους στήριζαν τήν ἐξουσία τους. Γι᾽ αὐτό καί ἐξοργίζονται, γι᾽ αὐτό καί ἀνθίστανται, γι᾽ αὐτό καταδιώκουν τόν ἀπόστολο καί τόν φυλακίζουν, γιατί νομίζουν ὅτι ἔτσι θά κάνουν τή φωνή του νά σιγήσει, θά σταματήσουν τό κήρυγμά του πού κερδίζει μαθητές στό ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ καί ἀπομακρύνει ἀπό τή δική του ἐπήρεια, ἐξασθενῶντας τήν ἐξουσία τους.
Καί αὐτό δέν συμβαίνει μόνο στή Βέροια· συνέβη καί στούς Φιλίππους μέ τή μαντευομένη παιδίσκη καί τούς κυρίους της, συνέβη καί στήν Ἔφεσο μέ τόν ἀργυροκόπο Δημήτριο πού κατασκεύαζε τούς ναούς τῆς Ἀρτέμιδος, καί σέ ὅλες τίς πόλεις ἀπό ὅπου πέρασε καί κήρυξε ὁ ἀπόστολος Παῦλο.
Τό κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου πού ἔκανε λόγο γιά τήν ἰσότητα τῶν ἀνθρώπων, δούλων καί ἐλευθέρων, ἀνδρῶν καί γυναικῶν στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, καί ἀντικαθιστοῦσε τήν ἐξουσία μέ τή διακονία, ἀφοῦ ὀνόμαζε τόν ἑαυτό του ὄχι μόνο διάκονο τοῦ Χριστοῦ ἀλλά καί διάκονο τῶν ἀνθρώπων, τούς ὁποίους δέν διακόνησε μόνο σέ πνευματικό ἐπίπεδο ἀλλά καί σέ ὑλικό, ὅπως ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος ὁμολογεῖ: «ταῖς χρείαις μου καί τοῖς οὖσιν μετ᾽ ἐμοῦ ὑπηρέτησαν αἱ χεῖρες αὗται».
Καί αὐτό τό κήρυγμα καί αὐτή ἡ στάση ζωῆς τοῦ ἀποστόλου Παύλου δείχνουν ἀκριβῶς τό πλαίσιο τῶν σχέσεων μεταξύ θρησκείας, ἐξουσίας καί ἀνθρώπου, ὅπως ἀναπροσδιορίσθηκε μέ τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Χριστοῦ καί μέ τή διάδοση τοῦ εὐαγγελίου ἀπό τούς ἀποστόλους.
Ἀσφαλῶς ὑφίσταται πάντοτε ὁ πειρασμός τῆς ἐξουσίας καί γιά τίς θρησκεῖες καί γιά τούς ἀνθρώπους· ἡ ὑποχωρητική ὅμως στάση ἔναντι τοῦ πειρασμοῦ τῆς ἐξουσίας, ἰδίως ἐν ὀνόματι τῆς θρησκείας, εἶναι ἄκρως ἐπικίνδυνη καί συνήθως καταστροφική, κατά συνέπεια καί ἀποφευκτέα.
Καί αὐτό δέν μπορεῖ νά διαφεύγει τήν προσοχή ὅλων, καί ὅσων διακονοῦμε τήν Ἐκκλησία ἀπό ὑπεύθυνες θέσεις, ἀλλά καί ὅσων, ὅπως ἐσεῖς, τήν διακονεῖτε μέσω τῆς ἐπιστήμης καί τῆς διδασκαλίας, ἰδίως σέ μία ἐποχή στήν ὁποία τό θέμα τῆς ἐξουσίας ἐπανέρχεται σέ πολλά ἐπίπεδα.
Τό παράδειγμα ὅμως τοῦ ἀποστόλου Παύλου ὑποδεικνύει σέ ὅσους θέλουν νά το ἀκολουθήσουν τόν δρόμο τῆς ἀληθινῆς ἐξουσίας πού δέν εἶναι ἄλλος ἀπό αὐτόν τῆς διακονίας τοῦ ἀνθρώπου.
Μέ αὐτές τίς λίγες σκέψεις σᾶς καλωσορίζω καί πάλι καί εὔχομαι ἐπιτυχία καί στίς ἐργασίες τῆς Ἡμερίδος καί στίς σπουδές σας.
Πηγή εδώ
η 2η μέρα του Δ΄ Πανελληνίου Διεπιστημονικού Συνεδρίου με θέμα «Εξουσία - Θρησκεία - Άνθρωπος» που διοργανώθηκε από το Σύλλογο Μεταπτυχιακών και Υποψηφίων Διδακτόρων «Απόστολος Ιάσων ο Θεσσαλονικεύς.
Η πρώτη ημέρα του Συνεδρίου έγινε την Πέμπτη 20 Ιουνίου στο Α΄Αμφιθέατρο της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ με τέσσερις συνολικά συνεδρίες και 11 εισηγήσεις.
Η δεύτερη ημέρα που πραγματοποιήθηκε στη Βέροια περιλάμβανε 4 συνεδρίες με 10 εισηγήσεις. Το πρωί χαιρέτισε το Συνέδριο ο πρωτοσύγκελλος της Ιέρας Μητροπόλεως αρχιμ. Γεώργιος Χρυσοστόμου και καθηγητής Α.Ε.Α.Θ. ενώ το απόγευμα χαιρετισμό απηύθυνε ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος απένειμε και τις τιμητικές διακρίσεις στους συντελεστές.
Ο χαιρετισμός του σεβασμιωτάτου: «Ἡ σημερινή Ἡμερίδα ἀποτελεῖ μία ξεχωριστή ἐκδήλωση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας καθώς ἀποτελεῖ προϊόν συνεργασίας μέ τόν Σύλλογο μεταπτυχιακῶν Φοιτητῶν τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Ἀριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Λόγω ἀνειλημμένων ὑποχρεώσεων δέν ἦταν δυνατόν νά βρίσκομαι κατά τήν ἔναρξη τῆς Ἡμερίδος σήμερα τό πρωί· θά ἤθελα ὅμως νά σᾶς καλωσορίσω ἐγκάρδια στήν Ἱερά Μητρόπολή μας καί στήν πόλη μας.
Ἡ πόλη τῆς Βεροίας, ἄλλωστε, συνδέεται γιά πολλούς λόγους μέ τή Θεσσαλονίκη, τήν ἕδρα τοῦ Πανεπιστημίου σας, ἀπό τήν ὁποία ἤρθατε σήμερα ἐδῶ. Ἕνας ἀπό αὐτούς εἶναι ὅτι τήν ἴδια διαδρομή μέ σᾶς, ἀπό τή Θεσσαλονίκη στή Βέροια, ἔκανε καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος, πρός τιμήν τοῦ ὁποίου πραγματοποιεῖται καί ἡ Ἡμερίδα αὐτή.
Ἀσφαλῶς ἡ διαδρομή τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου δέν ἔγινε ὑπό τίς ἴδιες προϋποθέσεις ὑπό τίς ὁποῖες ἔγινε ἡ δική σας.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἔφθασε στή Βέροια διωκόμενος ἀπό ἀνθρώπους οἱ ὁποῖοι στό ὄνομα μιᾶς θρησκείας διεκδικοῦσαν προνόμια ἐξουσίας.
Ἦταν ἐκεῖνοι πού θεωροῦσαν ὅτι ἡ νέα θρησκεία, πού κήρυττε ὁ Παῦλος, κατέλυε τήν ἐξουσία πού εἶχαν μέ ἐπιμέλεια οἰκοδομήσει γιά τόν ἑαυτό τους καί τούς στεροῦσε ἀπό τούς ἀνθρώπους στούς ὁποίους στήριζαν τήν ἐξουσία τους. Γι᾽ αὐτό καί ἐξοργίζονται, γι᾽ αὐτό καί ἀνθίστανται, γι᾽ αὐτό καταδιώκουν τόν ἀπόστολο καί τόν φυλακίζουν, γιατί νομίζουν ὅτι ἔτσι θά κάνουν τή φωνή του νά σιγήσει, θά σταματήσουν τό κήρυγμά του πού κερδίζει μαθητές στό ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ καί ἀπομακρύνει ἀπό τή δική του ἐπήρεια, ἐξασθενῶντας τήν ἐξουσία τους.
Καί αὐτό δέν συμβαίνει μόνο στή Βέροια· συνέβη καί στούς Φιλίππους μέ τή μαντευομένη παιδίσκη καί τούς κυρίους της, συνέβη καί στήν Ἔφεσο μέ τόν ἀργυροκόπο Δημήτριο πού κατασκεύαζε τούς ναούς τῆς Ἀρτέμιδος, καί σέ ὅλες τίς πόλεις ἀπό ὅπου πέρασε καί κήρυξε ὁ ἀπόστολος Παῦλο.
Τό κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου πού ἔκανε λόγο γιά τήν ἰσότητα τῶν ἀνθρώπων, δούλων καί ἐλευθέρων, ἀνδρῶν καί γυναικῶν στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, καί ἀντικαθιστοῦσε τήν ἐξουσία μέ τή διακονία, ἀφοῦ ὀνόμαζε τόν ἑαυτό του ὄχι μόνο διάκονο τοῦ Χριστοῦ ἀλλά καί διάκονο τῶν ἀνθρώπων, τούς ὁποίους δέν διακόνησε μόνο σέ πνευματικό ἐπίπεδο ἀλλά καί σέ ὑλικό, ὅπως ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος ὁμολογεῖ: «ταῖς χρείαις μου καί τοῖς οὖσιν μετ᾽ ἐμοῦ ὑπηρέτησαν αἱ χεῖρες αὗται».
Καί αὐτό τό κήρυγμα καί αὐτή ἡ στάση ζωῆς τοῦ ἀποστόλου Παύλου δείχνουν ἀκριβῶς τό πλαίσιο τῶν σχέσεων μεταξύ θρησκείας, ἐξουσίας καί ἀνθρώπου, ὅπως ἀναπροσδιορίσθηκε μέ τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Χριστοῦ καί μέ τή διάδοση τοῦ εὐαγγελίου ἀπό τούς ἀποστόλους.
Ἀσφαλῶς ὑφίσταται πάντοτε ὁ πειρασμός τῆς ἐξουσίας καί γιά τίς θρησκεῖες καί γιά τούς ἀνθρώπους· ἡ ὑποχωρητική ὅμως στάση ἔναντι τοῦ πειρασμοῦ τῆς ἐξουσίας, ἰδίως ἐν ὀνόματι τῆς θρησκείας, εἶναι ἄκρως ἐπικίνδυνη καί συνήθως καταστροφική, κατά συνέπεια καί ἀποφευκτέα.
Καί αὐτό δέν μπορεῖ νά διαφεύγει τήν προσοχή ὅλων, καί ὅσων διακονοῦμε τήν Ἐκκλησία ἀπό ὑπεύθυνες θέσεις, ἀλλά καί ὅσων, ὅπως ἐσεῖς, τήν διακονεῖτε μέσω τῆς ἐπιστήμης καί τῆς διδασκαλίας, ἰδίως σέ μία ἐποχή στήν ὁποία τό θέμα τῆς ἐξουσίας ἐπανέρχεται σέ πολλά ἐπίπεδα.
Τό παράδειγμα ὅμως τοῦ ἀποστόλου Παύλου ὑποδεικνύει σέ ὅσους θέλουν νά το ἀκολουθήσουν τόν δρόμο τῆς ἀληθινῆς ἐξουσίας πού δέν εἶναι ἄλλος ἀπό αὐτόν τῆς διακονίας τοῦ ἀνθρώπου.
Μέ αὐτές τίς λίγες σκέψεις σᾶς καλωσορίζω καί πάλι καί εὔχομαι ἐπιτυχία καί στίς ἐργασίες τῆς Ἡμερίδος καί στίς σπουδές σας.
Πηγή εδώ