Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου
Κατανυκτική αγρυπνία τελέσθηκε το Σάββατο 15 Μαρτίου στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, με αφορμή την εορτή της Κυριακής της Σταυροπροσκυνήσεως. Στην ακολουθία του Όρθρου και τη Θεία Λειτουργία, προεξήρχε και μίλησε ο Αρχιμανδρίτης π. Ιωαννίκιος Γιαννόπουλος, από την Ιερά Μητρόπολη Ιλίου, Πετρουπόλεως και Αχαρνών.
Η ιερά αγρυπνία και η ομιλία πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο των λατρευτικών συνάξεων και εκδηλώσεων της εορταστικής περιόδου «Ευαγγελίστρια 2014», που συνεχίζονται και θα ολοκληρωθούν την Κυριακή 30 Μαρτίου.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της αγρυπνίας, οι πιστοί που συμμετείχαν είχαν την μεγάλη ευλογία να προσκυνήσουν, μαζί με τον Τίμιο Σταυρό και την θαυματουργή Ιερά Εικόνα της Αγίας Ζώνης από Ιερά Μονή Βλαμαρής Σάμου, καθώς επίσης και την Τιμία Κάρα του Αγίου Νικολάου του Πλανά, που φιλοξενούνται και θα παραμείνουν στον Ναό μέχρι την ολοκλήρωση των εορταστικών εκδηλώσεων.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ο π. Ιωαννίκιος απευθυνόμενος στους πιστούς που είχαν κατακλύσει το Ναό, αναφέρθηκε όπως ήταν φυσικό στην μεγάλη εορτή της ημέρας, δίνοντας έμφαση και εξηγώντας τους τρόπους με τους οποίους συντελείται η άρση του Σταυρού στη ζωή του κάθε ανθρώπου, σύμφωνα με την εντολή του Κυρίου.
«Ο Σταυρός βρίσκεται σήμερα στο ιστορικό προσκήνιο και στέκεται ενώπιον του ανθρωπίνου γένους», είπε κατ’ αρχήν, για να τονίσει ότι «το ξύλο της τιμωρίας, το σύμβολο της ατίμωσης, έγινε σημείο ωραιότητος και δόξης, που εμπνέει κάθε ψυχή».
Για να θέσει στη συνέχεια ο π. Ιωαννίκιος το καίριο ερώτημα: Με ποιούς τρόπους, συντελείται η άρση του προσωπικού μας Σταυρού;
Δίνοντας τις απαντήσεις και τις πνευματικές κατευθύνσεις που αυτές συνεπάγονται, εξήγησε ότι ο πρώτος τρόπος με τον οποίον συντελείται, είναι δια του Αγίου Βαπτίσματος. Το μυστήριο αυτό εκφράζει τον τύπο και την ουσία της Σταυρικής θυσίας και της Ανάστασης. Και με αυτό ο χριστιανός αποτάσσεται τον Σατανά, συντάσσεται τον Χριστό και σηκώνει τον Σταυρό του Κυρίου.
Ο δεύτερος τρόπος, περνάει μέσα από την αποδοχή της ενεργείας του τύπου του σημείου του Τιμίου Σταυρού. Όπως τόνισε, το σημείο του Σταυρού και η προσκύνησή του, είναι «ομολογία, σφραγίδα ιερά και αγιαστική». Μέσα στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας άλλωστε, το βιώνουμε καθημερινά, αφού με το σημείο του Σταυρού ευλογούνται τα Τίμια Δώρα, ο Αγιασμός κ.ο.κ.
Επόμενη κατεύθυνση για το πώς γίνεται η άρση του σταυρού, είναι όταν ο κόσμος σταυρώνεται και πεθαίνει για τον χριστιανό. Αναφερόμενος ο π. Ιωαννίκιος στη φράση του Απ. Παύλου «εμοί ο κόσμος εσταύρωται», εξήγησε πως η άρνηση της υλικής δόξας, του χρήματος, της ηδονής, καθιστά τον άνθρωπο πάροικο και παρεπίδημο στη γη, για να πορευθεί στη συνέχεια στη γη που του δείχνει ο Θεός.
Ο τέταρτος και τελευταίος τρόπος με τον οποίον συντελείται η άρση του Σταυρού στη ζωή των πιστών, εκδηλώνεται όταν ο χριστιανός σταυρώνεται και πεθαίνει για τον κόσμο. Εδώ, ο ομιλητής έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην εσωτερική καθαρότητα του ανθρώπου, με την οποία προσεγγίζεται ο Θεός. Ο άνθρωπος με τον αυτοέλεγχο και τη μυστηριακή ζωή, αγωνίζεται να καθαρίζει και να αγνίζει τον εαυτό του, αποβάλλοντας την εσωτερική του ακαθαρσία και παύει να ζει κατά σάρκα και αμαρτία.
Και έτσι, κατέληξε την ομιλία του ο π.Ιωαννίκιος: «Ο άνθρωπος τότε Σταυρώνεται και τότε Θεώνεται».
Η ιερά αγρυπνία και η ομιλία πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο των λατρευτικών συνάξεων και εκδηλώσεων της εορταστικής περιόδου «Ευαγγελίστρια 2014», που συνεχίζονται και θα ολοκληρωθούν την Κυριακή 30 Μαρτίου.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της αγρυπνίας, οι πιστοί που συμμετείχαν είχαν την μεγάλη ευλογία να προσκυνήσουν, μαζί με τον Τίμιο Σταυρό και την θαυματουργή Ιερά Εικόνα της Αγίας Ζώνης από Ιερά Μονή Βλαμαρής Σάμου, καθώς επίσης και την Τιμία Κάρα του Αγίου Νικολάου του Πλανά, που φιλοξενούνται και θα παραμείνουν στον Ναό μέχρι την ολοκλήρωση των εορταστικών εκδηλώσεων.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ο π. Ιωαννίκιος απευθυνόμενος στους πιστούς που είχαν κατακλύσει το Ναό, αναφέρθηκε όπως ήταν φυσικό στην μεγάλη εορτή της ημέρας, δίνοντας έμφαση και εξηγώντας τους τρόπους με τους οποίους συντελείται η άρση του Σταυρού στη ζωή του κάθε ανθρώπου, σύμφωνα με την εντολή του Κυρίου.
«Ο Σταυρός βρίσκεται σήμερα στο ιστορικό προσκήνιο και στέκεται ενώπιον του ανθρωπίνου γένους», είπε κατ’ αρχήν, για να τονίσει ότι «το ξύλο της τιμωρίας, το σύμβολο της ατίμωσης, έγινε σημείο ωραιότητος και δόξης, που εμπνέει κάθε ψυχή».
Για να θέσει στη συνέχεια ο π. Ιωαννίκιος το καίριο ερώτημα: Με ποιούς τρόπους, συντελείται η άρση του προσωπικού μας Σταυρού;
Δίνοντας τις απαντήσεις και τις πνευματικές κατευθύνσεις που αυτές συνεπάγονται, εξήγησε ότι ο πρώτος τρόπος με τον οποίον συντελείται, είναι δια του Αγίου Βαπτίσματος. Το μυστήριο αυτό εκφράζει τον τύπο και την ουσία της Σταυρικής θυσίας και της Ανάστασης. Και με αυτό ο χριστιανός αποτάσσεται τον Σατανά, συντάσσεται τον Χριστό και σηκώνει τον Σταυρό του Κυρίου.
Ο δεύτερος τρόπος, περνάει μέσα από την αποδοχή της ενεργείας του τύπου του σημείου του Τιμίου Σταυρού. Όπως τόνισε, το σημείο του Σταυρού και η προσκύνησή του, είναι «ομολογία, σφραγίδα ιερά και αγιαστική». Μέσα στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας άλλωστε, το βιώνουμε καθημερινά, αφού με το σημείο του Σταυρού ευλογούνται τα Τίμια Δώρα, ο Αγιασμός κ.ο.κ.
Επόμενη κατεύθυνση για το πώς γίνεται η άρση του σταυρού, είναι όταν ο κόσμος σταυρώνεται και πεθαίνει για τον χριστιανό. Αναφερόμενος ο π. Ιωαννίκιος στη φράση του Απ. Παύλου «εμοί ο κόσμος εσταύρωται», εξήγησε πως η άρνηση της υλικής δόξας, του χρήματος, της ηδονής, καθιστά τον άνθρωπο πάροικο και παρεπίδημο στη γη, για να πορευθεί στη συνέχεια στη γη που του δείχνει ο Θεός.
Ο τέταρτος και τελευταίος τρόπος με τον οποίον συντελείται η άρση του Σταυρού στη ζωή των πιστών, εκδηλώνεται όταν ο χριστιανός σταυρώνεται και πεθαίνει για τον κόσμο. Εδώ, ο ομιλητής έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην εσωτερική καθαρότητα του ανθρώπου, με την οποία προσεγγίζεται ο Θεός. Ο άνθρωπος με τον αυτοέλεγχο και τη μυστηριακή ζωή, αγωνίζεται να καθαρίζει και να αγνίζει τον εαυτό του, αποβάλλοντας την εσωτερική του ακαθαρσία και παύει να ζει κατά σάρκα και αμαρτία.
Και έτσι, κατέληξε την ομιλία του ο π.Ιωαννίκιος: «Ο άνθρωπος τότε Σταυρώνεται και τότε Θεώνεται».