Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2011

Τα Εισόδεια της Θεοτόκου και η Θεία Λειτουργία


Του Σεβ. Μητροπολίτου Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ.Ιερεμία
1. Αδελφοί μου χριστιανοί, η αγία μας Εκκλησία έχει εορτή, έχει Θεομητορική εορτή. Το είπαμε και άλλοτε ότι οι εορτές της Παναγίας μας είναι πολύ λαμπρές, γιατί έτσι πρέπει να είναι. Η Παναγία είναι η Μητέρα μας και, όπως, όταν το σπίτι έχει την εορτή της μάνας, έχει ιδιαίτερη χαρά, έτσι και όταν η Εκκλησία έχει εορτή της Μητέρας μας Παναγίας, εμείς οι χριστιανοί, τα παιδιά Της, έχουμε μεγάλη χαρά.
 Αύριο, αδελφοί μου χριστιανοί, εορτάζουμε τα Εισόδια της Παναγίας μας στον Ναό σε ηλικία τριών ετών. Αυτό βέβαια το μεγάλο γεγονός δεν αναφέρεται στα Ευαγγέλια, αλλά τα Ευαγγέλια, αυτά μόνο, δεν περιέχουν όλη την πίστη μας. Πηγή της πίστης μας είναι κυρίως η Ιερή Παράδοση και τα Ευαγγέλια είναι ένα τμήμα μόνο της Ιερής Παράδοσης, το γραπτό της τμήμα. Δεν μας λέγουν λοιπόν τα Ευαγγέλια για την εορτή των Εισοδίων της Παναγίας μας, αλλά μαθαίνουμε γι᾽ αυτήν από την Ιερή Παράδοση. Πολλοί άγιοι Πατέρες και ιδιαίτερα ο μέγας θεολόγος, ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, έχουν ομιλίες στην εορτή των Εισοδίων της Παναγίας μας. Και η Εκκλησία μας με ωραίους ύμνους των φωτισμένων υμνωδών της υμνεί πρεπόντως την εορτή αυτή.
2. Το θέμα της εορτής είναι ότι η Παναγία εισήλθε στο Ναό. Όσοι λοιπόν θέλουμε να συναντήσουμε την Παναγία – και όλοι το θέλουμε αυτό – να πηγαίνουμε στον Ναό, γιατί εκεί στον Ναό κατοικεί η Παναγία με την Είσοδό της σ᾽ αυτόν. Και τον Ναό τώρα πρέπει να τον νοιώθουμε πιό αγαπητό και επιθυμητό, γιατί δέχτηκε μέσα του τήν Παναγία.
Εδώ στον Ναό, πραγματικά, αγαπητοί μου, η Παναγία έχει ιδιαίτερα την κατοικία Της. Σ᾽ όποια Εκκλησία κι αν πάτε, μικρή ή μεγάλη, θα δείτε αριστερά στο τέμπλο επιβλητικά την εικόνα Της. Και στην κόγχη του Ιερού έχουμε πάλι πολύ εκφραστικά την εικόνα Της με ανοικτή την αγκαλιά Της, την Πλατυτέρα, όπως την λέγουμε. Εδώ στον Ναό υμνείται ιδιαίτερα η Παναγία, αλλά και οι Κανόνες σε όλους τους αγίους καταλήγουν οπωσδήποτε σε ένα τροπάριο πρός Αυτήν, που το λέμε Θεοτοκίο.
3. Εδώ στον Ναό τελούμε την Θεία Λειτουργία, η οποία είναι το ανώτερο που γίνεται κάτω στην γη, αλλά και πάνω στον ουρανό. Και όσα ζούμε, αδελφοί μου, στην Θεία Λειτουργία παραλληλίζονται με την εορτή των Εισοδίων της Παναγίας μας στον Ναό.
(α) Την Είσοδο της Παναγίας μας θα εορτάσουμε αύριο, αλλά καί όσα ζούμε στην Θεία Λειτουργία πλέκονται γύρω από δύο Εισόδους, την Μικρή και την Μεγάλη Είσοδο. Η Μικρή Είσοδος είναι όταν ο ιερέας παίρνει το Ευαγγέλιο από την Αγία Τράπεζα και έρχεται μεταξύ των πιστών στο κέντρο του Ναού, που σημαίνει την κάθοδο του Χριστού κάτω στον κόσμο. Τότε παλαιά εισήρχοντο οι πιστοί στον Ναό, τότε έκαναν την είσοδό τους σ᾽ αυτόν, πράγμα που προεικονίστηκε από την Είσοδο της Παναγίας μας στόν Ναό.
(β) Τι έκανε η Παναγία μας στον Ναό. Εκεί στον Ναό η Παναγία, από την ανάγνωση της Παλαιάς Διαθήκης κάθε Σάββατο σ᾽ αυτόν, άκουε τις φωνές των Προφητών, που μιλούσαν για την αμαρτία του κόσμου καί γιά τον ερχομό του Μεσσία να λυτρώσει τους ανθρώπους από την αμαρτία. Και έκανε προσευχή η Παναγία μας στον Ναό, στο Άγια των Αγίων που ευρίσκετο· έκανε προσευχή, λέγω, για την σωτηρία μας, για τον ερχομό της ημέρας της ελεύσεως του Λυτρωτού. Αυτό σημαίνει το ωραίο εκείνο Θεοτοκίο που λέγει «Σε την μεσιτεύσασαν την σωτηρίαν του γένους ημών ανυμνούμεν Θεοτόκε Παρθένε»! Αλλά και εμείς εδώ στον Ναό, με την είσοδό μας που κάναμε σ᾽ αυτόν για να τελέσουμε την Θεία Λειτουργία, ακούμε Ιερά Αναγνώσματα. Ακούμε και τις φωνές των Προφητών που άκουγε η Παναγία, αλλά, ακόμη περισσότερο, ακούμε και απολαμβάνουμε αυτό για το οποίο προσευχόταν η Παναγία. Ακούμε την διδασκαλία του Μεσσία, του από Αυτήν σαρκωθέντος Υιού του Θεού, του Σωτήρα μας.
(γ) Η Παναγία στον Ναό που έμεινε, πώς τρεφόταν; Τρεφόταν με μία θεία Τροφή, που δεν ξέρουμε πώς ήταν, όπως δεν ξέρουμε πώς ήταν ακριβώς η τροφή του Ισραήλ στην έρημο. Ούτε και οι ίδιοι οι Ισραηλίτες ήξεραν ποιά ήταν η τροφή τους αυτή, γι᾽ αυτό και την ονόμασαν «μάννα», λέξη που σημαίνει «τί είναι αυτό;». «Τί είναι αυτό;». Εμείς ξέρουμε τί είναι αυτό! Το «μάννα» των Ισραηλιτών προεικόνιζε την δική μας Τροφή, τήν Θεία Κοινωνία! Η Παναγία λοιπόν στον Ναό είχε θεϊκή Τροφή. Και εμείς στην Θεία Λειτουργία, αγαπητοί μου, δεν προσευχόμαστε απλώς, αλλά τρώμε και πίνουμε θεία Τροφή και θείο Ποτό. «Λάβετε φάγετε» μάς λέγει ο Ιερέας και «Πίετε εξ αυτού πάντες». Τρώμε το Σώμα του Χριστού και πίνουμε τό Αίμα Του! Αλλά ας τολμήσω να ερωτήσω εδώ: «Χριστέ, ω Χριστέ, πού το βρήκες Εσύ το σώμα και πού το βρήκες Εσύ το αίμα και Σε κοινωνούμε; Εσύ είσαι Θεός και ο Θεός δεν έχει σάρκα και αίμα». Πού το βρήκε, χριστιανοί μου, ο Χριστός το σώμα και το αίμα; Του το έδωκε η Παναγία! Απ᾽ Αυτήν σαρκώθηκε. Γι᾽ αυτό και η Παναγία στα λειτουργικά μας εδώ βιβλία λέγεται «εστιάτωρ της θείας Σαρκός»!!! Όταν σάς κοινωνάει ο Ιερέας να νοιώθετε ότι σάς κερνάει η Ίδια η Παναγία το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Η «εστιάτωρ Αυτή της θείας Σαρκός»! Αυτή έδωκε την ανθρώπινη φύση στον Υιό του Θεού πού σαρκώθηκε στην αγιασμένη Κοιλία Της.
4. Τέλος, αφού η Θεία Λειτουργία έχει τόσο στενή σχέση με την Παναγία, γι᾽ αυτό και εμείς την Θεία Λειτουργία την προσφέρουμε σ᾽ Αυτήν. Ναί, όπως λέγει ο Ιερέας σε μία σχετική ευχή, η Θεία Λειτουργία προσφέρεται υπέρ «προπατόρων, πατέρων, πατριαρχών, προφητών, Αποστόλων, κηρύκων, ευαγγελιστών, μαρτύρων, ομολογητών, εγκρατευτών» και υπέρ «παντός πνεύματος εν πίστει τετελειωμένου», αλλά «εξαιρέτως», δηλαδή, ιδιαίτερα, η Θεία Λειτουργία προσφέρεται υπέρ «της Παναγίας, αχράντου, υπερευλογημένης, ενδόξου, δεσποίνης ημών Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας»! Ας μάς δώσει η Κυρία Θεοτόκος την ευλογία Της και την Ευχή Της να αγαπήσουμε τον Κύριό μας Ιησού Χριστό και τον άγιό Του λόγο και να τον εφαρμόζουμε στην ζωή μας, ΑΜΗΝ.

Με πολλές ευχές
† Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...