mospat.ru
Ακολούθησε η συναυλία με συμμετοχή της μικτής χορωδίας των Θεολογικών Σχολών Αγίας Πετρουπόλεως, η οποία ερμήνευσε ύμνους στην Ελληνική και τη Σλαβονική.
Ο Αρχιεπίσκοπος συνέχισε την επικοινωνία του με το Σχολάρχη και τους καθηγητές μέσα στο επίσημο γεύμα.
Τη Θεολογική Ακαδημία και την Ιερατική Σχολή Αγίας Πετρουπόλεως επισκέφθηκε κατά το ταξίδι του στην Αγία Πετρούπολη, στις 26 Μαΐου 2012, ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος.
Στην είσοδο της Ακαδημίας ο Μακαριώτατος κ. Ιερώνυμος έγινε δεκτός από το Σχολάρχη Επίσκοπο Γκάτσινας Αμβρόσιο, καθηγητές και φοιτητές.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος προσκύνησε στο Ναό Αγίου Αποστόλου Ιωάννη του Θεολόγου, όπου ασπάσθηκε την εικόνα της Παναγίας «Ζνάμενιγιε» Τσάρσκογιε Σελό.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος προσκύνησε στο Ναό Αγίου Αποστόλου Ιωάννη του Θεολόγου, όπου ασπάσθηκε την εικόνα της Παναγίας «Ζνάμενιγιε» Τσάρσκογιε Σελό.
Εν συνεχεία στη Μεγάλη Αίθουσα της Ακαδημίας πραγματοποιήθηκε πανηγυρική τελετή επ΄αφορμής της επισκέψεως του Προκαθημένου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Εκ μέρους των καθηγητών και φοιτητών τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος προσφώνησε ο Επίσκοπος Γκάτσινας Αμβρόσιος, ο οποίος μεταξύ άλλων επεσήμανε: «Από τη στιγμή της επαναλειτουργίας των θεολογικών σχολών Λένινγκραντ το 1946 και ιδίως την αρχιερατεία του Μητροπολίτη Νικοδήμου Ρότοφ πολλές αντιπροσωπείες από την Ελλάδα επισκέπτονταν την Ακαδημία. Το 2001 κατά την επίσκεψη στην Ακαδημία του προκατόχου Σας Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Χρυστοδούλου αυτός πραγματοποιήσε συνάντηση με καθηγητές και φοιτητές. Το Μαΐο 2010 περίφημος φιλόσοφος και θεολόγος Χρήστος Γιανναράς έδωσε διάλεξη, πράγμα, το οποίο ήταν σταθμός για τη ζωή της Ακαδημίας».
Επίσης ο Επίσκοπος Αμβρόσιος στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα ανταλλαγών φοιτητών.
Επίσης στους καθηγητές και ιεροσπουδαστές μίλησε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: «Αἰσθάνομαι μεγάλη συγκίνηση ὡς Προκαθήμενος τῆς Ἀποστολικῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί ὡς πρόσωπο γιά τή συγκλονιστική ἐμπειρία τῆς ἐντυπωσιακῆς ἀκτινοβολίας τῆς ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας σέ ὅλους τούς τομεῖς τοῦ ἐθνικοῦ, τοῦ πολιτικοῦ, τοῦ πνευματικοῦ καί τοῦ κοινωνικοῦ βίου τῆς Μεγάλης Ρωσσίας. Ἡ συγκίνησή μου γίνεται ἐντονώτερη στόν ἱερό αὐτό χῶρο τῆς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας τῆς Ἁγίας Πετρουπόλεως, ἡ ὁποία ἔγινε κατά τόν ΙΘ΄ καί στίς ἀρχές τοῦ Κ΄ αἰῶνα alma mater πολλῶν καί διαπρεπῶν Ἑλλήνων Θεολόγων καί σφράγισε μέ ἀνεξίτηλο τρόπο τήν ὅλη πορεία τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας σέ μία περίοδο ἐπικινδύνων ἰδεολογικῶν καί πνευματικῶν συγχύσεων στή ζωή τῶν ὀρθοδόξων λαῶν. Ὑπό τήν ἔννοια αὐτή, αἰσθάνομαι ὕψιστο χρέος μου νά ἀναφερθῶ μέ τόν ὀφειλόμενο σεβασμό στήν ἀνύστακτη καί πολυδιάστατη προσφορά τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας τόσο γιά τήν πνευματικήν ἀναγέννηση τοῦ μεγάλου ρωσσικοῦ λαοῦ, ὅσο καί γιά τήν ἄρρηκτη πνευματική συγγένεια, ἡ ὁποία ἀναδύθηκε ἀπό τά ἁγιασμένα ὕδατα τοῦ βαπτίσματος καί καθόρισε γιά δώδεκα περίπου αἰῶνες (860-2012) τούς ἀλύτους πνευματικούς δεσμούς τῶν λαῶν μας ὄχι μόνο εἰς εὐτυχεῖς περιόδους, ἀλλά καί εἰς καιρούς χαλεπούς».
Συλλογιζόμενος για τη σημασία της θεολογίας για την προβολή της αποστολής ανάμεσα στους Ορθόδοξους λαούς, ο κ. Ιερώνυμος μίλησε με λεπτομέρειες για το θέμα της στενής σχέσεως στην Ορθόδοξη θεολογία μεταξύ εκκλησιολογίας και μυστηριολογίας, συμπεριλαμβανομένης και της διδασκαλίας περί Ευχαριστίας. Υπογράμμισε ότι χαλάρωση αυτής της σχέσεως οδήγησε στις επαχθείς συνέπειες για τη Δυτική Εκκλησία.
«Ἡ ὀρθόδοξη θεολογία τῶν νεωτέρων χρόνων, κατά κοινή ἀναγνώριση, ὄφειλε πολλά στίς ἀκμαῖεςΘεολογικές Ἀκαδημίες τῆς Ρωσσίας, ἰδιαίτερα δέ στήν Ἀκαδημία τῆς Ἁγίας Πετρουπόλεως, ἀφ΄ ἑνός μέν γιατί ἀνέδειξαν μέ ἐντυπωσιακό ἐρευνητικό ζῆλο τίς θεμελιώδεις θεολογικές ἀρχές τῆς Πατερικῆς θεολογίας γιά ὅλους τούς τομεῖς τῆς πνευματικῆς ἀποστολῆς τῆς Ἐκκλησίας στή νέα πραγματικότητα τοῦ κόσμου, ἀφ΄ ἑτέρου δέ γιατί ἀνέλαβαν τό βάρος τῆς προωθήσεως ἑνός ἐποικοδομητικοῦ διαλόγου τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας μέ τά μεγάλα φιλοσοφικά ρεύματα τοῦ χριστιανικοῦ κόσμου τῆς Δύσεως, ὁ ὁποῖος ἦταν ἀναγκαῖος γιά τήν ἐκτόνωση τῶν ἀκραίων τάσεων τῆς Ἰδεολογίας καί τοῦ Μοντερνισμοῦ», πρόσθεσε ο Μακαριώτατος κ. Ιερώνυμος.
Σύμφωνα με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο η σύγχρονη αποστολή της Ορθόδοξης θεολογίας δεν εξαντλείται μόνο στην ανανέωση της σχέσεως με την πατερική παράδοση, αλλά επεκτείνεται περαιτέρω για να δοθεί η πιο αυθεντική απάντηση στα σύγχρονα ζητήματα του ανθρώπου.
Μετά το πέρας της παρέμβασης ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος απάντησε σε ερωτήσεις των ακροατών.
Επίσης ο Επίσκοπος Αμβρόσιος στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα ανταλλαγών φοιτητών.
Επίσης στους καθηγητές και ιεροσπουδαστές μίλησε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: «Αἰσθάνομαι μεγάλη συγκίνηση ὡς Προκαθήμενος τῆς Ἀποστολικῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί ὡς πρόσωπο γιά τή συγκλονιστική ἐμπειρία τῆς ἐντυπωσιακῆς ἀκτινοβολίας τῆς ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας σέ ὅλους τούς τομεῖς τοῦ ἐθνικοῦ, τοῦ πολιτικοῦ, τοῦ πνευματικοῦ καί τοῦ κοινωνικοῦ βίου τῆς Μεγάλης Ρωσσίας. Ἡ συγκίνησή μου γίνεται ἐντονώτερη στόν ἱερό αὐτό χῶρο τῆς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας τῆς Ἁγίας Πετρουπόλεως, ἡ ὁποία ἔγινε κατά τόν ΙΘ΄ καί στίς ἀρχές τοῦ Κ΄ αἰῶνα alma mater πολλῶν καί διαπρεπῶν Ἑλλήνων Θεολόγων καί σφράγισε μέ ἀνεξίτηλο τρόπο τήν ὅλη πορεία τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας σέ μία περίοδο ἐπικινδύνων ἰδεολογικῶν καί πνευματικῶν συγχύσεων στή ζωή τῶν ὀρθοδόξων λαῶν. Ὑπό τήν ἔννοια αὐτή, αἰσθάνομαι ὕψιστο χρέος μου νά ἀναφερθῶ μέ τόν ὀφειλόμενο σεβασμό στήν ἀνύστακτη καί πολυδιάστατη προσφορά τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας τόσο γιά τήν πνευματικήν ἀναγέννηση τοῦ μεγάλου ρωσσικοῦ λαοῦ, ὅσο καί γιά τήν ἄρρηκτη πνευματική συγγένεια, ἡ ὁποία ἀναδύθηκε ἀπό τά ἁγιασμένα ὕδατα τοῦ βαπτίσματος καί καθόρισε γιά δώδεκα περίπου αἰῶνες (860-2012) τούς ἀλύτους πνευματικούς δεσμούς τῶν λαῶν μας ὄχι μόνο εἰς εὐτυχεῖς περιόδους, ἀλλά καί εἰς καιρούς χαλεπούς».
Συλλογιζόμενος για τη σημασία της θεολογίας για την προβολή της αποστολής ανάμεσα στους Ορθόδοξους λαούς, ο κ. Ιερώνυμος μίλησε με λεπτομέρειες για το θέμα της στενής σχέσεως στην Ορθόδοξη θεολογία μεταξύ εκκλησιολογίας και μυστηριολογίας, συμπεριλαμβανομένης και της διδασκαλίας περί Ευχαριστίας. Υπογράμμισε ότι χαλάρωση αυτής της σχέσεως οδήγησε στις επαχθείς συνέπειες για τη Δυτική Εκκλησία.
«Ἡ ὀρθόδοξη θεολογία τῶν νεωτέρων χρόνων, κατά κοινή ἀναγνώριση, ὄφειλε πολλά στίς ἀκμαῖεςΘεολογικές Ἀκαδημίες τῆς Ρωσσίας, ἰδιαίτερα δέ στήν Ἀκαδημία τῆς Ἁγίας Πετρουπόλεως, ἀφ΄ ἑνός μέν γιατί ἀνέδειξαν μέ ἐντυπωσιακό ἐρευνητικό ζῆλο τίς θεμελιώδεις θεολογικές ἀρχές τῆς Πατερικῆς θεολογίας γιά ὅλους τούς τομεῖς τῆς πνευματικῆς ἀποστολῆς τῆς Ἐκκλησίας στή νέα πραγματικότητα τοῦ κόσμου, ἀφ΄ ἑτέρου δέ γιατί ἀνέλαβαν τό βάρος τῆς προωθήσεως ἑνός ἐποικοδομητικοῦ διαλόγου τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας μέ τά μεγάλα φιλοσοφικά ρεύματα τοῦ χριστιανικοῦ κόσμου τῆς Δύσεως, ὁ ὁποῖος ἦταν ἀναγκαῖος γιά τήν ἐκτόνωση τῶν ἀκραίων τάσεων τῆς Ἰδεολογίας καί τοῦ Μοντερνισμοῦ», πρόσθεσε ο Μακαριώτατος κ. Ιερώνυμος.
Σύμφωνα με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο η σύγχρονη αποστολή της Ορθόδοξης θεολογίας δεν εξαντλείται μόνο στην ανανέωση της σχέσεως με την πατερική παράδοση, αλλά επεκτείνεται περαιτέρω για να δοθεί η πιο αυθεντική απάντηση στα σύγχρονα ζητήματα του ανθρώπου.
Σε ανάμνηση της επισκέψεως ο Επίσκοπος Αμβρόσιος επέδωσε στον υψηλό επισκέπτη ένα καντήλι, κατασκευασμένο από πολύτιμους λίθους. Από την πλευρά του ο Προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος προσέφερε εικόνες του Αγίου Αποστόλου Παύλου.