Του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα
Τον Ιερό Ναό του Αγίου Διονυσίου εν Ολύμπω Βελβεντού επισκέφτηκαν (22-5-2014) οι μαθητές της Ε’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού συνοδευόμενοι από τους δασκάλους τους.
Οι 38 συνολικά μαθητές των δύο τμημάτων της Ε’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού με την πρωτοβουλία, την παιδαγωγική αντίληψη, ευαισθησία και ευθύνη των δασκάλων τους της κ. Κατερίνας Βάρνη και του κ. Λάμπρου Κουτσιούκη (του και υποδιευθυντή του Σχολείου) επισκέφτηκαν το Ναό στο πλαίσιο του μαθήματος των Θρησκευτικών, της εκκλησιαστικής αγωγής, για μια συνολική και συνοπτική (μέσω της εικόνας, της θέασης, του ανοίγματος των αισθήσεων, της ακρόασης και των ερωτήσεων-αποκρίσεων, μαθητών-εφημερίου) ανακεφαλαίωση της διδαχθείσης στο σχολείο ύλης.
Συγκεκριμένα έγινε μια επανάληψη με ευχάριστο και καταληπτό τρόπο του Δ’ κεφαλαίου των Θρησκευτικών με θέμα ‘’Δημιουργώντας έναν όμορφο κόσμο’’.
Το Δ’ κεφάλαιο υποδιαιρείται σε 11 θέματα όπου προτάσσονται φράσεις ενδεικτικές που αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο το γενικό θέμα του: ‘’Ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για να δημιουργεί όμορφα πράγματα’’, ‘’Oι άνθρωποι εκφράζουν την πίστη και την αγάπη τους στο Θεό χτίζοντας και διακοσμώντας όμορφους ναούς’’, ‘’Κάθε έργο εκκλησιαστικής τέχνης δείχνει ότι ο άνθρωπος είναι πλασμένος για όμορφα πράγματα’’, ‘’Η Αγία Σοφία είναι ο διαχρονικός μάρτυρας της ορθόδοξης πίστης, του πολιτισμού και της παράδοσης του Βυζαντίου’’, ‘’Oι βυζαντινές εικόνες έχουν ξεχωριστή τεχνική και αποτελούν μια μορφή εκκλησιαστικής τέχνης’’, ‘’Κάθε εικόνα αποτελεί ένα ιερό ‘’βιβλίο’’, που περιγράφει τη ζωή του Χριστού, της Παναγίας ή των Αγίων και μας βοηθά μέσα από το σεβασμό και την προσκύνησή της, να πλησιάσουμε το Θεό’’, ‘’Oι τοιχογραφίες που στολίζουν κάθε ναό, με τα πρόσωπα και τα γεγονότα της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης, δεν είναι μόνο καλλιτεχνικά δημιουργήματα, αλλά η ζωντανή απεικόνιση της πίστης και της παράδοσής μας’’, ‘’Ψηφιδωτά: Μια αρχαιοελληνική τεχνική υπηρετεί τη χριστιανική τέχνη’’, ‘’Μικροτεχνήματα και Παραδοσιακοί τεχνίτες: Χρυσοκεντητική, Ξυλογλυπτική, Αργυροχοΐα, Χρυσοχοΐα’’, ‘’Τα ιερά σκεύη και η χρησιμότητά τους στη λατρεία του Θεού’’, ‘’Κατανυκτικοί ύμνοι και ψαλμοί, μεγάλοι υμνογράφοι, Ρωμανός ο Μελωδός, Κασσιανή η ποιήτρια, λειτουργικά βιβλία’’.
Ο Εφημέριος του ι. Ναού υποδέχτηκε με χαρά μαθητές και δασκάλους με τον αναστάσιμο χαιρετισμό ‘’Χριστός Ανέστη!’’ και δέχτηκε από το σύνολο των μαθητών ηχηρά την αντιφώνηση ‘’Αληθώς Ανέστη!’’.
Οι μαθητές άκουσαν για την ιστορική προέλευση του ιερού ναού, για τα υλικά με τα οποία χτίστηκε ο ναός, για τους ανθρώπους και για την πίστη τους σε ό,τι αναφέρεται και συμβολίζει ο ναός, για την ευθύνη (ημών των σημερινών) απέναντι σε αυτήν την μεγαλειώδη, εργώδη και ανοιχτή πίστη των παρελθουσών γενεών, που τα σημάδια τους αποτυπώνονται ως μάρτυρες στις πελεκητές πέτρες, σε όλο το οικοδόμημα του ναού.
Μέσα στο ναό οι μαθητές είδαν και γνώρισαν την υποδιαίρεσή του στο ‘’Νάρθηκα’’, στον ‘’Κυρίως Ναό’’ και στο ‘’Ιερό’’ ή ‘’Άγιο Βήμα’’, για τη σημασία των χώρων αυτών, την αρχική και λειτουργική χρήση τους ως τα σήμερα σε συνάφεια με τη διδαχθείσα ύλη, έψαλαν το ‘’Χριστός Ανέστη’’ και ζήτησαν από τον πατέρα Κωνσταντίνο να τους ψάλλει το Απολυτίκιο ‘’Σώσον Κύριε τον λαόν σου…’’.
Όλα τα παραπάνω: η προσέλευση, η παραμονή στο Ναό και το ‘’μάθημα’’ μέσα σε αυτόν, οι δάσκαλοι με τους μαθητές τους, η συνάφεια Ναού και Σχολείου νοηματοδοτούν και προβάλλουν τη σχέση ανθρώπου προς το Θεό, το συνάνθρωπο και τη σύνολη κτίση, επιβεβαιώνοντας συγχρόνως και το γενικό θέμα του Δ’ Κεφαλαίου του βιβλίου των Θρησκευτικών: ‘’Δημιουργώντας έναν όμορφο κόσμο’’ όπου ‘’ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην…’’ διακήρυξη που γκρεμίζει τα τείχη των διακρίσεων, όσο και αν μερικοί ‘’φιλότιμοι’’ (της εκπαίδευσης, της θρησκείας και της πολιτικής) πάντα και στον καιρό μας, επιμένουν (εριστικά και απέλπιδα) στην προπαγάνδα του διχασμού κάτω από σύγχρονους όρους και μεθοδεύσεις.
Οι δάσκαλοι και οι μαθητές φιλοξενήθηκαν στο Αρχονταρίκι και στο προαύλιο του ιερού Ναού, όπου τους προσφέρθηκε κέρασμα: καφές, δροσερό νερό από τα Πιέρια όρη, αναψυκτικό και γλυκίσματα από τα παρασκευαστήρια Βελβεντού.
Ο Ιερός Ναός παρέχει σε όλους (δασκάλους και μαθητές) την ευλογία και την ευχή του Αγίου Διονυσίου εν Ολύμπω.
Οι 38 συνολικά μαθητές των δύο τμημάτων της Ε’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού με την πρωτοβουλία, την παιδαγωγική αντίληψη, ευαισθησία και ευθύνη των δασκάλων τους της κ. Κατερίνας Βάρνη και του κ. Λάμπρου Κουτσιούκη (του και υποδιευθυντή του Σχολείου) επισκέφτηκαν το Ναό στο πλαίσιο του μαθήματος των Θρησκευτικών, της εκκλησιαστικής αγωγής, για μια συνολική και συνοπτική (μέσω της εικόνας, της θέασης, του ανοίγματος των αισθήσεων, της ακρόασης και των ερωτήσεων-αποκρίσεων, μαθητών-εφημερίου) ανακεφαλαίωση της διδαχθείσης στο σχολείο ύλης.
Συγκεκριμένα έγινε μια επανάληψη με ευχάριστο και καταληπτό τρόπο του Δ’ κεφαλαίου των Θρησκευτικών με θέμα ‘’Δημιουργώντας έναν όμορφο κόσμο’’.
Το Δ’ κεφάλαιο υποδιαιρείται σε 11 θέματα όπου προτάσσονται φράσεις ενδεικτικές που αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο το γενικό θέμα του: ‘’Ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για να δημιουργεί όμορφα πράγματα’’, ‘’Oι άνθρωποι εκφράζουν την πίστη και την αγάπη τους στο Θεό χτίζοντας και διακοσμώντας όμορφους ναούς’’, ‘’Κάθε έργο εκκλησιαστικής τέχνης δείχνει ότι ο άνθρωπος είναι πλασμένος για όμορφα πράγματα’’, ‘’Η Αγία Σοφία είναι ο διαχρονικός μάρτυρας της ορθόδοξης πίστης, του πολιτισμού και της παράδοσης του Βυζαντίου’’, ‘’Oι βυζαντινές εικόνες έχουν ξεχωριστή τεχνική και αποτελούν μια μορφή εκκλησιαστικής τέχνης’’, ‘’Κάθε εικόνα αποτελεί ένα ιερό ‘’βιβλίο’’, που περιγράφει τη ζωή του Χριστού, της Παναγίας ή των Αγίων και μας βοηθά μέσα από το σεβασμό και την προσκύνησή της, να πλησιάσουμε το Θεό’’, ‘’Oι τοιχογραφίες που στολίζουν κάθε ναό, με τα πρόσωπα και τα γεγονότα της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης, δεν είναι μόνο καλλιτεχνικά δημιουργήματα, αλλά η ζωντανή απεικόνιση της πίστης και της παράδοσής μας’’, ‘’Ψηφιδωτά: Μια αρχαιοελληνική τεχνική υπηρετεί τη χριστιανική τέχνη’’, ‘’Μικροτεχνήματα και Παραδοσιακοί τεχνίτες: Χρυσοκεντητική, Ξυλογλυπτική, Αργυροχοΐα, Χρυσοχοΐα’’, ‘’Τα ιερά σκεύη και η χρησιμότητά τους στη λατρεία του Θεού’’, ‘’Κατανυκτικοί ύμνοι και ψαλμοί, μεγάλοι υμνογράφοι, Ρωμανός ο Μελωδός, Κασσιανή η ποιήτρια, λειτουργικά βιβλία’’.
Ο Εφημέριος του ι. Ναού υποδέχτηκε με χαρά μαθητές και δασκάλους με τον αναστάσιμο χαιρετισμό ‘’Χριστός Ανέστη!’’ και δέχτηκε από το σύνολο των μαθητών ηχηρά την αντιφώνηση ‘’Αληθώς Ανέστη!’’.
Οι μαθητές άκουσαν για την ιστορική προέλευση του ιερού ναού, για τα υλικά με τα οποία χτίστηκε ο ναός, για τους ανθρώπους και για την πίστη τους σε ό,τι αναφέρεται και συμβολίζει ο ναός, για την ευθύνη (ημών των σημερινών) απέναντι σε αυτήν την μεγαλειώδη, εργώδη και ανοιχτή πίστη των παρελθουσών γενεών, που τα σημάδια τους αποτυπώνονται ως μάρτυρες στις πελεκητές πέτρες, σε όλο το οικοδόμημα του ναού.
Μέσα στο ναό οι μαθητές είδαν και γνώρισαν την υποδιαίρεσή του στο ‘’Νάρθηκα’’, στον ‘’Κυρίως Ναό’’ και στο ‘’Ιερό’’ ή ‘’Άγιο Βήμα’’, για τη σημασία των χώρων αυτών, την αρχική και λειτουργική χρήση τους ως τα σήμερα σε συνάφεια με τη διδαχθείσα ύλη, έψαλαν το ‘’Χριστός Ανέστη’’ και ζήτησαν από τον πατέρα Κωνσταντίνο να τους ψάλλει το Απολυτίκιο ‘’Σώσον Κύριε τον λαόν σου…’’.
Όλα τα παραπάνω: η προσέλευση, η παραμονή στο Ναό και το ‘’μάθημα’’ μέσα σε αυτόν, οι δάσκαλοι με τους μαθητές τους, η συνάφεια Ναού και Σχολείου νοηματοδοτούν και προβάλλουν τη σχέση ανθρώπου προς το Θεό, το συνάνθρωπο και τη σύνολη κτίση, επιβεβαιώνοντας συγχρόνως και το γενικό θέμα του Δ’ Κεφαλαίου του βιβλίου των Θρησκευτικών: ‘’Δημιουργώντας έναν όμορφο κόσμο’’ όπου ‘’ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην…’’ διακήρυξη που γκρεμίζει τα τείχη των διακρίσεων, όσο και αν μερικοί ‘’φιλότιμοι’’ (της εκπαίδευσης, της θρησκείας και της πολιτικής) πάντα και στον καιρό μας, επιμένουν (εριστικά και απέλπιδα) στην προπαγάνδα του διχασμού κάτω από σύγχρονους όρους και μεθοδεύσεις.
Οι δάσκαλοι και οι μαθητές φιλοξενήθηκαν στο Αρχονταρίκι και στο προαύλιο του ιερού Ναού, όπου τους προσφέρθηκε κέρασμα: καφές, δροσερό νερό από τα Πιέρια όρη, αναψυκτικό και γλυκίσματα από τα παρασκευαστήρια Βελβεντού.
Ο Ιερός Ναός παρέχει σε όλους (δασκάλους και μαθητές) την ευλογία και την ευχή του Αγίου Διονυσίου εν Ολύμπω.