Κύπρος, του Αριστείδη Βικέτου
Στην Ωραία Πύλη του ναού της Παναγίας της Ποδίθου , που περιλαμβάνεται στον κατάλογο των μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UΝΕSCΟ, τοποθετήθηκαν και πάλι τα βημόθυρα του 18ου αιώνα, τα οποία είχαν κλαπεί το 2003 και βρέθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο.Στο ναό τελέστηκε Θεία Λειτουργία από τον Μητροπολίτη Μόρφου Νεόφυτο , ακολούθησε περιφορά των βημοθύρων , η προσκύνηση τους από τους πιστούς και τέλος η τοποθέτηση τους στην Ωραία Πύλη.
Στην κορυφή των βημοθύρων εικονίζεται το Άγιο Μανδήλιο. Στη μέση, εικονίζεται άγγελος με τα σύμβολα του Πάθους και η Βρεφοκρατούσα Θεοτόκος. Στην άλλη σειρά, είναι οι Τρεις Ιεράρχες: Μέγας Βασίλειος, Ιωάννης ο Χρυσόστομος, Γρηγόριος ο Θεολόγος και ο Αγιος Ιάκωβος ο αδελφόθεος.
Για την ανεύρεση των βημοθύρων ο Μητροπολίτης Μόρφου τίμησε τον αστυνομικό διευθυντή Μόρφου κ. Παύλου, τον λοχία Σωκράτη Σωκράτους και τον βυζαντινολόγο Χριστόδουλο Χατζηχριστοδούλου. Και στους τρεις απένειμε αναμνηστικό δίπλωμα , που εικονίζει τα βημόθυρα.
Αναφορικά με τον κατηγορούμενο για την κλοπή των βημοθύρων ο Μόρφου Νεόφυτος ανέφερε ότι, ανεξαρτήτως της πορείας της υπόθεσης στο δικαστήριο, «η Εκκλησία στέκεται φιλανθρώπως δίπλα του και θα τον βοηθήσει να μετανοήσει».
Το μοναστήρι της Παναγίας της Ποδίθου βρίσκεται κοντά στο χωριό Γαλάτα στο δρόμο που οδηγεί στο Τρόοδος. Σύμφωνα με την κτητορική επιγραφή, η εκκλησία του, που είναι αφιερωμένη στη Θεοτόκο Ελεούσα, κτίστηκε, το 1502, από τον Έλληνα στρατιωτικό Δημήτριο ντε Κορόν, ο οποίος είχε διατελέσει αξιωματούχος του βασιλιά της Κύπρου Ιακώβου Β΄ (1460 – 1473), και τη σύζυγό του Ελένη. Εκτός από την επιγραφή σώζεται επίσης και τοιχογραφία της ίδιας χρονολογίας, όπου εικονίζεται ο ιδρυτής να προσφέρει, μαζί με τη σύζυγό του Ελένη, την εκκλησία στην Παναγία.
Οι περισσότερες από τις τοιχογραφίες του ναού ανάγονται στις αρχές του 16ου αιώνα, ενώ ορισμένες άλλες είναι του 17ου αιώνα. Ο ζωγράφος των τοιχογραφιών, είναι επηρεασμένος, τόσο εικονογραφικά, όσο και τεχνοτροπικά από τη δυτική ζωγραφική, η οποία φαίνεται έντονα στη μεγάλη σκηνή της πολυπρόσωπης Σταύρωσης του Χριστού. Ορισμένες από τις τοιχογραφίες του ναού θεωρούνται από τα καλύτερα δείγματα της ιταλοβυζαντινής σχολής στην Κύπρο, η οποία συνδυάζει βυζαντινά στοιχεία με αντίστοιχα της ιταλικής Αναγέννησης. Εκτός από το εσωτερικό του ναού, τοιχογραφίες υπάρχουν και στην εξωτερική πλευρά του δυτικού τοίχου. Σύγχρονο με τις τοιχογραφίες των αρχών του 16ου αιώνα είναι και το ξυλόγλυπτο εικονοστάσιο, που επιχρυσώθηκε ξανά το 1783, καθώς και ένα ενετικό αναλόγιο.
Ο ναός της Παναγίας της Ποδίθου υπήρξε μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα μοναστηριακός.
amen.gr