Νέα πρόκληση από την ομάδα εργασίας του Υπουργείου Παιδείας: Η μετατροπή του μαθήματος των θρησκευτικών σε θρησκειολογία που θα αφορά όλα τα θρησκεύματα και θα περιλαμβάνει επισκέψεις σε... τζαμιά, για να μην ξενίζουν οι μαθητές με τους αλλόθρησκους συμπολίτες τους.
Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κκ Παντελεήμων:
«Δεχτήκαμε και δεχόμαστε όλους εκείνους, οι οποίοι ήρθαν στην Ελλάδα σαν μετανάστες από την πόρτα και όχι από την σκεπή. Όμως, η παρουσία τους εδώ δεν θα αλλάξει την δική μας ταυτότητα και τον δικό μας τρόπο ζωής. Σε όποιον αρέσει. Εγώ σέβομαι τον άλλον, την πίστη του κάθε ανθρώπου και όταν διδάσκεται το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, μπορεί ο μουσουλμάνος, ο βουδιστής ή ο ινδουιστής να απέχει από το μάθημα, όχι όμως, να αλλάξουμε εμείς την ταυτότητά μας, εξαιτίας της παρουσίας μαθητών με διαφορετικά θρησκεύματα»
Μετά το μάθημα της Ιστορία που ενδέχεται να γίνει προαιρετικό στα πλαίσια του νέου συστήματος εκπαίδευσης (βλέπε Νέο Λύκειο), το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει βάλει στο στόχαστρο το μάθημα των Θρησκευτικών, προκαλώντας ακόμα μεγαλύτερες αντιδράσεις από την πλευρά της ελληνικής εκκλησίας, αλλά και της ευρύτερης ελληνικής κοινωνίας.
Σύμφωνα με αυτά που έκανε σαφές η ομάδα εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, μέσα από σχετικές δηλώσεις των μελών της, τα θρησκευτικά θα πρέπει να αλλάξουν ριζικά μοντέλο διδασκαλίας, αλλά και της ύλης, καθώς, σύμφωνα πάντοτε με τις ίδιες επισημάνσεις, το μάθημα των θρησκευτικών, με την σημερινή του μορφή, έχει κατηχητικό και δογματικό χαρακτήρα.
Οι αλλαγές, λοιπόν, που συζητιούνται από την ίδια ομάδα εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, αναφέρουν διεύρυνση του μαθήματος, προκειμένου να καλύπτει όχι μόνον την Ορθόδοξη, αλλά και άλλες θρησκείες, Ισλάμ, Βουδισμός, Καθολικισμός κ.τ.λ.. Ειδικά για την εκμάθηση του Ισλάμ προβλέπονται επισκέψεις των μαθητών σε τζαμιά, ώστε να γνωρίσουν τα επιμέρους στοιχεία του και να μην τους ξενίζουν συμπολίτες που ασπάζονται διαφορετικό δόγμα.
Με λίγα λόγια, το μάθημα των Θρησκευτικών, σύμφωνα με τις προτάσεις της ομάδας εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, θα πρέπει να αποβάλει τον δογματικό του χαρακτήρα και να αποκτήσει ιστορική και πολιτισμική προσέγγιση όλων των μεγάλων θρησκειών.
Παράλληλα, τα μέλη της ομάδας εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, κάνουν λόγο για προαιρετικό χαρακτήρα του μαθήματος, ακόμη και για τους μαθητές που είναι Ορθόδοξοι στο θρήσκευμα, βασιζόμενοι στην άποψη, ότι η πίστη εμπίπτει στις προσωπικές ελευθερίες του ανθρώπου.
Βέβαια, οι ανωτέρω εξελίξεις στον χώρο της Παιδείας δε θα μπορούσαν να γίνουν αποδεχτές από την επίσημη ελληνική εκκλησία, η οποία αντέδρασε σφοδρά και μάλιστα ζήτησε εξηγήσεις από το αρμόδιο Υπουργείο σχετικά με αυτά που ακούγονται.
Ακόμη και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ο οποίος αν και συνηθίζει να κρατά χαμηλούς τους τόνους, πήρε θέση επί του ζητήματος, επισημαίνοντας ότι η εκκλησία δε θα μείνει «άφωνη» μπρος σε αυτά τα νέα δεδομένα που πάνε να περάσουν στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Σχετικά με το θέμα μιλάει στην ΦτΞ ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κκ Παντελεήμων, υπογραμμίζοντας με έμφαση, ότι δεν έχει ψηφιστεί ακόμη κανένα σχέδιο Νόμου όσον αφορά τις νέες αυτές προτάσεις της ομάδας εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Ενώ, τονίζει ότι υπήρξε ρητή διαβεβαίωση της κυρίας Άννας Διαμαντοπούλου, Υπουργού Παιδείας, ότι οι ανωτέρω προτάσεις, που μελετώνται από το αρμόδιο Υπουργείο, θα πάρουν και την σχετική γνώμη της ελληνικής εκκλησίας στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης, όταν πάρουν ολοκληρωμένη μορφή.
«Η κυρία Διαμαντοπούλου διαβεβαίωσε την εκκλησία, η οποία διαμαρτυρήθηκε για τις προτάσεις του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και διεμήνυσε στην εκκλησιαστική επιτροπή που την επισκέφτηκε, ότι είναι μόνον προτάσεις που μελετώνται. Δεν έχει γίνει ακόμη το σχέδιο νόμου, το οποίο, όταν γίνει, θα δοθεί στην εκκλησία, για να κάνει τις δικές της παρατηρήσεις. Αυτό μας είπε η Υπουργός» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος και συνεχίζει λέγοντας πως «γι’ αυτό που λέγεται, ότι το μάθημα των Θρησκευτικών έχει έναν κατηχητικό και ομολογιακό χαρακτήρα, έχω να πω το εξής: Η θρησκειολογία διδάσκεται στην θεολογική Σχολή. Και όταν λέμε θρησκειολογία, εννοούμε στοιχεία των άλλων θρησκειών. Τώρα, γιατί ο μαθητής του γυμνασίου πρέπει να ξέρει τι διδάσκει ο βουδισμός ή τι διδάσκει ο μωαμεθανισμός, αυτό δεν το καταλαβαίνω. Δεν βρίσκω απαραίτητο, το παιδάκι του γυμνασίου να διδαχτεί θρησκειολογία. Βέβαια, εμείς δεχτήκαμε και δεχόμαστε όλους εκείνους, οι οποίοι ήρθαν στην Ελλάδα σαν μετανάστες από την πόρτα και όχι από την σκεπή. Εκείνους δηλαδή που ήρθαν νόμιμα. Τους δεχτήκαμε και τους σεβόμαστε. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα μαζί τους και συνυπάρχουμε μαζί τους. Όμως, η παρουσία τους εδώ δεν θα αλλάξει την δική μας ταυτότητα και τον δικό μας τρόπο ζωής. Σε όποιον αρέσει. Εγώ σέβομαι τον άλλον, την πίστη του κάθε ανθρώπου και όταν διδάσκεται το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, μπορεί ο μουσουλμάνος, ο βουδιστής ή ο ινδουιστής να απέχει από το μάθημα, όχι όμως, να αλλάξουμε εμείς την ταυτότητά μας, εξαιτίας της παρουσίας μαθητών με διαφορετικά θρησκεύματα».
Μάλιστα ο Σεβασμιώτατος φέρνει ως παράδειγμα την πρόσφατη δήλωση του πρωθυπουργού της Αυστραλίας για ένα παρόμοιο θέμα, επισημαίνοντας ότι «εμείς έχουμε μια παράδοση, αυτή την κρατάμε και σε όποιον αρέσει» και συμπληρώνει με έμφαση ότι «θα πρέπει και στην δική μας χώρα να σοβαρευτούμε λίγο. Για αυτά που είπαμε προηγουμένως, είναι όντως προτάσεις για το Νέο λύκειο και επειδή διαμαρτυρήθηκε η εκκλησία, πήρε την διαβεβαίωση από την Υπουργό, ότι το θέμα θα συζητηθεί. Θα γίνει ένα σχέδιο Νόμου και θα κάνουμε και εμείς τις δικές μας παρεμβάσεις. Όντως, η εκκλησία θα αντιδράσει στο να παύσει να είναι το μάθημα ομολογιακό και κατηχητικό και να γίνει θρησκειολογία».
Σχολιάζοντας την πρόταση της ομάδας εργασίας του Υπουργείου Παιδείας το μάθημα των θρησκευτικών να γίνει προαιρετικό, ο Σεβασμιώτατος αναφέρει ότι «εάν το Υπουργείο κάνει προαιρετικό το μάθημα των θρησκευτικών, θα το μετανιώσει, γιατί αύριο θα πουν και η ιστορία να γίνει προαιρετική. Που πάμε και που οδηγούμεθα; Οι κύριοι στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θα πρέπει λίγο να σοβαρευτούν και να αναλάβουν τις ευθύνες τους».
«Δεχτήκαμε και δεχόμαστε όλους εκείνους, οι οποίοι ήρθαν στην Ελλάδα σαν μετανάστες από την πόρτα και όχι από την σκεπή. Όμως, η παρουσία τους εδώ δεν θα αλλάξει την δική μας ταυτότητα και τον δικό μας τρόπο ζωής. Σε όποιον αρέσει. Εγώ σέβομαι τον άλλον, την πίστη του κάθε ανθρώπου και όταν διδάσκεται το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, μπορεί ο μουσουλμάνος, ο βουδιστής ή ο ινδουιστής να απέχει από το μάθημα, όχι όμως, να αλλάξουμε εμείς την ταυτότητά μας, εξαιτίας της παρουσίας μαθητών με διαφορετικά θρησκεύματα»
Μετά το μάθημα της Ιστορία που ενδέχεται να γίνει προαιρετικό στα πλαίσια του νέου συστήματος εκπαίδευσης (βλέπε Νέο Λύκειο), το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει βάλει στο στόχαστρο το μάθημα των Θρησκευτικών, προκαλώντας ακόμα μεγαλύτερες αντιδράσεις από την πλευρά της ελληνικής εκκλησίας, αλλά και της ευρύτερης ελληνικής κοινωνίας.
Σύμφωνα με αυτά που έκανε σαφές η ομάδα εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, μέσα από σχετικές δηλώσεις των μελών της, τα θρησκευτικά θα πρέπει να αλλάξουν ριζικά μοντέλο διδασκαλίας, αλλά και της ύλης, καθώς, σύμφωνα πάντοτε με τις ίδιες επισημάνσεις, το μάθημα των θρησκευτικών, με την σημερινή του μορφή, έχει κατηχητικό και δογματικό χαρακτήρα.
Οι αλλαγές, λοιπόν, που συζητιούνται από την ίδια ομάδα εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, αναφέρουν διεύρυνση του μαθήματος, προκειμένου να καλύπτει όχι μόνον την Ορθόδοξη, αλλά και άλλες θρησκείες, Ισλάμ, Βουδισμός, Καθολικισμός κ.τ.λ.. Ειδικά για την εκμάθηση του Ισλάμ προβλέπονται επισκέψεις των μαθητών σε τζαμιά, ώστε να γνωρίσουν τα επιμέρους στοιχεία του και να μην τους ξενίζουν συμπολίτες που ασπάζονται διαφορετικό δόγμα.
Με λίγα λόγια, το μάθημα των Θρησκευτικών, σύμφωνα με τις προτάσεις της ομάδας εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, θα πρέπει να αποβάλει τον δογματικό του χαρακτήρα και να αποκτήσει ιστορική και πολιτισμική προσέγγιση όλων των μεγάλων θρησκειών.
Παράλληλα, τα μέλη της ομάδας εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, κάνουν λόγο για προαιρετικό χαρακτήρα του μαθήματος, ακόμη και για τους μαθητές που είναι Ορθόδοξοι στο θρήσκευμα, βασιζόμενοι στην άποψη, ότι η πίστη εμπίπτει στις προσωπικές ελευθερίες του ανθρώπου.
Βέβαια, οι ανωτέρω εξελίξεις στον χώρο της Παιδείας δε θα μπορούσαν να γίνουν αποδεχτές από την επίσημη ελληνική εκκλησία, η οποία αντέδρασε σφοδρά και μάλιστα ζήτησε εξηγήσεις από το αρμόδιο Υπουργείο σχετικά με αυτά που ακούγονται.
Ακόμη και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ο οποίος αν και συνηθίζει να κρατά χαμηλούς τους τόνους, πήρε θέση επί του ζητήματος, επισημαίνοντας ότι η εκκλησία δε θα μείνει «άφωνη» μπρος σε αυτά τα νέα δεδομένα που πάνε να περάσουν στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Σχετικά με το θέμα μιλάει στην ΦτΞ ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κκ Παντελεήμων, υπογραμμίζοντας με έμφαση, ότι δεν έχει ψηφιστεί ακόμη κανένα σχέδιο Νόμου όσον αφορά τις νέες αυτές προτάσεις της ομάδας εργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Ενώ, τονίζει ότι υπήρξε ρητή διαβεβαίωση της κυρίας Άννας Διαμαντοπούλου, Υπουργού Παιδείας, ότι οι ανωτέρω προτάσεις, που μελετώνται από το αρμόδιο Υπουργείο, θα πάρουν και την σχετική γνώμη της ελληνικής εκκλησίας στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης, όταν πάρουν ολοκληρωμένη μορφή.
«Η κυρία Διαμαντοπούλου διαβεβαίωσε την εκκλησία, η οποία διαμαρτυρήθηκε για τις προτάσεις του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και διεμήνυσε στην εκκλησιαστική επιτροπή που την επισκέφτηκε, ότι είναι μόνον προτάσεις που μελετώνται. Δεν έχει γίνει ακόμη το σχέδιο νόμου, το οποίο, όταν γίνει, θα δοθεί στην εκκλησία, για να κάνει τις δικές της παρατηρήσεις. Αυτό μας είπε η Υπουργός» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος και συνεχίζει λέγοντας πως «γι’ αυτό που λέγεται, ότι το μάθημα των Θρησκευτικών έχει έναν κατηχητικό και ομολογιακό χαρακτήρα, έχω να πω το εξής: Η θρησκειολογία διδάσκεται στην θεολογική Σχολή. Και όταν λέμε θρησκειολογία, εννοούμε στοιχεία των άλλων θρησκειών. Τώρα, γιατί ο μαθητής του γυμνασίου πρέπει να ξέρει τι διδάσκει ο βουδισμός ή τι διδάσκει ο μωαμεθανισμός, αυτό δεν το καταλαβαίνω. Δεν βρίσκω απαραίτητο, το παιδάκι του γυμνασίου να διδαχτεί θρησκειολογία. Βέβαια, εμείς δεχτήκαμε και δεχόμαστε όλους εκείνους, οι οποίοι ήρθαν στην Ελλάδα σαν μετανάστες από την πόρτα και όχι από την σκεπή. Εκείνους δηλαδή που ήρθαν νόμιμα. Τους δεχτήκαμε και τους σεβόμαστε. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα μαζί τους και συνυπάρχουμε μαζί τους. Όμως, η παρουσία τους εδώ δεν θα αλλάξει την δική μας ταυτότητα και τον δικό μας τρόπο ζωής. Σε όποιον αρέσει. Εγώ σέβομαι τον άλλον, την πίστη του κάθε ανθρώπου και όταν διδάσκεται το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, μπορεί ο μουσουλμάνος, ο βουδιστής ή ο ινδουιστής να απέχει από το μάθημα, όχι όμως, να αλλάξουμε εμείς την ταυτότητά μας, εξαιτίας της παρουσίας μαθητών με διαφορετικά θρησκεύματα».
Μάλιστα ο Σεβασμιώτατος φέρνει ως παράδειγμα την πρόσφατη δήλωση του πρωθυπουργού της Αυστραλίας για ένα παρόμοιο θέμα, επισημαίνοντας ότι «εμείς έχουμε μια παράδοση, αυτή την κρατάμε και σε όποιον αρέσει» και συμπληρώνει με έμφαση ότι «θα πρέπει και στην δική μας χώρα να σοβαρευτούμε λίγο. Για αυτά που είπαμε προηγουμένως, είναι όντως προτάσεις για το Νέο λύκειο και επειδή διαμαρτυρήθηκε η εκκλησία, πήρε την διαβεβαίωση από την Υπουργό, ότι το θέμα θα συζητηθεί. Θα γίνει ένα σχέδιο Νόμου και θα κάνουμε και εμείς τις δικές μας παρεμβάσεις. Όντως, η εκκλησία θα αντιδράσει στο να παύσει να είναι το μάθημα ομολογιακό και κατηχητικό και να γίνει θρησκειολογία».
Σχολιάζοντας την πρόταση της ομάδας εργασίας του Υπουργείου Παιδείας το μάθημα των θρησκευτικών να γίνει προαιρετικό, ο Σεβασμιώτατος αναφέρει ότι «εάν το Υπουργείο κάνει προαιρετικό το μάθημα των θρησκευτικών, θα το μετανιώσει, γιατί αύριο θα πουν και η ιστορία να γίνει προαιρετική. Που πάμε και που οδηγούμεθα; Οι κύριοι στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θα πρέπει λίγο να σοβαρευτούν και να αναλάβουν τις ευθύνες τους».
fonitisxanthis.blogspot.com